Πονοκέφαλος έχουν γίνει η αύξηση του ΦΠΑ και η πτώση των πωλήσεων για τη μία στις δύο επιχειρήσεις, ενώ όλο και περισσότεροι καταναλωτές ψάχνουν για χαμηλότερες τιμές και αναζητούν τρόπους για να περικόψουν τις έξτρα δαπάνες τους. Είναι ενδεικτικό ότι πλέον οκτώ στους δέκα καταναλωτές έχουν κύρια προτεραιότητα το κυνήγι των χαμηλότερων τιμών.

Τα στοιχεία αυτά συνθέτουν την εικόνα της αγοράς όπως την καταγράφει η τελευταία τετραμηνιαία έρευνα τάσεων στο λιανεμπόριο του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η οποία βασίζεται στις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου. Η έρευνα δείχνει το συγκρατημένο κλίμα στην αγορά καθώς οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες περιμένουν μείωση των πωλήσεων το επόμενο διάστημα. Μάλιστα οι προβληματισμοί των στελεχών των επιχειρήσεων επηρεάζονται κυρίως από τις μακροοικονομικές εξελίξεις στη χώρα και αφορούν τις μειωμένες πωλήσεις, τα οικονομικά προβλήματα του κοινού, τα λειτουργικά κόστη και τη φορολογία όπως η αύξηση του ΦΠΑ.

Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειονότητα των στελεχών αναμένει περαιτέρω μείωση των πωλήσεων. Συγκεκριμένα το 46% θεωρεί ότι την περίοδο Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2016 οι πωλήσεις θα είναι μειωμένες σε σχέση με την περίοδο Μάιος – Αύγουστος 2016, το 34% αναμένει σχεδόν αμετάβλητες πωλήσεις και το 29% αύξηση.

Βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν θεωρούν τον υψηλό ΦΠΑ (57%), με σημαντική διαφορά σε σχέση με το δεύτερο πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων (44%).

Οι επιχειρήσεις είναι κυρίως εταιρείες τροφίμων, πολλά από τα προϊόντα των οποίων τον τελευταίο χρόνο άλλαξαν συντελεστή ΦΠΑ από το 13% στο 24%.

Παράλληλα οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών τους κυρίως λόγω του κοινωνικοοικονομικού περιβάλλοντος και της αρνητικής ψυχολογίας προβληματίζουν τις επιχειρήσεις (37%) και ακολουθούν η χαμηλή κερδοφορία (36%) και τα υψηλά κόστη λειτουργίας (34%). Το 30% θεωρεί βασικό πρόβλημα τη μεγάλη γραφειοκρατία που αντιμετωπίζει, ενώ το 26% θεωρεί ότι σημαντικό πρόβλημα είναι και τα capital controls.