Αν οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες ήταν ένα αεροσκάφος με δύο κινητήρες, θα μπορούσε να πει κανείς ότι από το 2014 όταν κατέρρευσαν οι τιμές του μαύρου χρυσού πετούν μόνο με τον έναν. Τώρα όμως φαίνεται ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα και ο δεύτερος κινητήρας.

Οι πετρελαϊκοί κολοσσοί όπως είναι η Exxon Mobil, η Total και η ΒΡ δεν βασίζονται για τα κέρδη τους μόνο στην εξόρυξη μαύρου χρυσού αλλά και στις πωλήσεις διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου και στη διαχείριση πρατηρίων καυσίμων.

Τώρα όμως οι εταιρείες βλέπουν να συρρικνώνονται ακόμη και τα υψηλά κέρδη που απολάμβαναν από αυτές τις δραστηριότητες πώλησης διυλισμένων προϊόντων όπως είναι η αμόλυβδη. «Το κραχ των τιμών του πετρελαίου το 2014 έφερε στα διυλιστήρια όλου του κόσμου μια ευχάριστη έκπληξη: την αύξηση των περιθωρίων κέρδους. Τώρα όμως η αγορά αλλάζει» λέει ο Αμρίτα Σεν, επικεφαλής αναλυτής της Energy Aspects.

Η εξήγηση είναι απλή. Το 2015 και το 2016 οι πετρελαϊκές εταιρείες αύξησαν όσο περισσότερο μπορούσαν τα περιθώρια κέρδους από τα διυλισμένα προϊόντα για να αντισταθμίσουν τις απώλειες από τις χαμηλές τιμές του μαύρου χρυσού. Ολα πήγαιναν καλά όσο η ζήτηση ήταν μεγάλη, αλλά όταν η ζήτηση μειώθηκε –όπως συμβαίνει τώρα –τα διυλισμένα προϊόντα και ιδιαίτερα η αμόλυβδη πλημμύρισαν την αγορά και οι τιμές βούλιαξαν. Ουσιαστικά η υπερπροσφορά αμόλυβδης προστίθεται στον πονοκέφαλο των πετρελαϊκών από την πτώση τιμών του μαύρου χρυσού.

Τα προχθεσινά οικονομικά αποτελέσματα της ΒΡ ήταν τα πρώτα που εμφάνισαν αυτή τη νέα τάση. Η εταιρεία είδε τα κέρδη να υποχωρούν το δεύτερο τρίμηνο στα 1,51 δισ. από 1,81 δισ. δολάρια που ήταν το πρώτο τρίμηνο, κυρίως λόγω της μείωσης του περιθωρίου κερδών σε διυλισμένα πετρελαϊκά προϊόντα.

© Bloomberg News