Αύξηση του κόστους παραγωγής, αλλαγές στα επενδυτικά σχέδια για τις μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις, πτώση της κατανάλωσης αλλά και λουκέτα για τις μικρές προβλέπει ο επιχειρηματικός κόσμος ότι φέρνει στην αγορά το πακέτο των φόρων που ψήφισε η κυβέρνηση την περασμένη εβδομάδα και μέρος αυτών θα αρχίσει να εφαρμόζεται από την 1η Ιουνίου.

Μέσα σε έξι χρόνια μόνο ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας αυξήθηκε έξι φoρές παρασύροντας το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων, το οποίο εξαιτίας και άλλων παραγόντων όπως η έλλειψη ρευστότητας εκτινάχτηκε στα ύψη. Τώρα ακόμη μία φορά έρχεται αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24% όπως και μία σειρά ειδικών φόρων κατανάλωσης σε μπίρα, καφέ, καύσιμα, τσιγάρα και υπηρεσίες τηλεφωνίας.

Τουρισμός και λιανεμπόριο

Η αύξηση του ΦΠΑ, η εξομοίωση του μειωμένου ΦΠΑ σε 11 νησιά της χώρας και η επιβολή ειδικών φόρων σε προϊόντα και υπηρεσίες, θεωρείται ότι θα επιφέρουν μεγάλο πλήγμα στο τουριστικό προϊόν, κάνοντάς το λιγότερο ανταγωνιστικό έναντι άλλων χωρών, ενώ μάλιστα έχει αρχίσει η τουριστική σεζόν.

«Δυστυχώς ο τομέας του τουρισμού δέχεται ένα ακόμα σοβαρό πλήγμα. Ολοι οι κλάδοι του ελληνικού τουρισμού επηρεάζονται από την οριζόντια αύξηση του ΦΠΑ αλλά και από τις λοιπές επιβαρύνσεις σε πληθώρα προϊόντων και υπηρεσιών. Ακριβαίνει το λεγόμενο «καλάθι του τουρίστα», το οποίο, ήδη σημειώνει τεράστιες απώλειες ανταγωνιστικότητας, της τάξης του 10%, λόγω των φόρων του τρίτου Μνημονίου, εξανεμίζοντας ουσιαστικά το 50% της ανάκτησης της ανταγωνιστικότητας της χώρας, λόγω εσωτερικής υποτίμησης από την αρχή των Μνημονίων» λέει ο Ανδρέας Ανδρεάδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).

Μάλιστα επισημαίνει ότι είναι απολύτως αναγκαίο η κυβέρνηση να επαναφέρει τα επίπεδα της φορολογίας σε φυσιολογικά και ανταγωνιστικά επίπεδα όσο πιο γρήγορα γίνεται. «Η αδύναμη οικονομικά Ελλάδα με 24% ΦΠΑ θα προσπαθήσει να ανταγωνιστεί τη Γερμανία και την Κύπρο με ΦΠΑ 19%, τη Γαλλία και τη Βρετανία με 20%, την Ισπανία με 21%, την Ιταλία με 22% και τις γείτονες χώρες Βουλγαρία και Ρουμανία με 20%» δηλώνει ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Προσθέτει μάλιστα ότι τα θεσπισθέντα φορολογικά μέτρα, με σημείο αναφοράς τη μετάταξη του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%, κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση από τις ανάγκες της αγοράς και τονίζει ότι η διόγκωση του μεταφορικού και ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων σε συνδυασμό με την περαιτέρω αύξηση του κόστους προμήθειας των πρώτων υλών θα εντείνουν την αγωνία για επιβίωση χιλιάδων ελεύθερων επαγγελματιών επαναφέροντας στο προσκήνιο την προοπτική της επιχειρηματικής μετανάστευσης.

Στην άποψη αυτή συνηγορούν εκπρόσωποι του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΒΕΑ) που κάνουν λόγο για εχθρική ενέργεια κατά της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και εξηγούν ότι η αύξηση του ΦΠΑ και άλλων έμμεσων φόρων, ειδικότερα των ΕΦΚ σε βενζίνη, πετρέλαιο και πετρέλαιο κίνησης θα έχει απρόβλεπτες συνέπειες για τη συνέχιση της παραγωγικής λειτουργίας των μικρομεσαίων.

«Ουδείς μπορεί να βγει αλώβητος από τη φορολογική καταιγίδα. Ακόμα και οι αμιγώς εξαγωγικές επιχειρήσεις θα υποστούν σημαντικές συνέπειες αφού η αύξηση των φόρων στα καύσιμα θα επηρεάσει και την παραγωγή και τη μεταφορά των προϊόντων» λένε οι εκπρόσωποι των βιοτεχνών.

Καύσιμα και μεταφορές

Οι αυξήσεις σε καύσιμα και μεταφορές εκτιμάται ότι θα έχουν άμεσες επιπτώσεις σε όλη την αλυσίδα κόστους των επιχειρήσεων.

«Ο πρόσφατος φορολογικός νόμος είναι κυριολεκτικά μια φορολογική καταιγίδα που υπονομεύει τη βιωσιμότητα κάθε ελληνικής μικρομεσαίας επιχείρησης. Οι επιπρόσθετοι φόροι του νέου νόμου ξεπερνούν τη φαντασία ακόμα και των πιο απαισιόδοξων μεταφορέων, που αντιμετώπιζαν ήδη σοβαρές δυσκολίες να επιβιώσουν στις αντίξοες συνθήκες της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Την ώρα που περίπου 7.000 ελληνικά φορτηγά έχουν μεταναστεύσει σε γειτονικές χώρες και η συνολική φορολογία τους δεν ξεπερνά το 10%-12%, στην Ελλάδα οι αυτοκινητιστές έρχονται αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις στα καύσιμα, στις ασφαλιστικές εισφορές, στον φόρο εισοδήματος αλλά και στον ήδη υψηλό ΦΠΑ παροχής υπηρεσιών» λέει ο Απόστολος Κενανίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδας (ΟΦΑΕ). Ολα αυτά θα οδηγήσουν με απόλυτη βεβαιότητα στην ολική και οριστική εξουθένωση και των τελευταίων εναπομεινάντων του κλάδου, προσθέτει.

Στις αγορές του εξωτερικού, εντός και εκτός ΕΕ, ο κλάδος των μεταφορών αντιμετωπίζεται ως πυλώνας της εθνικής οικονομίας και έχει την ανάλογη μεταχείριση με στόχο την προσέλκυση νέων επενδύσεων. Αντίθετα, όπως λένε οι μεταφορείς, στην Ελλάδα ακόμα μία φορά η μεταφορά μένει στο περιθώριο και υποβαθμίζεται, καθώς φαίνεται ότι δεν έχει καταστεί απόλυτα σαφές πως χωρίς εθνική μεταφορά η αγορά παύει να λειτουργεί.

Προβλήματα αναμένουν και οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών που προβλέπουν ακόμα μεγαλύτερη συρρίκνωση καθώς οι αυξήσεις που έρχονται θα μειώσουν ακόμα περισσότερο τις υποτονικές πωλήσεις και θα πυροδοτήσουν έναν νέο κύκλο λουκέτων σε πρατήρια. «Οι επιπτώσεις από τις αυξήσεις των τιμών θα επιδεινώσουν την κατάσταση των επιχειρήσεων αλλά και των καταναλωτών» δηλώνει ο Μιχάλης Κιούσης, πρόεδρος Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) και προσθέτει ότι με την αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα ανοίγει ένα παράθυρο στο λαθρεμπόριο.

Πικρός καφές

Πικρός είναι πλέον και ο καφές για τις επιχειρήσεις του κλάδου μετά την επιβολή ειδικού φόρου κατά την εισαγωγή 2 ευρώ ανά κιλό στον μη καβουρδισμένο, 3 ευρώ ανά κιλό στον καβουρδισμένο και 4 ευρώ ανά κιλό στον στιγμιαίο και σε παρασκευάσματα με βάση εκχυλίσματα, αποστάγματα ή συμπυκνώματα καφέ. Βιομηχανίες, βιοτεχνίες και καφεκόπτες όπως και εκπρόσωποι από τον κλάδο της εστίασης εκτιμούν ότι το μέτρο είναι καταστροφικό αφού θα ακριβύνει η τελική τιμή κατά 20%-25%, που σημαίνει αύξηση 40-60 λεπτά στη συσκευασία των 200 γραμμαρίων. Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) εκτιμά ότι η επιβάρυνση θα αποτελέσει τροχοπέδη και για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων, οι οποίες τα τελευταία χρόνια υλοποιούν επενδύσεις δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις των εταιρειών του κλάδου, μόνο η αύξηση στον ελληνικό καφέ θα επιβαρύνει τα νοικοκυριά με 37,5 εκατ. ευρώ (από ένα σύνολο άνω των 100 εκατ. ευρώ) οδηγώντας σε μείωση της κατανάλωσης, η οποία με τη σειρά της θα έχει ως αποτέλεσμα την πτώση και της παραγωγής. Οπως λένε μάλιστα οι εκπρόσωποι του Πανελλήνιου Συνδέσμου Καφεκοπτών, αυτό θα προκαλέσει λουκέτα μικρών επιχειρήσεων. Παράλληλα η επιβολή φόρου γίνεται βούτυρο στο ψωμί των λαθρεμπόρων και των παράνομων εισαγωγέων καθώς το νέο μέτρο καθιστά τον καφέ ελκυστικό προϊόν για επικερδές παρεμπόριο.

Οι φόροι στην μπίρα

Σήμα κινδύνου εκπέμπουν ήδη οι ελληνικές ζυθοποιίες καθώς ο διπλασιασμός του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στην μπίρα από την 1η Ιουνίου θα οδηγήσει, όπως λένε οι μικροί αλλά και μεγάλοι ζυθοποιοί, σε μείωση της ζήτησης και σε πτώση των πωλήσεων. Για τις μικροζυθοποιίες μάλιστα η αύξηση αυτή έρχεται σε μια στιγμή που ο κλάδος βρίσκεται σε ανάπτυξη καθώς ο αριθμός των επιχειρήσεων τα τελευταία επτά χρόνια έχει τριπλασιαστεί και προσεγγίζει πλέον τις 30. «Δυστυχώς, φτάσαμε να είμαστε η τετάρτη κατά σειρά χώρα στην ΕΕ με υψηλό ειδικό φόρο στην μπίρα, μετά τη Φινλανδία, τη Σουηδία και την Αγγλία όπου οι κυβερνήσεις προχώρησαν σε αυτούς τους φόρους εξαιτίας των προβλημάτων αλκοολισμού που αντιμετώπιζαν» λέει ο Σοφοκλής Παναγιώτου, ιδιοκτήτης της πρότυπης μικροζυθοποιίας ΣΕΠΤΕΜ η οποία έχει την έδρα της στην Εύβοια και πραγματοποιεί εξαγωγές σε χώρες της Ευρώπης, της Ασίας και της Αμερικής. Οπως τονίζει, αντί η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το λαθρεμπόριο στον κλάδο των αλκοολούχων από το οποίο αιμορραγούν τα δημόσια ταμεία, έρχεται να φορολογήσει εκείνους που πάντα πληρώνουν. Μάλιστα κάνει λόγο για άνιση αντιμετώπιση της μπίρας έναντι των λοιπών αλκοολούχων ποτών αφού όπως εξηγεί από τα 280 εκατ. ευρώ που θέλει να εισπράξει η κυβέρνηση μετά την επιβολή και των νέων φόρων, τα 160 αφορούν την μπίρα και τα 120 εκατ. ευρώ όλα τα άλλα αλκοολούχα.

«Η αύξηση αυτή θα κάνει τα προϊόντα ακριβότερα, θα μειώσει την κατανάλωση και τα μερίδια των εταιρειών, μικρών και μεγάλων, και θα ανοίξει τον δρόμο για εισαγωγές μπίρας από άλλες χώρες της ΕΕ καθώς αυτή η διαφορά που προκύπτει από την αύξηση του φόρου καλύπτει το κέρδος και το κόστος μεταφοράς για όσους επιλέξουν να εισαγάγουν στην Ελλάδα. Και όλα αυτά σε μια αγορά στην οποία το 95% του προϊόντος είναι ελληνικώς παραγόμενο» τονίζει ο Σοφοκλής Παναγιώτου.

Αλλοι επιχειρηματίες του κλάδου δηλώνουν ότι η αύξηση του φόρου δεν είναι δυνατό να απορροφηθεί από τις επιχειρήσεις που πλέον δουλεύουν με χαμηλό περιθώριο και, άρα, θα μετακυλιστεί στο σύνολό του στην τελική τιμή. Η αύξηση στην τελική τιμή προϊόντων μπίρας εκτιμάται ότι θα είναι 20%. Οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Ενωσης Ζυθοποιών, επιχειρήσεων από το σύνολο του κλάδου, χαρακτηρίζουν «τυφλή» την αύξηση κατά 100% στον ειδικό φόρο και προσθέτουν ότι θα έχει αλλεπάλληλες δυσμενείς συνέπειες σε θέματα κατανάλωσης, απασχόλησης και επενδύσεων».

Τσιγάρα

Διπλό είναι το χτύπημα που φέρνουν οι νέοι φόροι και στα τσιγάρα, ηλεκτρονικά και μη. Η αύξηση του αναλογικού φόρου από το 20% στο 26% της λιανικής οδηγεί, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, σε επιβαρύνσεις που αρχίζουν από 50 λεπτά το πακέτο.

Και σε αυτή την περίπτωση, όπως λένε, η αύξηση των λαθραίων είναι αναμενόμενη με τεράστιες απώλειες για τις νόμιμες επιχειρήσεις, οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει σημαντικές επενδύσεις αξιοποιώντας σε μεγάλο ποσοστό στην παραγωγή τους ελληνικά κάπνα.

Μάλιστα σε συνδυασμό με την επιβολή ειδικού φόρου στο ηλεκτρονικό τσιγάρο, το πλήγμα είναι ακόμα μεγαλύτερο για τον κλάδο που απασχολεί πάνω από 30.000 εργαζομένους σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Οπως λένε οι εκπρόσωποι των εταιρειών, όταν ένα στα πέντε τσιγάρα που κυκλοφορούν στην εγχώρια αγορά είναι παράνομο και ο φόρος στα καπνικά έχει ξεπεράσει το 80%, οι νέες αυξήσεις που αποφάσισε η κυβέρνηση καταδικάζουν έναν ολόκληρο κλάδο με χιλιάδες εργαζομένους σε όλα τα στάδια, από την παραγωγή έως και τη λιανική.