Εξυπνους μετρητές ακούνε τα τελευταία πέντε χρόνια αλλά έξυπνους μετρητές δεν βλέπουν οι πελάτες της ΔΕΗ. Το θέμα της αντικατάστασης της γνωστής «χελώνας» ή του ρολογιού όπως συνηθίζουμε να λέμε της ΔΕΗ, με νέους ψηφιακούς μετρητές για τα εκατομμύρια πελατών της επιχείρησης, συζητείται τουλάχιστον από την περίοδο 2010-2011.

Ελαχιστα ωστόσο έχουν έκτοτε γίνει, πέραν της προκήρυξης ενός διαγωνισμού από το ΔΕΔΔΗΕ, θυγατρική της ΔΕΗ στο δίκτυο διανομής, ο οποίος και παίρνει τη μια παράταση μετά την άλλη.

Επειτα λοιπόν από… 8 τέτοιες παρατάσεις, και μπόλικη γκρίνια από την αγορά, η προθεσμία υποβολής προσφορών στο διαγωνισμό-σίριαλ του ΔΕΔΔΗΕ για την εγκατάσταση των πρώτων 200.000 έξυπνων μετρητών σε οικιακούς καταναλωτές, εφόσον δεν δοθεί και νέα αναβολή, εκπνέει σε εννέα ημέρες, δηλαδή στις 21 Οκτωβρίου.

Το έργο είναι προυπολογισμού 86,5 εκατ. ευρώ και εφόσον ο διαγωνισμός δεν κηρυχθεί άγονος, και υπάρξει ενδιαφέρον από σοβαρά σχήματα, σε μερικά χρόνια από σήμερα, οι πρώτοι 200.000 καταναλωτές της ΔΕΗ θα έχουν δυνατότητα να παρακολουθούν την κατανάλωσή τους σε real time.

Aυτό σημαίνει ότι δεν θα χρειάζεται να περιμένουν το 2μηνιαίο λογαριασμό της ΔΕΗ για να μάθουν πόσο ξόδεψαν, παρά θα ενημερώνονται για τα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά της κατανάλωσής τους, μέσω μιας μικρής οθόνης που θα εγκατασταθεί στο εσωτερικό του σπιτιού του και θα είναι συνδεδεμένη με τον μετρητή (τα λεγόμενα “In home displays”).

Αλλά για να συμβούν όλα τα παραπάνω, θα πρέπει κάποια ημέρα ο περιβόητος διαγωνισμός του ΔΕΔΔΗΕ να ολοκληρωθεί. Μέχρι και πριν από λίγες ημέρες, πληροφορίες από την αγορά ανέφεραν ότι τουλάχιστον τέσσερα σχήματα είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον να κατέβουν σε αυτόν. Πρόκειται σύμφωνα με τις ίδιες πηγές για τις Intracom Telecom, Intrasoft International, Microdata και Ericsson.

Για την ιστορία θυμίζουμε ότι ο διαγωνισμός του ΔΕΔΔΗΕ με θέμα «Πιλοτικό Σύστημα Τηλεμέτρησης και Διαχείρισης της Ζήτησης Παροχών Ηλεκτρικής Ενέργειας Οικιακών και Μικρών Εμπορικών Καταναλωτών και Εφαρμογής Έξυπνων Δικτύων» προκηρύχθηκε πριν από δεκαπέντε μήνες, στις 23/7/2014.

Είχε ωστόσο προηγηθεί διαβούλευση που δημοσιεύτηκε στις 20/12/2013. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ο διαγωνισμός προέβλεπε έναρξη αντικατάστασης των αναλογικών μετρητών με ψηφιακούς το αργότερο την 1η Ιουλίου 2014!

Κωλυσιεργία εκ μέρους των εκάστοτε διοικήσεων της ΔΕΗ και των εποπτευόντων υπουργών Ενέργειας, προσφυγές από ενδιαφερόμενες εταιρείες κυρίως κατά των εμπορικών όρων που ήταν για εκείνες περιοριστικοί, και αλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις, είναι μεταξύ των αιτιών για αυτό το σίριαλ καθυστερήσεων.

Οσο για τα τεχνικά χαρακτηριστικά, με βάση τα όσα έχουν ήδη γίνει γνωστά, μέρος των 170.000 μετρητών θα χρησιμοποιεί τεχνολογία GSM/GPRS/3G ενώ θα εγκατασταθούν και μετρητές με τεχνολογία PLC. Οι μετρητές θα εγκατασταθούν σε οικιακούς, μικρούς εμπορικούς καταναλωτές και μικρούς παραγωγούς.

Μέρος αυτών των μετρητών θα συνοδεύονται από 10.000 «In home Displays» που για πρώτη φορά θα χρησιμοποιηθούν στην Ελλάδα. Η τεχνολογία αυτή είναι στην ουσία μια μικρή οθόνη, τοποθετημένη σε εμφανές σημείο του σπιτιού (πχ σαλόνι), μέσω της οποίας ο καταναλωτής μπορεί ανά πάσα στιγμή να ενημερώνεται για τα δεδομένα του μετρητή του.

Παράλληλα, εφόσον εγκατασταθούν μαζικά οι πρώτοι έξυπνοι μετρητές, θα μηδενισθούν οι ρευματοκλοπές, οι οποίες γνωρίζουν έξαρση τα τελευταία χρόνια καθώς και τα έξοδα καταμέτρησης για τους προμηθευτές ρεύματος.

Επιπλέον, οι ψηφιακοί μετρητές είναι βασικός πυλώνας των λεγόμενων “έξυπνων” δικτύων. Μέσω αυτών λοιπόν μπορεί θεωρητικά να ανοίξει ο δρόμος για το λεγόμενο “έξυπνο” σπίτι, που με τη σειρά του δημιουργεί τις προοπτικές ανάπτυξης ελληνικών εταιρειών καινοτόμων εφαρμογών.

Τέλος, θα δοθεί για πρώτη φορά η δυνατότητα να δημιουργηθούν από τη ΔΕΗ και τους ανταγωνιστές της στη λιανική του ρεύματος, σύνθετα και πολυζωνικά τιμολόγια, τα οποία θα προτρέπουν τους πελάτες να είναι προσεκτικοί με την κατανάλωσή τους στις ώρες με τη μεγάλη ζήτηση, ενώ θα τιμολογούν ακριβά τους σπάταλους. Θα πρόκειται στην ουσία για τιμολόγια μεταβαλλόμενου κόστους ανάλογα με τη ζώνη και τη ζήτηση που αυτή έχει. Τα τελευταία χρόνια για παράδειγμα, οι ώρες με τη μεγαλύτερη ζήτηση για ρεύμα, είναι οι πρωινές (10- 11 π.μ.) και οι βραδυνές (9 μ.μ.).