Επενδύσεις σε υποδομές και φορολογικό πλαίσιο, είναι τα σημεία – κλειδιά για την πλήρη αξιοποίηση της κρουαζιέρας και του yachting στην Ελλάδα.

Αυτό τονίστηκε στο 3ο Posidonia Sea Tourism Forum που άνοιξε την Τρίτη τις πύλες του στην Αθήνα για να υποδεχτεί 800 ηγετικά στελέχη από τις παγκόσμιες βιομηχανίες της κρουαζιέρας και του yachting.

Στο συνέδριο που συνεχίζεται και αύριο Τετάρτη, έχουν τεθεί επί τάπητος τα ζητήματα που αφορούν κυρίως τις τρέχουσες προκλήσεις και την προοπτική του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο.

Σύμφωνα με τον κ. Pierfrancesco Vago, πρόεδρο του ευρωπαϊκού τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA Europe), οι υφιστάμενες λιμενικές υποδομές, οι προκλήσεις του home – porting, οι συνεχείς και απρόβλεπτες αυξήσεις τιμών εισόδου στα διάφορα αξιοθέατα των προορισμών, είναι τα κυριότερα εμπόδια για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «ο κλάδος χρειάζεται ένα ανταγωνιστικό, σταθερό και αποδοτικό περιβάλλον, αλλά δυστυχώς τα εμπόδια είναι πολλά». Ο ίδιος κάλεσε τις ελληνικές αρχές «να δώσουν προτεραιότητα σε ένα πρόγραμμα ανάπτυξης λιμενικών υποδομών με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα περάτωσης και με αποδοτικές και βιώσιμες πηγές χρηματοδότησης».
Επίσης, ο κ. Vago, επισήμανε ότι πέρυσι ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρων άγγιξε τα 6 εκατομμύρια στην Ευρώπη, με το ένα εκατομμύριο εξ αυτών να προέρχονται από χώρες εκτός Ευρώπης, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στην οικονομία της Γηραιάς Ηπείρου.

Πρόσθεσε, δε, ότι το 2013 ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεισέφερε 40 δισ. ευρώ στην ευρωπαϊκή οικονομία, εξασφαλίζοντας 340.000 θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με τον κ. Vago, τα άμεσα έσοδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα ανέρχονται ήδη στα 570 εκ. ευρώ, ενώ τα έμμεσα έσοδα ανέρχονται σε 1,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το εν τρίτο εξασφαλίζουν 11.000 άμεσες θέσεις εργασίας.

Η αναπληρώτρια υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά, στην έναρξη των εργασιών του συνεδρίου στάθηκε κυρίως στον σπουδαίο ρόλο που διαδραματίζει ο θαλάσσιος τουρισμός για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

«Ο τουρισμός συμβάλλει στο 20% του ΑΕΠ της χώρας και εξασφαλίζει 750.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Επίκεντρο των προσπαθειών μας είναι η διεύρυνση της τουριστικής σεζόν στην Ελλάδα και ο κλάδος της κρουαζιέρας αποτελεί βασικό πυλώνα της εθνικής τουριστικής μας στρατηγικής», είπε η κυρία Κουντουρά και πρόσθεσε:

«Προτεραιότητά μας είναι η προσέλκυση επενδύσεων που δημιουργούν θέσεις εργασίας, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομική ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών. Αυτή τη στιγμή γίνονται σοβαρές επενδύσεις στο θαλάσσιο τουρισμό και σύμφωνα με πηγές του κλάδου, ήδη, οι ενδείξεις για το 2015 είναι πολύ θετικές, καθώς μερικά από τα λιμάνια της Ελλάδας συγκαταλέγονται ανάμεσα στα πιο δημοφιλή της Ευρώπης από τις διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας».

Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας, Θεόδωρος Δρίτσας δήλωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα συγκροτηθεί η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, σε μια κρίσιμη συγκυρία για την ελληνική οικονομία.

«Η εν λόγω Επιτροπή – τόνισε – θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στη βελτίωση της υποδομής και του κανονιστικού πλαισίου που απαιτούνται για την αναβάθμιση του θαλάσσιου τουριστικού προϊόντος».

Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Γεώργιος Γράτσος, επανέλαβε τα κύρια ζητήματα που τορπιλίζουν την τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας, προσθέτοντας σε αυτά την έλλειψη απευθείας αεροπορικών συνδέσεων με τις Η. Π. Α. ως ένα από τα κυριότερα εμπόδια.
Επίσης, ο κ. Larry Pimentel, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Azamara Club Cruises, αναφερόμενος στα συμπεράσματα πρόσφατης μελέτης του Boston Consulting Group για τις σύγχρονες τάσεις στην κρουαζιέρα, τόνισε ιδιαίτερα ότι «η σταθερότητα μιας περιοχής αποτελεί πρωταρχικό κριτήριο για να την επιλέξουν οι εταιρείες κρουαζιέρας».

Κι αυτό, διότι σε διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορέσουν να προωθήσουν την περιοχή στο εύπορο αγοραστικό κοινό τους.

Η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Crystal Cruises, Edie Rodriguez, στάθηκε ιδιαίτερα στο ρόλο του διαδικτύου, ειδικά όσον αφορά την επικοινωνία και προβολή στο επιβατικό κοινό των μεγάλων αγορών κρουαζιερόπλοιων, όπως είναι η Βόρεια Αμερική, των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της περιοχής.

Τόνισε δε ότι αποτελεί πρόβλημα για τις εταιρείες κρουαζιέρας να προωθήσουν μια συγκεκριμένη περιοχή σαν την Ανατολική Μεσόγειο, όταν το αγοραστικό τους κοινό δεν γνωρίζει την περιοχή αυτή.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Ανδρέας Ανδρεάδης, υπογράμμισε τη σπουδαία σημασία του τουρισμού για την ελληνική οικονομία.

«Το 2014 η συμβολή του τουρισμού στις τοπικές επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα ανήλθε σε 14 δισ. ευρώ, ωστόσο μια πιθανή έξοδος της χώρας από το ευρώ, θα σήμαινε το τέλος του ελληνικού τουρισμού», είπε ο κ. Ανδρεάδης και συμπλήρωσε:

«Για το λόγο αυτό, ζητούμε από τον πρωθυπουργό να βρει μια λύση εντός της Ευρωζώνης. Από τη μεριά μας, δεσμευόμαστε να στηρίξουμε την ελληνική κυβέρνηση με την προϋπόθεση ότι ο συντελεστής ΦΠΑ για τις τουριστικές υπηρεσίες θα οριστεί στο 8%-10%, ούτως ώστε να μπορούμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί.

»Θα δεχόμασταν μια αύξηση του ΦΠΑ μερικών μονάδων, αλλά είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε αύξηση άνω των δέκα μονάδων, καθώς κάτι τέτοιο θα είχε σοβαρό αντίκτυπο στον τουριστικό τομέα και στις ευκαιρίες απασχόλησης. Αναλογιστείτε μόνο ότι οι ελληνικές μαρίνες έχουν ΦΠΑ 23%, τη στιγμή που οι τουρκικές μαρίνες έχουν μηδενικό ΦΠΑ!»

Για το 2015 ο ΣΕΤΕ υπολογίζει ότι η χώρα θα δεχτεί 25 εκατομμύρια επισκέπτες (παρά την πρόσφατη πτώση), ωστόσο ο αριθμός αυτός εξαρτάται από την επίτευξη συμφωνίας με τους πιστωτές.

«Ευελπιστούμε ότι, έως το 2021, θα έχουμε αγγίξει τα 19 δισ. σε έσοδα από τουριστικές υπηρεσίες, όμως κάτι τέτοιο απαιτεί ετήσιες επενδύσεις ύψους 3,3 δισ. ευρώ», υποστήριξε ο κ. Ανδρεάδης.