Η μείωση των πρωτογενών δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού κατά 1,4 δισ. ευρώ στο διάστημα Ιανουαρίου -Απριλίου 2015 οδήγησε σε πρωτογενές πλεόνασμα 2,10 δισ. ευρώ, παρά την υστέρηση των φορολογικών εσόδων κατά 884 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου 2015, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 510 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 1,14 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και του στόχου για έλλειμμα 2,9 δισ. ευρώ εκατ. ευρώ.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 2,10 δισ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 1,04 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2014 και στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 310 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, η διαφοροποίηση στο ύψος του πρωτογενούς αποτελέσματος του κρατικού προϋπολογισμού σε σχέση με το προσωρινό δελτίο Ιανουαρίου-Απριλίου 2015 κατά 60 εκατ. ευρώ οφείλεται σε διαφορετική λογιστική αποτύπωση του ύψους των τόκων και του διαχωρισμού των προμηθειών και των δαπανών δημοσίου χρέους, σύμφωνα με την μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ESA).

Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 15,815 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 371 εκατ. ευρώ ή 2,4 % έναντι του στόχου. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 14,29 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 94 εκατ. ευρώ ή 0,7 % έναντι του στόχου.

Το σύνολο των φορολογικών εσόδων ανήλθε στα 12,22 δισ. ευρώ μειωμένο κατά 884 εκατ. ευρώ ή κατά 6,7% έναντι του στόχου. Η υστέρηση οφείλεται:

  • Στους άμεσους φόρους που την περίοδο του Ιανουαρίου-Απριλίου 2015 ανήλθαν στα 4.869 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας απόκλιση από το στόχο -625 εκατ. ευρώ ή -11,4 %. Ειδικότερα, υστέρηση έναντι του στόχου παρουσίασαν: οι άμεσοι φόροι ΠΟΕ κατά 389 εκατ. ευρώ ή 34,0%.
  • Στους έμμεσους φόρους οι οποίοι διαμορφώθηκαν στα 7.352 μειωμένοι κατά 259 εκατ. ευρώ ή 3,4% έναντι του στόχου.
  • Ο ΦΠΑ λοιπών ήταν μειωμένος έναντι του στόχου κατά 252 εκατ. ευρώ ή 6,5%.

Αντίθετα οι φόροι κατανάλωσης ήταν αυξημένοι κατά 133 εκατ. ευρώ ή 5,7% έναντι του στόχου. Τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα υπερέβησαν το στόχο κατά 475 εκατ. ευρώ ή 38,9%.

Στην κατηγορία των μη τακτικών εσόδων, τα έσοδα καταργηθέντων ειδικών λογαριασμών ήταν μειωμένα κατά 182 εκατ. ευρώ ή 64,9% έναντι του στόχου. Τα έσοδα του προγράμματος ενίσχυσης ρευστότητας λόγω χρηματοπιστωτικής κρίσης ήταν αυξημένα κατά 629 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 943 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 100 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (844 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 16,324 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 2,037 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (18,361 δισ. ευρώ).

Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 15,503 δισ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 1,628 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 1,455 δισ. ευρώ και των ταμειακών δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 168 εκατ. ευρώ.

Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014 κατά 381 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 2,4%, παρά το γεγονός ότι έχουν καταβληθεί επιπλέον 90 εκατ. ευρώ για επιδόματα πολυτέκνων, 32 εκατ. ευρώ για δαπάνες εκλογών, 24 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις γεωργίας και 87 εκατ. ευρώ για αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων ανήλθαν σε 1,525 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 465 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώθηκαν σε 821 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 409 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (1,230 δισ. ευρώ) και μειωμένες κατά 577 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.