Την υποχρέωση, εφόσον συνταξιοδοτείται πρόωρα, να πληρώνει ο ίδιος ο ασφαλισμένος στο Ταμείο του τις εισφορές για τα χρόνια που υπολείπονται ώς την ηλικία των 62 ετών προβλέπει, σύμφωνα με πληροφορίες, μία από τις εναλλακτικές που εξετάζονται για τις πρόωρες συντάξεις στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς.
Η λύση αυτή θα επιβαρύνει τον ασφαλισμένο και θα αποτελεί κατά κάποιον τρόπο ένα αντικίνητρο για όσους σπεύδουν σήμερα να συνταξιοδοτηθούν από τις ηλικίες των 55 και 57 ετών. Ωστόσο, δεν αποκλείει τη δυνατότητα συνταξιοδότησης, έστω και με μειωμένες αποδοχές, σε όσους την επιλέγουν.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, πάντως, η μείωση θα αγγίζει το 27% (εφόσον πληρώνονται και οι εισφορές τόσο του εργαζομένου όσο και του εργοδότη). Δεδομένου ότι οι πρόωρες συντάξεις είναι συνήθως μειωμένες, η περαιτέρω αυτή μείωση θα τις καθιστούσε άνευ νοήματος για μεγάλες κατηγορίες ασφαλισμένων.

Οι πρόωρες συντάξεις είναι ο μοναδικός τομέας τον οποίο συζητά η κυβέρνηση με τους δανειστές, στο πλαίσιο του Ασφαλιστικού. Αντίθετα, έχει θέσει κόκκινες γραμμές για τη μείωση των συντάξεων αλλά και για την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές, η οποία θεσμοθετήθηκε πέρυσι. Η εφαρμογή της ρήτρας αυτής θα οδηγούσε φέτος σε σημαντική μείωση των επικουρικών συντάξεων. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, δεν εξετάζεται ούτε η μείωση των υψηλών επικουρικών, όπως είχε αναφερθεί αρχικώς.
Αλλες εναλλακτικές που έχει προτείνει η κυβέρνηση είναι να ισχύσει μεταβατικό καθεστώς για τις πρόωρες συντάξεις ώς το 2025. Σημειώνεται ότι το e-mail Χαρδούβελη πρότεινε μεταβατικό καθεστώς ώς το 2020. Αντίθετα, οι δανειστές ζητούν άμεση κατάργηση των πρόωρων συντάξεων από φέτος.
Οι θεσμοί ζητούννα αυξηθούν τα όρια ηλικίας για όλους, και για εκείνους που έχουν θεμελιώσει δικαίωμα μέχρι το 2012, στα 67 για πλήρη σύνταξη και στα 62 για μειωμένη.

Τονίζεται ότι για όσους δεν έχουν θεμελιώσει δικαίωμα μέχρι το τέλος του 2012 τα όρια συνταξιοδότησηςέχουν διαμορφωθεί στα 67 για πλήρη και στα 62 για μειωμένη. Εκτιμάται ότι περίπου 120.000 ασφαλισμένοι έχουν τόσο τα έτη ασφάλισης όσο και το όριο ηλικίας και επομένως μπορούν να αποχωρήσουν αφού έχουν θεμελιώσει δικαίωμα και προστατεύονται συνταγματικά.

Αλλοι 100.000 ασφαλισμένοι εκτιμάται ότι έχουν τα έτη ασφάλισης και περιμένουν να συμπληρώσουν το όριο ηλικίας. Από αυτούς, περίπου 80.000 θέλουν λιγότερο από τέσσερα χρόνια για να αποχωρήσουν και θεωρείται ότι έχουν ώριμα δικαιώματα.

Μεταξύ των ομάδων που κινδυνεύουν με αλλαγές στα όρια συνταξιοδότησης είναι οι εξής:
– Παλαιοί ασφαλισμένοι (προ του 1983) στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα αποχωρούν με 35ετία ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας.
– Ειδικά στο Δημόσιο οι έγγαμες γυναίκες μπορούν να αποχωρήσουν με 24 έτη και 6 μήνες ασφάλισης, ασφαλισμένοι με 35ετία μέχρι το τέλος του 2012, δημόσιοι υπάλληλοι με 25ετία μέχρι το τέλος του 2012.
– Γυναίκες στο ΙΚΑ με συμπληρωμένα 10.000 ένσημα μέχρι το τέλος του 2012, γυναίκες στο ΙΚΑ με 4.500 ημέρες ασφάλισης και συμπληρωμένο το 55ο έτος μέχρι το τέλος του 2010 έχουν κατοχυρώσει δικαίωμα για μειωμένη σύνταξη.
– Μητέρες που μέχρι το τέλος του 2012 είχαν 25ετία και ανήλικο τέκνο, στο Δημόσιο ή στα Ειδικά Ταμεία.
– Ανδρες που τη διετία 2011-2012 είχαν 25ετία και ανήλικο τέκνο, στο Δημόσιο, αποχωρούν με μειωμένη χωρίς όρια.
– Μητέρες που μέχρι το τέλος του 2012 είχαν 5.500 ημέρες ασφάλισης και ανήλικο, στο ΙΚΑ, ασφαλισμένες στον φορέα Νομικών που μέχρι το τέλος του 2010 είχαν ανήλικο τέκνο και τα κατά περίπτωση απαιτούμενα έτη ασφάλισης.
– Τρίτεκνες μητέρες στο Δημόσιο και στα Ειδικά Ταμεία με 20ετία μέχρι το τέλος του 2010 αποχωρούν χωρίς όριο.

Στην πόρτα της εξόδου

Εκτιμάται ότι περίπου 120.000 ασφαλισμένοι έχουν τόσο τα έτη ασφάλισης όσο και το όριο ηλικίας και επομένως μπορούν να αποχωρήσουν αφού έχουν θεμελιώσει δικαίωμα και προστατεύονται συνταγματικά