Ξεκινά την Πέμπτη το παζάρι για το Ελληνικό, στην τελική ευθεία εισέρχεται το ντίλ με τα αεροδρόμια, ενώ στην Αθήνα βρίσκονται στελέχη της δανέζικης Maersk, ενός εκ των διεκδικητών του ΟΛΠ, για ραντεβού με τον Σταθάκη.

Σε αυτό το τρίπτυχο καταγράφονται οι τελευταίες εξελίξεις στο σκέλος των ιδιωτικοποιήσεων, όπου τα πράγματα κινούνται πλέον με μεγαλύτερες ταχύτητες απ’ ότι πριν από μερικές εβδομάδες, τελούν ωστόσο πάντα υπό την αίρεση της ολόκληρωσης της διαπραγμάτευσης.

Στην πρώτη συνάντηση της πλευράς Λάτση και του Δημοσίου μετά τις εκλογές, αύριο Πέμπτη, ΤΑΙΠΕΔ και Lamda Development που είναι και ο πλειοδότης για το Ελληνικό, πρόκειται να ανταλλάξουν απόψεις για βελτιώσεις που μπορούν να γίνουν στη σύμβαση προκειμένου να ξεκολλήσει το ντίλ.

Στο τραπέζι αναμένεται να τεθούν τα πάντα, ακόμη και και πιθανές υπαναχωρήσεις από την πλευρά Λάτση, που θα μπορούσαν να αφορούν από χαμηλότερη δόμηση, και μικρότερη διάρκεια παραχώρησης από τα 99 χρόνια, μέχρι αύξηση στο τίμημα των 915 εκατ. ευρώ, καθώς και στις προγραμματισμένες επενδύσεις.

Στο μεταξύ, κλίμα επιτάχυνσης των εξελίξεων γύρω από την παραχώρηση των αεροδρομίων στην ελληνο-γερμανική κοινοπραξία Fraport-Slentel μεταδίδουν κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ, αφήνοντας να εννοηθεί ότι το ντιλ μπορεί να είναι το πρώτο από τα «βαριά» που θα κλείσει. Χθες το πρακτορείο Reuters επικαλούμενο κυβερνητικό αξιωματούχο είχε μεταδώσει πως «μέχρι τις 15 Μαίου η συμφωνία αναμένεται να έχει κλείσει».

Στο ίδιο μήκος κύματος, κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ σχολίαζαν πως μετά και την επίσκεψη του αφεντικού της Fraport στην Αθήνα και τη συνάντησή του με τον υπουργό Οικονομίας Γ. Σταθάκη, το Δημόσιο έχει κατεβάσει τον πήχη των προσδοκιών του, και η ελληνική πλευρά μπορεί τελικά να συμβιβαστεί και με λιγότερα, π.χ. με μια μικρή μόνο συμμετοχή του Δημοσίου στην κοινοπραξία.

Στην Αθήνα οι Δανοί της Maersk

Τέλος, μέσα στην εβδομάδα ή την επόμενη, το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να συγκαλέσει διοικητικό συμβούλιο, με αντικείμενο το ξεπάγωμα του ΟΛΠ. Σύγχυση πάντως προκάλεσαν χθεσινά δημοσιεύματα, που παρερμηνεύοντας δηλώσεις του Γ. Σταθάκη στη Βουλή ανέφεραν ότι γίνονται συζητήσεις μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και Cosco προκειμένου να αλλάξουν οι όροι του διαγωνισμού για την παραχώρηση του 67% του λιμένα Πειραιά.

Διαψεύδοντας τα δημοσιεύματα το ΤΑΙΠΕΔ εξέδωσε ανακοίνωση αναφέροντας ότι «δεν διαπραγματεύεται με κανέναν από τους ενδιαφερόμενους μεμονωμένα για αλλαγή όρων του διαγωνισμού, παρά τηρεί όρους ίσης μεταχείρισης. Επεξεργάζεται μικρής έκτασης τροποποίηση των όρων, τους οποίους και θα επικοινωνήσει άμεσα σε όλους τους επενδυτές που βρίσκονται στη Β’ φάση του διαγωνισμού».

Η σύγχυση που προκάλεσε η ερμηνεία των δηλώσεων Σταθάκη θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις ακόμη και στην ομαλή πορεία του διαγωνισμού. Οποιαδήποτε υπόννοια για διακριτική μεταχέιριση ενός εκ των υποψηφίων, και δη των Κινέζων, μπορεί να τινάξει στον αέρα το διαγωνισμό, τις εξελίξεις για τον οποίο παρακολουθούν στενά οι άνθρωποι της δανέζικης Maersk.

Σύμφωνα με πληροφορίες, κορυφαία στελέχη της ολλανδικής διαχειρίστριας λιμένων APM Terminals, θυγατρικής της Maersk που συμμετέχει στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, βρίσκονται αυτές τις ημέρες στην Αθήνα, με σκοπό να πραγματοποιήσουν συναντήσεις για το θέμα μεταξύ των οποίων και με τον κ. Σταθάκη.

Μπορεί πολλοί να μην το ξέρουν, ωστόσο η Maersk είναι ο παγκόσμιος γίγαντας των containers. Προηγείται της Cosco στην διεθνή κατάταξη με τους μεγαλύτερους διαχειριστές λιμένων του πλανήτη όσον αφορά τον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων.

Οπως ακριβώς και οι Κινέζοι, έτσι και οι Δανοί, έχουν δηλώσει πως είναι αποφασισμένοι να καταθέσουν προσφορά για το μεγάλο λιμάνι. Και μπορεί η απόκτησή του για το ασιατικό εμπόριο που κατευθύνεται στην Ευρώπη να αποτελεί θέμα πραγματικής και συμβολικής σημασίας, αλλά και οι Δανοί, που διαχειρίζονται πολλά και μεγάλα λιμάνια του Βορρά, δεν θέλουν να δούν κι άλλη υποχώρηση στα μερίδια τους προς όφελος του Πειραιά.

Κάθε άλλο λοιπόν παρά τελειωμένη υπόθεση υπέρ της Cosco δεν θα πρέπει να θεωρείται η απόκτηση του Πειραιά.