Αισιόδοξα μηνύματα για τον τουρισμό της Αθήνας μετέφεραν περίπου 90 εκπρόσωποι ξένων τουριστικών αγορών, οι οποίοι μετείχαν στο 3ο ετήσιο Travel Trade Athens 2015, που διοργάνωσαν τη Δευτέρα στο Μέγαρο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών ο Δήμος Αθηναίων, η Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ) και το Athens Convention & Visitors Bureau.
«Τα μέχρι τώρα στοιχεία μας επιτρέπουν να είμαστε πιο αισιόδοξοι για την τουριστική σεζόν που έρχεται», υπογράμμισε ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης και πρόσθεσε: «Η ζήτηση για την Αθήνα, μπορεί να διατηρηθεί, εφόσον συνεχίσουν να συντρέχουν οι βασικές προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης: ομαλότητα, σταθερότητα και αίσθημα ασφάλειας στους επισκέπτες μας».
Ο κ. Καμίνης τόνισε ότι «για τη διατήρηση και εδραίωση της εντυπωσιακής δυναμικής, που η τουριστική κίνηση στην Αθήνα ανέπτυξε το 2014», η δημοτική αρχή εκπόνησε σχέδιο το οποίο έχει τρεις βασικούς άξονες:
* Την ακόμα πιο δυναμική και στοχευμένη συμμετοχή της Αθήνας στις κομβικές διοργανώσεις της διεθνούς τουριστικής αγοράς, όπως και στη μεγαλύτερη διείσδυση του προορισμού σε ειδικές αγορές και ομάδες πελατών.
* Τη συνέχιση των επιτυχημένων δράσεων επαγγελματικού χαρακτήρα, που φέρνουν ξένους επαγγελματίες και εκπροσώπους μέσων μαζικής ενημέρωσης στην Αθήνα.
* Την περαιτέρω βελτίωση της εικόνας και των υπηρεσιών «υποδοχής» της πόλης, από την αναβάθμιση της παρουσίας στο ψηφιακό περιβάλλον (διαδίκτυο, social media κ. λπ.) ή τα νέα τουριστικά προϊόντα, μέχρι τις υπηρεσίες καθαριότητας, τις παρεμβάσεις στον ιστό της πόλης, καθώς και την περιφρούρηση της εύρυθμης λειτουργίας και ασφάλειας.
Αναφερόμενη στο φετινό, τρίτο ετήσιο Travel Trade Athens, η πρόεδρος της ΕΑΤΑ κ. Μαρία Λογοθέτη επισήμανε ότι η φετινή διοργάνωση του Travel Trade ήταν η μεγαλύτερη από πλευράς συμμετοχών και ενδιαφέροντος. Το γεγονός αυτό, πρόσθεσε, αποδεικνύει ότι εξελίσσεται σε θεσμό υψηλού επαγγελματικού προφίλ για την πόλη της Αθήνας και αποκτά τη θέση του στο ετήσιο καλεντάρι των επαγγελματιών της διεθνούς τουριστικής αγοράς.
Στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης, πραγματοποιήθηκαν περίπου 3.000 συναντήσεις, από 88 φιλοξενούμενους buyers και 190 επαγγελματίες και εκπροσώπους ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων.
Ειδικότερα, οι 88 ξένοι buyers προέρχονταν από συνολικά 27 χώρες, από σχεδόν όλες τις περιοχές του κόσμου. Από αυτούς 22 δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στην αγορά MICE, δηλαδή σε συνεδριακό τουρισμό, εταιρικές συναντήσεις, εκδηλώσεις και ταξίδια κινήτρων, 11 ήταν LGBT, ενώ συμμετείχαν και τέσσερις δημοσιογράφοι ειδικευμένοι σε θέματα τουρισμού και ταξιδιών. Επίσης, 47 buyers συμμετείχαν για πρώτη φορά στο Travel Trade Athens ή επισκέφθηκαν για πρώτη φορά την Αθήνα.
Αναλυτικότερα, οι buyers προέρχονταν από: Αίγυπτο, Αργεντινή, Αυστραλία, Βουλγαρία, Βραζιλία, Γαλλία, Γερμανία, Δανία, Ελβετία, ΗΠΑ, Ινδία, Ισραήλ, Ιταλία, Κίνα (Χονγκ Κονγκ), Κύπρο, Λίβανο, Μαλαισία, Μ. Βρετανία, Νορβηγία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σαουδική Αραβία, Σερβία, Σουηδία, Τουρκία και Φινλανδία.
Από πλευράς προμηθευτών, συμμετείχαν 190 επαγγελματίες και εκπρόσωποι ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων, εκ των οποίων περίπου το 70% προερχόταν από την Αθήνα και την Αττική και οι υπόλοιποι από άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Στο πλαίσιο του φετινού workshop πραγματοποιήθηκαν περίπου 3.000 συναντήσεις που αναμένεται να μεταφραστούν σε σημαντικό αριθμό συμφωνιών και συνεργασιών μεταξύ των διεθνών buyers και των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων.
Σημειώνεται, ότι συνολικά κατά τη διάρκεια και των δύο προηγούμενων Travel Trade Athens, πραγματοποιήθηκαν περί τις 3.500 κατ’ ιδίαν επαγγελματικές συναντήσεις.
Παράλληλα, το Athens Convention & Visitors Bureau διοργάνωσε, για όλους τους φιλοξενούμενους την Κυριακή 26 Απριλίου, ένα πλήρες πρόγραμμα περιηγήσεων και επισκέψεων σε σημεία και χώρους ενδιαφέροντος της Αθήνας.

Βασική επιδίωξη του προγράμματος περιήγησης ήταν να αποκομίσουν οι ξένοι επαγγελματίες μία όσο το δυνατόν πιο σφαιρική εμπειρία του προορισμού Αθήνα και να αναδειχθεί το μεγάλο φάσμα επιλογών και υπηρεσιών που μπορεί να προσφέρει ο προορισμός.

Στο πλαίσιο του φετινού Travel Trade Athens έγινε παρουσίαση προς όλους τους Buyers με θέμα το Πρόγραμμα Κατάρτισης & Κινήτρων για Τουριστικούς Πράκτορες –Athens Destination Specialist Program ADSP (http://specialists.thisisathens.org).

Το πρόγραμμα αυτό αφορά σύστημα στοχευμένης πληροφόρησης για διαπίστευση εξειδικευμένων τουριστικών πρακτόρων και έχει ως στόχο τη δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου επαγγελματιών της διεθνούς τουριστικής αγοράς, διαπιστευμένων σχετικά με το τουριστικό προϊόν της Αθήνας.

Στόχος του προγράμματος είναι να εμπεδωθεί η εικόνα της Αθήνας ως ένας ανταγωνιστικός τουριστικός προορισμός, ο οποίος παρέχει εξειδικευμένες τουριστικές υπηρεσίες στους επαγγελματίες Tour Operators, ενώ προσθέτει αξία και βελτιώνει τη θέση των (Τ. Ο) μελών του πιστοποιημένου δικτύου, στον καταμερισμό των πωλήσεων του προορισμού «Αθήνα».

Παράλληλα, βελτιώνει και τη θέση της Αθήνας ως προς τους υπόλοιπους ανταγωνιστικούς προορισμούς. Το κόστος διοργάνωσης του 3ου Travel Trade Athens, καλύφθηκε φέτος εξ ολοκλήρου από κοινοτικούς πόρους, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου Αθηναίων που διαχειρίζεται η ΕΑΤΑ, με αποτέλεσμα για το 2015, να μην προκύπτει οικονομική επιβάρυνση για όσες τουριστικές επιχειρήσεις συμμετείχαν στο Workshop.

Μισθώσεις ιδιωτικών κατοικιών σε τουρίστες

Διαστάσεις και στην Ελλάδα, αρχίζει να παίρνει το φαινόμενο της μίσθωσης διαμερισμάτων από ιδιώτες σε ξένους τουρίστες – επισκέπτες.
Πρόκειται κυρίως για βραχυπρόθεσμες μισθώσεις, οι οποίες γίνονται με τη μεσολάβηση ειδικής ιντερνετικής πλατφόρμας που δραστηριοποιείται σε όλον τον κόσμο, καταχωρώντας στις ιστοσελίδες της τα προς διάθεση διαμερίσματα.
Μόνο στην Αθήνα ο συνολικός οικονομικός αντίκτυπος των διανυκτερεύσεων σε κατοικίες που μισθώνονται μέσω της πλατφόρμας φιλοξενίας Airbnb, εκτιμάται ότι μέσα σε ένα χρόνο ανήλθε συνολικά σε περίπου 69 εκατ. ευρώ.

Η διαδικτυακή πλατφόρμα που παρουσιάστηκε πριν από λίγες μέρες στην Αθήνα, διαθέτει 11.500 καταχωρήσεις στην Ελλάδα, από τις οποίες 2.500 αφορούν στην Αθήνα, αριθμός ο οποίος έχει διπλασιαστεί από το 2009.

Ειδικότερα, όσον αφορά την Αθήνα, οι ιδιοκτησίες Airbnb εκτείνονται σε 25 γειτονιές, εκ των οποίων το 69% βρίσκονται εκτός των περιοχών που τυπικά βρίσκει κανείς ξενοδοχείο. Σχεδόν τα μισά χρήματα των επισκεπτών (47%) ξοδεύονται στις γειτονιές στις οποίες διαμένουν.

Συγκεκριμένα, σε Κουκάκι – Νέο Κόσμο καταγράφονται 76 οικοδεσπότες, με 3.630 επισκέπτες, σε Πλάκα – Ψυρρή 101 οικοδεσπότες, με 9.350 επισκέπτες, σε Αμπελοκήπους – Νεάπολη 76 οικοδεσπότες, με 2.600 επισκέπτες και σε Παγκράτι – Μετς 80 οικοδεσπότες, με 3.050 επισκέπτες.

Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της πλατφόρμας για το διάστημα από τον Οκτώβριο του 2013 μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2014, υπολογίζεται ότι η κίνηση μέσω της δραστηριότητας αυτής υποστήριξε επίσης περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας.
Ειδικότερα, από την έρευνα που παρουσίασαν ο επικεφαλής Public Policy της Airbnb κ. Πάτρικ Ρόμπινσον και ο Επίκουρος Καθηγητής Οικονομικών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Χρήστος Γκενάκος, προκύπτει ότι οι άμεσες δαπάνες των επισκεπτών της Airbnb στις αθηναϊκές επιχειρήσεις αγγίζουν τα 20,2 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, στα 3,3 εκατ. ευρώ διαμορφώνονται τα έσοδα φιλοξενίας των 720 Αθηναίων οικοδεσποτών, οι οποίοι μίσθωσαν βραχυπρόθεσμα τα σπίτια τους το συγκεκριμένο διάστημα, με τον καθένα να υπολογίζεται ότι είχε μέσο έσοδο 4.500 ευρώ συνολικά.

Αντίστοιχα, οι επισκέπτες της Airbnb διανυκτερεύουν κατά μέσο όρο 3,6 νύχτες και ξοδεύουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους στην Αθήνα 551 ευρώ.

Αναφερόμενος στη «γκρίζα ζώνη» που υπάρχει στο θεσμικό πλαίσιο σχετικά με τη βραχυπρόθεσμη μίσθωση κατοικιών στην Αθήνα, ο κ. Ρόμπινσον δήλωσε ότι η πλατφόρμα είναι σε επαφές με τα αρμόδια υπουργεία και φορείς, καθώς όλα τα στοιχεία είναι εμφανή.

Ο ίδιος σημείωσε την ανάγκη για ένα απλό και ευέλικτο νομικό καθεστώς επικαλούμενος πρόσφατα παραδείγματα υιοθέτησης πλαισίου που καλύπτει και την οικονομία του διαμοιρασμού (sharing economy) σε Λονδίνο, Παρίσι, Πορτογαλία και Αμβούργο.

Ταυτόχρονα, σημείωσε από ευρήματα της μελέτης ότι μέσω της Airbnb οι οικοδεσπότες ενισχύονται οικονομικά, καθώς το 73% δεν απασχολείται σε τυπικές θέσεις εργασίας και το 28% δηλώνουν ότι με το εισόδημα από τη φιλοξενία μπορούν να βοηθηθούν οικονομικά ενώ απασχολούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες.

Ενας τυπικός Αθηναίος οικοδεσπότης νοικιάζει το σπίτι του για περίπου 68 διανυκτερεύσεις το χρόνο. Το 68% των οικοδεσποτών δηλώνουν ότι βασίζονται σε αυτά τα έσοδα για να συνεχίσουν να μένουν στο σπίτι τους, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι τα 39 χρόνια.

Πρόκειται για την πρώτη έρευνα που εξετάζει τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιδράσεις της Airbnb στην κοινότητα της Αθήνας, σε συνέχεια παρόμοιων εκθέσεων που έχουν παρουσιαστεί σε Παρίσι, Λονδίνο και Αμστερνταμ.

Η Airbnb ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2008 στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνιας και σήμερα δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 35.000 πόλεις και 191 χώρες.