Επιστολή στον πρόεδρο του Eurgroup Γερούν Ντεϊσελμπλούμ έστειλε ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης, ενόψει της συνεδρίασης της Ευρωομάδας την προσεχή Δευτέρα.

Στην επιστολή αναφέρει ότι είναι απαραίτητο να ξεκινήσουν οι συζητήσεις μεταξύ της Ελλάδας και των θεσμών, ώστε οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις να αποτελέσουν μια πρώτη δέσμη συμφωνίας ενόψει της ολοκλήρωσης της συμφωνίας τον Απρίλιο.

Παράλληλα με αυτές τις εργασίες, η ελληνική κυβέρνηση προτείνει να ξεκινήσουν σε υψηλό επίπεδο οι συζητήσεις με τους θεσμούς σχετικά με την πιθανή επόμενη συμφωνία, όπως προέβλεπε η συμφωνία του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου.

Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει η επόμενη συμφωνία να έχει τη μορφή ενός Συμβολαίου για την Ανάκαμψη και την Ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας. Με την επιστολή έχουν επισυναφθεί κάποιες λεπτομέρειες σχετικά με επτά από τις πρώτες μεταρρυθμίσεις που θα πραγματοποιήσει η κυβέρνηση.

Διαβάστε εδώ ολόκληρη την επιστολή Βαρουφάκη προς τον Ντεϊσελμπλούμ

1η Μεταρρύθμιση – Δημοσιονομικό Συμβούλιο

Ενεργοποίηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου με στόχο την επίτευξη εξοικονόμησης πόρων και την επέκταση της αποστολής του.

Σκοπός του Δημοσιονομικού Συμβουλίου είναι να ενεργεί ως ανεξάρτητο παρατηρητήριο, υποβοηθητικό της κυβερνητικής πολιτικής, ώστε να μπορεί να συμβάλει στην εξάλειψη μιας πιθανής τάσης για πρωτογενές έλλειμμα. Για το σκοπό αυτό, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, θα πρέπει να έχει την ικανότητα να προετοιμάζει μακροοικονομικές προβλέψεις για τον προϋπολογισμό, θα πρέπει να παρακολουθεί αμερόληπτα την εφαρμογή των δημοσιονομικών προγραμμάτων και την τήρηση των δημοσιονομικών στόχων και διαδικασιών και θα πρέπει επίσης να παρεμβαίνει και να διαμορφώνει τον δημόσιο διάλογο για τη δημοσιονομική πολιτική. Οι ελληνικές αρχές σχεδιάζουν την ενεργοποίηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου αλλά και την επίτευξη εξοικονόμησης πόρων μέσω της ενοποίησής του με το υπάρχον γραφείο του κρατικού προϋπολογισμού, το οποίο λειτουργεί στη Βουλή και συνδέεται με το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών.

2η Μεταρρύθμιση – Κατάρτιση Προϋπολογισμού και του Οργανικού Νόμου για τον Προϋπολογισμό

Στο πλαίσιο της βελτίωσης της διαχείρισης των δημοσιονομικών, οι ελληνικές αρχές προχωρούν σε μεταρρυθμίσεις στον τομέα της κατάρτισης του Προϋπολογισμού. Αυτές οι βελτιώσεις θα περιλαμβάνουν τα ανώτατα όρια σε δαπάνες ώστε να ενισχυθεί η τήρηση του Προϋπολογισμού κατά την διάρκεια του έτους.

Οι βελτιώσεις θα περιλαμβάνουν την αναμόρφωση του Οργανικού Νόμου για τον προϋπολογισμό.

3η Μεταρρύθμιση – Συγκρότηση ευέλικτου σώματος στοχευμένων φορολογικών ελέγχων για την πάταξη της φοροδιαφυγής.

Δεν θα έχει μόνιμο χαρακτήρα Στο πλαίσιο πάταξης της φοροδιαφυγής, προτείνουμε να συγκροτηθεί ένα σώμα στελεχωμένο από μη επαγγελματίες. Η σύνθεση του σώματος θα ανανεώνεται ανά μικρά χρονικά διαστήματα (λιγότερο από δυο μήνες) κατόπιν σύντομης σχετικής εκπαίδευσης.

4η Μεταρρύθμιση- Βελτιώσεις στη νομοθεσία για την ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών Η μεταρρύθμιση αυτή παρουσιάστηκε ήδη από την αρμόδια υπουργό Νάντια Βαλαβάνη.

5η Μεταρρύθμιση – Δημόσια Έσοδα από τις υπηρεσίες τυχερών παιγνίων μέσω Διαδικτύου Ο τομέας των διαδικτυακών τυχερών παιγνίων εμφανίζει σημαντικές ανεκμετάλλευτες δυνατότητες είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Τα Δημόσια Έσοδα θα μπορούσαν να αυξηθούν από:

* την πώληση αδειών σε παρόχους ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών σε εύλογη/δίκαιη τιμή

* την αξιοποίηση της Ευρωπαϊκής εμπειρίας για την αυστηρή ηλεκτρονική παρακολούθηση της όλης διαδικασίας

* την ενίσχυση/θωράκιση της υπάρχουσας ελληνικής νομοθεσίας (ν. 4002/2011) Με βάση τις διαθέσιμες εκτιμήσεις, ο συνολικός όγκος συναλλαγών στον τομέα των ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα ξεπερνά τα τρία δις. ευρώ ετησίως. Βάσει εύλογων υπολογισμών, τα πρόσθετα Δημόσια Έσοδα από τη φορολόγηση των αδειοδοτημένων ηλεκτρονικών τυχερών παιγνίων μπορεί να ξεπεράσει τα 500 εκ. ευρώ ετησίως. Για την πραγματοποίηση των ανωτέρω βημάτων προς την πλήρη εφαρμογή, η ελληνική κυβέρνηση θα αναζητήσει τεχνική βοήθεια (π.χ. μηχανισμούς για την παρακολούθηση των τυχερών παιχνιδιών μέσω διαδικτύου) καθώς και συμφωνίες που θα περιορίσουν τον παράνομο διασυνοριακό τζόγο.

6η Μεταρρύθμιση – Πρόγραμμα καταπολέμησης της γραφειοκρατίας του Δημοσίου και βελτίωσης του επιχειρηματικού κλίματος. Η κυβέρνηση σκοπεύει να εισάγει νομοθεσία που θα απαγορεύει τις υπηρεσίες του δημοσίου να ζητούν (από πολίτες και υπηρεσίες) έγγραφα που βεβαιώνουν πληροφορίες, τις οποίες το κράτος ήδη κατέχει (εντός της ίδιας ή κάποιας άλλης υπηρεσίας).

Προτερήματα της προτεινόμενης δράσης: Μεγάλη μείωση στις χαμένες ώρες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, που τώρα σπαταλούν μέρες να συλλέγουν τα απαραίτητα έγγραφα από διάφορες υπηρεσίες του δημοσίου με σκοπό να τα προσκομίσουν σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες –ένα νέα κίνητρο για ψηφιοποίηση –ουσιαστική καλή θέληση για τον δημόσιο τομέα

7η Μεταρρύθμιση: Διατάξεις για την υιοθέτηση άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.

Η ελληνική Κυβέρνηση συνέταξε και έχει ήδη καταθέσει σχέδιο νόμου που εμπεριέχει μέτρα άμεσης ανακούφισης της ακραίας φτώχειας, με παροχή κουπονιών σίτισης (για την αποφυγή του κοινωνικού στιγματισμού οι δικαιούχοι θα χρησιμοποιούν μια «έξυπνη κάρτα»), επιδόματος ενοικίου και δωρεάν ρεύματος. Το συνολικό ποσό που θα χρειαστεί για τα παραπάνω μέτρα ανέρχεται συνολικά στα 200,29 εκατομμύρια ευρώ. Προκειμένου να υπάρξει δημοσιονομική ισορροπία, η ελληνική Κυβέρνηση σχεδιάζει να εξοικονομήσει τους απαιτούμενους πόρους από δύο τομείς:

* Τη μείωση του λειτουργικού κόστους και των γενικών εξόδων κάθε Υπουργείου (υπολογίζεται εξοικονόμηση 60,9 εκατομμυρίων ευρώ)

* Την εισαγωγή ενός νέου συστήματος ανάθεσης δημόσιων διαγωνισμών/συμβάσεων σε κάθε Υπουργείο, κίνηση που θα αποφέρει εξοικονόμηση 140 εκατομμυρίων ευρώ.

Βρυξέλλες: «Σε πολύ αρχικό στάδιο οι τεχνικές συζητήσεις»

Αξιωματούχος της ευρωζώνης πάντως άφησε το πρωί να εννοηθεί ότι στο δικό του επίπεδο οι επικοινωνίες με τις ελληνικές υπηρεσίες είναι περιορισμένες και ότι σε αυτή τη φάση δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ποιοι θα λάβουν μέρος στις τεχνικές διαβουλεύσεις, πότε και πού θα γίνουν αυτές.

Ανέφερε, επίσης, ότι οι τεχνικές διαβουλεύσεις δεν αναμένεται να ξεκινήσουν αυτή την εβδομάδα, όπως εκτιμούσαν οι υπηρεσίες της ευρωζώνης.

Υπογράμμισε, επίσης, ότι οι τεχνικές συζητήσεις βρίσκονται ακόμα σε πολύ αρχικό στάδιο και γι’ αυτόν τον λόγο τόνισε ότι οι διαβουλεύσεις μεταξύ των ελληνικών αρχών και των θεσμικών εκπροσώπων θα πρέπει να εντατικοποιηθούν.

Ερωτηθείς εάν είναι εφικτή η τμηματική εκταμίευση των χρημάτων που έχει λαμβάνει η Ελλάδα από τους δανειστές, σημείωσε ότι εφόσον εκπληρωθούν ορισμένα από τα λεγόμενα προαπαιτούμενα, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να καταστεί εφικτό υπό όρους και προϋποθέσεις.

Ο αξιωματούχος της ευρωζώνης σημείωσε παράλληλα ότι για να υπάρχει πλήρης εικόνα, απαραίτητη είναι η παρουσίαση όλων των μέτρων που περιέχονται στην απόφαση του προηγούμενου Eurogoroup. Και αυτό διότι όπως σημείωσε, η τμηματική αξιολόγηση ορισμένων μέτρων, χωρίς να είναι γνωστό το περιεχόμενο όλων των υπόλοιπων μεταρρυθμίσεων, δεν είναι δυνατή.

Κληθείς να σχολιάσει τη ρευστότητα της ελληνικής οικονομίας, είπε ότι από τη στιγμή που στην Αθήνα δεν βρίσκονται εκπρόσωποι των θεσμών, δεν υπάρχει ολοκληρωμένη εικόνα της κατάστασης. Σε ό,τι αφορά τις δανειακές ανάγκες για το επόμενο διάστημα, ο αξιωματούχος της ευρωζώνης είπε ότι οι μεγαλύτερες πληρωμές αφορούν τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο και ανέρχονται σε 6,5 δισ. ευρώ.

Εξάλλου, ο ίδιος αξιωματούχος ανέφερε ότι δε θεωρεί καθόλου πιθανό οι ελληνικές αρχές να ζητήσουν μετά τον Ιούνιο και νέα παράταση, σημειώνοντας ότι και το ευρωπαϊκό πολιτικό περιβάλλον, δεν θα ευνοούσε κάτι τέτοιο.

Τέλος, σε ό,τι αφορά ενδεχόμενο τρίτο πρόγραμμα προς την Ελλάδα, ο αξιωματούχος της ευρωζώνης ανέφερε ότι η πρώτη προϋπόθεση είναι αυτό να ζητηθεί. Αν δεν υπάρξει σχετικό αίτημα δεν μπορεί να υπάρξει και προσφορά, είπε χαρακτηριστικά.