Κλειδωνισμούς, και αντικρουόμενες ερμηνείες συνεχίζει να προκαλεί εντός κυβέρνησης το e-mail Βαρουφάκη αναφορικά με τη συνέχιση των αποκρατικοποιήσεων.

«Οι δεσμεύσεις της νέας κυβέρνησης, όπως περιγράφονται στην επιστολή του Γιάνη Βαρουφάκη προς τον Γερούν Ντεϊσενμπλούμ, αφορούν μόνον τις ολοκληρωμένες συμβάσεις. Στην περίπτωση του Ελληνικού δεν υπάρχει επικυρωμένη συμφωνία από τη Βουλή», είπε στο ραδιοφωνικό σταθμό «Κόκκινο» η αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη.

Δήλωση που όπως και εκείνη νωρίτερα του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη για αλλαγή των όρων προκήρυξης στα αεροδρόμια, έρχεται σε αντίθεση με τη δέσμευση του κειμένου Βαρουφάκη ότι «οι ελληνικές αρχές θα σεβαστούν τη διαδικασία σε όσους διαγωνισμούς βρίσκονται σε εξέλιξη».

Τα όσα είπε η κ. Βαλαβάνη έρχονται μια μόλις ημέρα μετά την οριστική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου η οποία άναψε το πράσινο φως για να συνεχιστεί κανονικά η διαδικασία ολοκλήρωσης της ιδιωτικοποίησης του Ελληνικού, δηλαδή να προχωρήσει η επικύρωσή της από τη Βουλή και η έγκριση του σχεδίου ανάπλασης από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η απόφαση του Ελεγκτικού που έκρινε νόμιμη τη διαγωνιστική διαδικασία, απορρίπτοντας αίτηση αναίρεσης κατά προηγούμενης του απόφασης, την οποία είχε καταθέσει η Περιφέρεια Αττικής, προκάλεσε επικριτικά σχόλια σε κυβερνητικά και κομματικά στελέχη τα οποία μιλούσαν για «απόφαση που αλλοιθωρίζει μονόπλευρα υπέρ των ιδιωτικών συμφερόντων».

Ομοβροντία δηλώσεων

Για το θέμα υπήρξε ομοβροντία δηλώσεων από κυβερνητικά στελέχη το τελευταίο 48ωρο. «Εξετάζουμε αναθεώρηση των όρων της σύμβασης», είπε χθες ο κ. Σταθάκης, «δεν θα προχωρήσει το συγκεκριμένο έργο», επανέλαβε ο υπ. Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Λαφαζάνης, «πριν από οτιδήποτε πρέπει πρώτα οι επενδυτές να υποβάλουν στο υπουργείο μία μελέτη συμβατή με τον μητροπολιτικό σχεδιασμό της Αττικής», ανέφερε από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπ. Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Γ. Τσιρώνης, επαναλαμβάνοντας ότι το τίμημα είναι εξαιρετικά χαμηλό.

Είχαν προηγηθεί δηλώσεις του κ. Σταθάκη για τα 14 αεροδρόμια ότι δεν πρόκειται να συνεχιστεί η υφιστάμενη διαδικασία, και ότι οι όροι της προκήρυξης θα αλλάξουν, ώστε να εισέλθει σαν μέτοχος με πλειοψηφικό ποσοστό το ελληνικό Δημόσιο, να μειωθεί ο χρόνος παραχώρησης (40 έτη), και συνεπώς και το τίμημα (1,2 δισ. ευρώ) που έχει συμφωνήσει να καταβάλλει η κοινοπραξία Fraport (Γερμανία)-Slentel (όμιλος Κοπελούζου).

Νομικές εμπλοκές

Δεν είναι ωστόσο καθόλου σίγουρο σε τι βαθμό στέκει νομικά να αλλάξουν οι όροι διαγωνισμών που έχουν ολοκληρωθεί. Διότι σε αυτή την περίπτωση, κάποιος από τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για τα αεροδρόμια του περασμένου Νοεμβρίου θα μπορούσε κάλλιστα να προσβάλλει τη διαδικασία, υποστηρίζοντας ότι παραβιάστηκαν οι αρχικοί όροι, και ότι αν το κείμενο της προκήρυξης ήταν διαφορετικό, τότε θα έδινε μεγαλύτερο τίμημα απ’ αυτό που τελικά κατέβαλε. Υπό αυτές τις συνθήκες, το πιθανότερο είναι ο διαγωνισμός να επαναπροκηρυχθεί με ότι αυτό συνεπάγεται για τις αποζημιώσεις που θα μπορούσε να διεκδικήσει από το Δημόσιο ο πλειοδότης.

«Όσες ιδιωτικοποιήσεις έχουν κλείσει δεν θα αναιρεθούν, θα επανεξεταστούν όμως όσες είναι σε εξέλιξη», ανέφεραν από τη πλευρά τους χθες βράδυ και κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου, ενώ μια ημέρα πριν ο Παναγιώτης Λαφαζάνης είχε επαναλάβει μιλώντας στα «ΝΕΑ» πως δεν πρόκειται να προχωρήσει καμία ενεργειακή ιδιωτικοποίηση παρά τα όσα περί του αντιθέτου αφήνει να εννοηθεί το κείμενο Βαρουφάκη που εστάλη στο Eurogroup.

Στο παιχνίδι και οι Γερμανοί

Στο παιχνίδι των ιδιωτικοποιήσεων του ελληνικού προγράμματος μπήκε χθες και η γερμανική κυβέρνηση. «Η ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί να αποφασίζει μόνη της να καθυστερήσει ή να σταματήσει τις ιδιωτικοποιήσεις. Αν η Ελλάδα έχει μια τέτοια πρόθεση, αυτό θα πρέπει να συμφωνηθεί σε στενή συνεργασία με την τρόικα», δήλωσε χθες ο Μάρτιν Γέγκερ, εκπρόσωπος του γερμανού υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.