Εμμένει στην θέση του ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει καμία ενεργειακή ιδιωτικοποίηση ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Λαφαζάνης, παρά τα όσα περί του αντιθέτου αφήνει να εννοηθεί το κείμενο Βαρουφάκη που εστάλη στο Eurogroup.

«Καμία ιδιωτικοποίηση δεν πρόκειται να γίνει στην ενέργεια, ούτε στη ΔΕΗ, ούτε στη ΔΕΠΑ, ούτε στα ΕΛΠΕ. Επαναλαμβάνω ότι έχω μέχρι σήμερα πει,» δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Λαφαζάνης, απαντώντας στο ερώτημα για το αν η δέσμευση της κυβέρνησης να προχωρήσουν οι εν εξελίξει διαγωνισμοί αφορά και την ενέργεια.

Το ερώτημα είναι εύλογο δεδομένου ότι από τους πιο ώριμους και προχωρημένους διαγωνισμούς, ήταν αυτός του ΑΔΜΗΕ, της θυγατρικής της ΔΕΗ που διαχειρίζεται τα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, με τουλάχιστον δύο υποψηφίους να βρίσκονται στην τελική ευθεία.

Οσο δε για τη «Μικρή ΔΕΗ», προ ημερών το ΔΝΤ είχε εκφράσει σύμφωνα με πληροφορίες σοβαρές ενστάσεις για την εξαγγελία ακύρωσής της.

Σχολιάζοντας πάντως το σημείο του κειμένου Βαρουφάκη ότι «οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να σεβαστούν τη διαδικασία όσων διαγωνισμών βρίσκονται σε εξέλιξη», ο υπουργός είναι κατηγορηματικός, επιμένοντας για μια ακόμη φορά ότι καμία ενεργειακή επιχείρηση δεν πρόκειται να πουληθεί, καμία αποκρατικοποίηση στο τομέα ευθύνης του δεν πρόκειται να περπατήσει.

Σε πρώτη ανάγνωση πρόκειται για διαφορετική θέση από τα όσα αναφέρει το email Βαρουφάκη, κάτι που αναμένεται να επαναλάβει ο κ. Λαφαζάνης και σήμερα, οπότε και συνεδριάζει κεκλεισμένων των θυρών η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ.

Είναι προφανές ότι στην κυβέρνηση δεν έχουν την ίδια άποψη για το μέλλον των ιδιωτικοποιήσεων. Μπορεί, από τη προεκλογική «ακύρωση κάθε διαγωνισμού» το Μαξίμου να κινείται πλέον στη μετεκλογική «συνέχιση εκείνων που βρίσκονται σε εξέλιξη», πραγματοποιώντας μεγάλη στροφή από τις ακραίες θέσεις που είχαν διατυπώσει για το θέμα σειρά υπουργών, το παιχνίδι ωστόσο τώρα αρχίζει.

Ελάχιστα κυβερνητικά στελέχη συμφωνούν με αυτό που έγινε χθες γνωστό ότι η ελληνική πλευρά δεσμεύεται να μην πειράξει όσες αποκρατικοποιήσεις έχουν ολοκληρωθεί, να σεβαστεί όσες έχουν δρομολογηθεί και είναι εν εξελίξει, και να επανεξετάσει μόνον όσες δεν έχουν ακόμη προκηρυχθεί.

Μέχρι πρότινος, η φράση «επανεξέταση» ενίοτε «με στόχο την ακύρωσή τους» ακουγόταν από υπουργούς μόνο για τους διαγωνισμούς που δεν είχαν ολοκληρωθεί, ενώ για εκείνους που δεν είχαν ακόμη ξεκινήσει δεν γινόταν καν λόγος.

Τώρα, οι διαγωνισμοί που τρέχουν θα πρέπει να «γίνουν σεβαστοί», και εκείνοι που ακόμη δεν έχουν ξεκινήσει να επανεξεταστούν, κάτι που θα μπορούσε να μεταφραστεί και σε αλλαγή όρων, όχι όμως απαραίτητα και σε ακύρωση.

Σαφέστερη εικόνα για τις κυβερνητικές προθέσεις πιθανώς να έχουμε μέσα στα αμέσως επόμενα 24ωρα, ίσως και σήμερα όπου δεν αποκλείεται να συναντηθεί με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ η αναπληρώτρια υπ. Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι στο οικονομικό επιτελείο, υπό την πίεση και των πιστωτών, αρχίζουν να βλέπουν τις ιδιωτικοποιήσεις με τα «γυαλιά» της κυβέρνησης και όχι της αντιπολίτευσης, δεν ισχύει ωστόσο το ίδιο για άλλα υπουργεία, γι’ αυτό και οι συγκρούσεις για το θέμα θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένες, και μάλιστα άμεσα.

Τέσσερις κατηγορίες διαγωνισμών

Από το κείμενο πάντως Βαρουφάκη προκύπτει πως οι ιδιωτικοποιήσεις χωρίζονται πλέον σε τέσσερις χοντρικά κατηγορίες.

1. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν όσες αποκρατικοποιήσεις ολοκληρώθηκαν (πχ ΟΠΑΠ, Κρατικά Λαχεία) και οι οποίες δεν θα πειραχτούν.

2. Στη δεύτερη, ανήκουν διαγωνισμοί που έχουν τελειώσει, δηλαδή έχει προκηρυχθεί ο ανάδοχος (πχ Ελληνικό, 14 περιφερειακά αεροδρόμια), αλλά είτε δεν έχει ακόμη υπογραφεί η σύμβαση με το Δημόσιο, είτε αυτή δεν έχει εγκριθεί από τη Βουλή, είτε εκκρεμούν διαδικαστικές εκκρεμότητες.

Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά και η αξιοποίηση του Ελληνικού για την οποία παρεπιπτόντως χθες, η Δικαιοσύνη άναψε το πράσινο φως να προχωρήσει, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε οριστικά και αμετάκλητα (ομοφώνως) την αίτηση αναθεώρησης που είχε καταθέσει κατά προηγούμενής του απόφασης, η Περιφέρεια Αττικής, από κοινού με πολιτικές κινήσεις και κινήσεις πολιτών.

3. Σε μια τρίτη κατηγορία ανήκουν διαγωνισμοί που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, χωρίς ακόμη να έχουν επιλεγεί ανάδοχοι, αλλά με βάση τη δέσμευση προς τους δανειστές περί «σεβασμού της διαδικασίας» προκύπτει πως θα ολοκληρωθούν. Πρόκειται για διαγωνισμούς σε εξέλιξη, όπως ΑΔΜΗΕ, ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και άλλους μικρότερους στον τομέα των ακινήτων.

4. Τέλος υπάρχει και μια τέταρτη κατηγορία διαγωνισμών, αυτοί που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει (πχ Εγνατία Οδός, αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος), όπου η κυβέρνηση δεσμεύεται «να αναθεωρήσει τους όρους με στόχο τη μεγιστοποίηση των μακροπρόθεσμων οφελών για το Δημόσιο, όπως και τη δημιουργία εσόδων, και την προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας».

Στην επιστολή Βαρουφάκη η δέσμευση ότι θα συνεχιστούν οι εν εξελίξει διαγωνισμοί, συνοδεύεται και από τη φράση ότι «οι ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις θα πρέπει να διασφαλίζουν τη παροχή δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών σύμφωνα με τους στόχους της εθνικής πολιτικής και σε συμμόρφωση με την νομοθεσία της ΕΕ».

Δεν αποκλείεται η διατύπωση να προστέθηκε προκειμένου να αφήσει περιθώρια ελιγμών στην ελληνική πλευρά να επαναδιαπραγματευθεί ζητήματα όπως η «Μικρή ΔΕΗ» που αποτελούσε ένα ελληνικό εφεύρημα απέναντι στην κοινοτική απαίτηση να απελευθερωθεί η αγορά ηλεκτρισμού, και δη η αγορά του λιγνίτη που μονοπωλείται από τη ΔΕΗ.