Το νέο αναθεωρημένο σχέδιο φιλικού διακανονισμού, μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ (COSCO), που προβλέπει επενδυτικά έργα ύψους 230 εκατ.ευρώ στο λιμάνι, υπεγράφη σήμερα μεταξύ του Προέδρου και Δ/ντος Συμβούλου του ΟΛΠ Α.Ε. Γιώργου Ανωμερίτη και του Δ/ντος Συμβούλου της ΣΕΠ Α.Ε. cpt. Fu Cheng Qiu, παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.

Η επιχειρηματική – επενδυτική αυτή συμφωνία ύψους 230 εκατ. ευρώ αφορά στην κατασκευή του δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ Εμπορευματοκιβωτίων, την κατασκευή για λογαριασμό του ΟΛΠ Α.Ε. του Προβλήτα Πετρελαιοειδών και την εγκατάσταση νέου μηχανολογικού εξοπλισμού στους Προβλήτες II και ΙΙΙ.

Επί των εσόδων που θα προκύψουν συνολικά από τη λειτουργία των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων υπό τη διαχείριση της ΣΕΠ Α.Ε., ο ΟΛΠ θα εισπράττει το 24,5%, ήτοι το 2021 βάσει των προϋπολογισθέντων μεγεθών, ποσό 109.314.280 ευρώ, όσο δηλαδή ο σημερινός του κύκλος εργασιών.

Το τελικό κείμενο του φιλικού διακανονισμού, που έχει εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού, τη Γενική Συνέλευση των μετόχων αναμένεται να αποσταλεί από το υπουργείο Ναυτιλίας προς έγκριση στη Βουλή.

Στο τελικό κείμενο του συμφωνητικού για το φιλικό διακανονισμό που υπογράφηκε σήμερα από τον ΟΛΠ και το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ-COSCO), ενσωματώθηκαν όλες οι παρατηρήσεις του ελεγκτικού συνεδρίου, αναφέρει σε ανακοίνωση του, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς.

Για το θέμα της αποδοχής από τον ΟΛΠ της αναστολής του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος και μετά το 2021, αν το ΑΕΠ δεν έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2008, λόγω της οικονομικής κρίσης, ο ΟΛΠ προσθέτει, ότι στη νέα διατύπωση, το ελάχιστον εγγυημένο αντάλλαγμα, αντικαταστάθηκε με την εγγυημένη δυναμικότητα, που αφορά στη διακίνηση φορτίων.

Σημειώνεται, ότι στη θέση του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος μετά το 2021, το οποίο υπό όρους αναστέλλεται, καθιερώνεται ως αντιστάθμισμα, αυξημένη «εγγυημένη δυναμικότητα» και «ελάχιστη εγγυημένη δυναμικότητα» ύψους 4.750.000 TEU και 3.087.500 TEU αντιστοίχως.

Ο ΟΛΠ αναφέρει επίσης, ότι στο σκεπτικό του, το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει, ότι οι τροποποιήσεις αυτές, ανάγονται σε ζητήματα σκοπιμότητας και όχι νομιμότητας και εκφεύγουν της ελεγκτικής του αρμοδιότητας.

Μάλιστα ο Οργανισμός αναφέρει, ότι κατά την κρίση του «επιλέγει ως μέσο τη φιλική διευθέτηση… αντί των χρονοβόρων και αβέβαιων ως προς το αποτέλεσμα δικαστικών διενέξεων».

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) Γιώργος Γεωργακόπουλος, μιλώντας για το θέμα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόνισε, ότι δεν τηρήθηκε ο σαφής όρος του ελεγκτικού συνεδρίου που μιλάει για αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος μόνο για επτά χρόνια μέχρι το 2021 όσο θα διαρκέσουν τα έργα, προσθέτοντας, ότι αυτό είναι σαφές και από τη νομική υπηρεσία του ΟΛΠ.

Σε ερώτηση, αν οι εργαζόμενοι προτίθεται να προσφύγουν εκ νέου στη δικαιοσύνη για το θέμα του φιλικού διακανονισμού, είπε, ότι «διερευνούμε την υπόθεση με τους νομικούς συμβούλους και σύντομα θα πάρουμε θέση».

Σημειώνεται, ότι η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας έχει αναφέρει, ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο που ενέκρινε το θέμα του φιλικού διακανονισμού, ζητά το εγγυημένο αντάλλαγμα να ανασταλεί για επτά χρόνια έως το 2021, όσο διαρκούν τα έργα του ΣΕΠ- COSCO στο δυτικό τμήμα του προβλήτα 3 και να συνεχίσει να ισχύει μετά κανονικά, αφού τεθεί σε λειτουργία το δυτικό τμήμα του προβλήτα 3 στον Πειραιά.

Με δήλωσή του μετά την υπογραφή της συμφωνίας, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μιλιτάδης Βαρβιτσιώτης τόνισε: «Με αυτή την επένδυση, το λιμάνι του Πειραιά καθίσταται πρωταγωνιστής στη Μεσόγειο. Η καθαρά παρούσα αξία της καινούριας σύμβασής μας ανέρχεται στα 678 εκατομμύρια ευρώ και παράλληλα δημιουργούνται οι υποδομές στο λιμάνι του Πειραιά, που μπορούν να φιλοξενήσουν πάνω από 6 εκατομμύρια κοντέινερς ετησίως».

«Το λιμάνι του Πειραιά», σημείωσε ο υπουργός, «είναι ο βασικότερος αναπτυξιακός πυλώνας μας στη Ναυτιλία και θέλουμε να είναι ο πρωταγωνιστής στη Μεσόγειο. Πρωταγωνιστής σε φορτία, στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο, στο εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της Ευρώπης, αφού από το 2014 και για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια το λιμάνι συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο».

«Για εμάς τα λιμάνια της Ελλάδας δεν είναι μόνο για να εξυπηρετούν το εσωτερικό μας εμπόριο, αλλά πρέπει να καταστούν διεθνείς κόμβοι εμπορίου και διαμετακομιστικά κέντρα, ώστε να καταστήσουμε τη γεωγραφική μας θέση ως αναπτυξιακό πλεονέκτημα» επισήμανε ο κ. Βαρβιτσιώτης.

Ο Γενικός Διευθυντής της ΣΕΠ ΑΕ, Φου Τσιένγκ Τσιόου είπε ότι για τους ίδιους είναι μια σπουδαία ημέρα και τόνισε:

«Τώρα, περιμένουμε την τελική έγκριση από το ελληνικό Κοινοβούλιο, και σας διαβεβαιώνω ότι μόλις εγκριθεί, άμεσα θα αρχίσει η κατασκευή του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ. Οι περισσότεροι πλοιοκτήτες θέλουν να κάνουν τον Πειραιά τερματικό σταθμό, γι’ αυτό και πρέπει να προχωρήσουμε στην κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ».

Ο Κάπτεν Φου Τσιένγκ Τσιόου ευχαρίστησε για την επίτευξη της συμφωνίας τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, τον υπουργό Ναυτιλίας, Μιλτ. Βαρβιτσιώτη και τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, Γ. Ανωμερίτη, καθώς και όλους όσοι συνέβαλαν για να πραγματοποιηθεί.

Ο κ. Ανωμερίτης, τέλος, δήλωσε ότι ο ΟΛΠ Α.Ε. ως ιδιοκτήτης καθίσταται οικονομικά λιμάνι μεγάλης αξίας και ετήσιων προσόδων, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, της λιμενικής βιομηχανίας και της ανάπτυξης της χώρας.

«Το μεγαλύτερο θέμα της χώρας είναι η ανάπτυξή της. Είναι η βασική παράμετρος που μπορεί να δώσει διέξοδο, μαζί με άλλες διαχειρίσεις, στο πρόβλημα του δημόσιου χρέους. Και μόνο για το θέμα της ανάπτυξης αξίζει όλοι οι πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες του τόπου να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, προκειμένου να επιτύχουμε γρήγορους ρυθμούς και αποδόσεις.

»Ο ΟΛΠ Α.Ε., με τις αναπτυξιακές του πρωτοβουλίες καθίσταται ο αναμορφωτής του Πειραιά, ως μια από τις πιο σημαντικές μηχανές ανάπτυξης, επιτυγχάνοντας υψηλούς ρυθμούς εσόδων και κερδών για τον ίδιο και αυξημένα έσοδα για το κράτος» τόνισε.