Νούμερο ένα αγορά για τα Ελληνικά Πετρέλαια, έχει γίνει πλέον η Τουρκία, που μαζί με Β. Αφρική, Μ. Ανατολή και Γαλλία, απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών της ελληνικής εταιρείας, και οι οποίες αφορούν σε μεγάλο βαθμό ντίζελ κίνησης.

Στη γειτονική αγορά όπως και σε αυτές της Μεσογείου, τα ΕΛΠΕ έχουν βρει το αντίδοτο στην πτώση του εγχώριου τζίρου τους, εξάγοντας πλέον το 50% και πλέον της παραγωγής όλου του ομίλου, με όπλο τους το αναβαθμισμένο διυλιστήριο της Ελευσίνας.

Στοιχεία που έχουν στα χέρια τους στελέχη των ΕΛΠΕ δείχνουν ότι η ζήτηση για ντίζελ κίνησης διεθνώς αυξάνεται συνεχώς όπως δείχνει και η αύξηση του ρυθμού πώλησης ντιζεολκίνητων οχημάτων. Αλλά την ίδια στιγμή οι χώρες της Λεκάνης της Μεσογείου είναι ελλειμματικές, αφού τα τελευταία χρόνια έχουν κλείσει μια σειρά από παλαιά διυλιστήρια που δεν πληρούσαν την ευρωπαική νομοθεσία για το περιβάλλον, ενώ πολλά από όσα απέμειναν παράγουν κυρίως βενζίνες.

Χαρακτηριστικό είναι ότι μια χώρα με πολύ μεγάλη ζήτηση για ντίζελ αλλά ταυτόχρονα και με πολύ μεγάλλο έλλειμμα παραγωγής στο συγκεκριμένο καύσιμο (κατά 10 εκατ. τόνους το χρόνο) είναι η Τουρκία.

Στον αντίποδα, χάρη στην αναβάθμιση του διυλιστηρίου της Ελευσίνας που ολοκληρώθηκε το 2012, και το οποίο παράγει κυρίως ντίζελ, καύσιμο για αεροπλάνα και νάφθα, η Ελλάδα είναι σχεδόν η μόνη πλεονασματική χώρα της Μεσογείου.

Το συμπέρασμα είναι ότι το ντίζελ αυξάνει συνεχώς το μερίδιο του στην διεθνή αγορά, και η «ντιζελοποίηση» που παρατηρήθηκε τα προηγούμενα χρόνια στην Ευρώπη, έρχεται και στην Ελλάδα και μάλιστα με ταχύτατους ρυθμούς κρίνοντας από τις πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.

Το έλλειμμα και το διυλιστήριο της Ελευσίνας

Της αναβάθμισης του διυλιστηρίου των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα είχε προηγηθεί μελέτη σχετικά με τις νέες τάσεις της ευρωπαικής αγοράς. Η μελέτη έδειξε ότι το μέλλον ανήκει στο ντίζελ κίνησης.

Μάλιστα, σύμφωνα με την εταιρεία Wood Mackenzie, όσο θα περνούν τα χρόνια, τόσο το έλλειμμα στο ισοζύγιο μεσαίων κλασμάτων (ντίζελ, jet, κ.ά) θα αυξάνεται. Ακόμη και στη γειτονική αγορά της Τουρκίας όπου αναβαθμίζονται παλαιές μονάδες και κατασκευάζεται ένα ακόμη διυλιστήριο, η ανάγκη για εισαγωγές θα συνεχίσει να υπάρχει (σσ : διότι οι νέες μονάδες θα καλύψουν μόνο τη νέα αύξηση της ζήτησης τα επόμενα χρόνια).

Με άλλα λόγια, όπως ανέφερε σε παρουσίασή του χθες για το νέο διυλιστήριο του ομίλου, ο διευθυντής επενδυτικών σχέσεων του ομίλου Βασίλης Τσάιτας, τα επόμενα χρόνια θα συνεχίσει να υπάρχει μεγάλη ζήτηση για τα προϊόντα που παράγει το διυλιστήριο της Ελευσίνας.

Το νέο διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στοίχισε 1,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 300 εκατ. ευρώ αφορούσαν έργα περιβαλλοντικής βελτίωσης. Σαν επένδυση θεωρείται συγκρίσιμη με άλλα μεγάλα έργα υποδομών στην Ελλάδα, όπως Αττική οδός (1,8 δισ. ευρώ), αεροδρόμιο Ελ. Βενζιέλος (2,2 δισ. ευρώ), γέφυρα Ρίου Αντιρρίου (750 εκατ. ευρώ). Χρειάστηκαν για να ολοκληρωθεί τέσσερα χρόνια, και σήμερα το διυλιστήριο της Ελευσίνας

είναι το δεύτερο στην Ευρώπη που αφήνει σχεδόν μηδενικά υπολείμματα κατά την παραγωγή του, ενώ επιτυγχάνει μείωση πάνω από 90% του διοξειδίου του θείου, κατά 11,6% των αζωτοοξεδείων, και κατά 24% των υγρών αποβλήτων.

Εξαγωγές

Σε επίπεδο εξαγωγών, η κρίση στην εγχώρια αγορά σε συνδυασμό με τις δυνατότητες του νέου διυλιστηρίου, είχαν σαν αποτέλεσμα αυτές να διπλασιαστούν και 2.378 χιλιάδες μετρικούς τόνους να φτάσουν τους 5.519 χιλιάδες μετρικούς τόνους, με το ντίζελ να αποτελεί το 52% των διεθνών πωλήσεων.

Παρουσιάζοντας το νέο διυλιστήριο ο γενικός διευθυντής μονάδων Δ. Ρούτσης, ανέφερε ότι για την αναβάθμισή του χρειάστηκαν μεταξύ άλλων 20,1 εκατ. ώρες εργασίας, 130 χιλιάδες τόνοι οπλισμένου σκυροδέματος, 1130 χιλιόμετρα καλωδίων, 32 χιλιάδες τόνοι σιδηροκατασκευές και 22 χιλιάδες χιλιόμετρα σωλήνων.