Στόχος της κυβερνητικής πολιτικής είναι η παραγωγή της εθνικής ποσόστωσης ζάχαρης, τονίζει ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Πάρις Κουκουλόπουλος απαντώντας σε ερώτηση για τη λειτουργία των εργοστασίων της ΕΒΖ.

Σημειώνεται ότι για την κάλυψη της ποσόστωσης (158.702 τόνοι ζάχαρης) απαιτείται η καλλιέργεια περίπου 17.500 εκταρίων, τη στιγμή που το 2014 καλλιεργούνται 6.245,28 εκτάρια, έναντι 23.278,98 το 2009.

Σε αυτό το πλαίσιο, προσθέτει, η ένταξη της τευτλοκαλλιέργειας στη συνδεδεμένη ενίσχυση της νέας ΚΑΠ έχει ως στόχο την αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων αλλά και τη στήριξη των εισοδημάτων των τευτλοκαλλιεργητών. Επίσης, σημειώνει, επιταχύνονται οι διαδικασίες ώστε οι πληρωμές του προγράμματος ολοκληρωμένης διαχείρισης των ετών 2012 – 2013 να καταβληθούν το ταχύτερο δυνατόν στους δικαιούχους.

Το υπουργείο είναι αναρμόδιο να απαντήσει για το κλείσιμο εργοστασίων της ΕΒΖ, ωστόσο η αναδιάρθρωση της ΕΒΖ υποβοηθά την πολιτική του, επισημαίνει: «Είναι προφανές ότι η πολιτική του ΥΠΑΑΤ αντικειμενικά υποβοηθείται αποφασιστικά από την αναγκαία αναδιάρθρωση της ΕΒΖ έτσι ώστε να καταστεί εφικτός ο στόχος παραγωγής της εθνικής ποσόστωσης» σημειώνει ο αναπληρωτής υπουργός.

Ειδικότερα, ο Π.Κουκουλόπουλος απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του Νομού Σερρών κ. Μάρκου Μπόλαρη για τη λειτουργία των εργοστασίων της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης σημειώνει: «Η κυβερνητική πολιτική στη ζάχαρη και κατ’ επέκταση στην τευτλοκαλλιέργεια συμπυκνώνεται σε ένα πολύ συγκεκριμένο στόχο που δεν είναι άλλος από την παραγωγή της εθνικής ποσόστωσης. Σε αυτό το γενικότερο πλαίσιο το ΥπΑΑΤ συμπεριέλαβε την τευτλοκαλλιέργεια στις προτάσεις του για καταβολή συνδεδεμένης ενίσχυσης, με στόχο την αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων αλλά και τη στήριξη των εισοδημάτων των τευτλοκαλλιεργητών.»

» Παράλληλα έχουν επιταχυνθεί οι διαδικασίες έτσι ώστε οι πληρωμές του προγράμματος ολοκληρωμένης διαχείρισης των ετών 2012 – 2013 να καταβληθούν το ταχύτερο δυνατόν στους δικαιούχους. Είναι προφανές ότι η πολιτική του ΥπΑΑΤ αντικειμενικά υποβοηθείται αποφασιστικά από την αναγκαία αναδιάρθρωση της ΕΒΖ, έτσι ώστε να καταστεί εφικτός ο στόχος παραγωγής της εθνικής ποσόστωσης».

Ο κ. Κουκουλόπουλος σημείωσε ότι «το κλείσιμο των δύο εργοστασίων της ΕΒΖ αποφασίστηκε στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της ΕΒΖ, διαδικασία για την οποία δεν είναι αρμόδιο να απαντήσει το ΥπΑΑΤ».

Σε ό,τι αφορά τη μείωση των καλλιεργούμενων εκτάσεων τα τελευταία χρόνια, ο κ. Κουκουλόπουλος διευκρίνισε ότι «η δραματική πτώση των καλλιεργούμενων εκτάσεων τα έτη 2010 και 2011 συμπίπτει με την αποσύνδεση της τευτλοκαλλιέργειας από την ειδική ενίσχυση, η άνοδος το έτος 2012 συμπίπτει με την ένταξη της τευτλοκαλλιέργειας στο μέτρο της ολοκληρωμένης διαχείρισης και η εκ νέου πτώση τα επόμενα έτη στα χαμηλά επίπεδα του 2011 συμπίπτει με την ανεπιτυχή έκβαση της πώλησης της ΕΒΖ».

Το κείμενο της απάντησης του Π. Κουκουλόπουλου

Το κλείσιμο των 2 εργοστασίων της ΕΒΖ αποφασίστηκε στα πλαίσια αναδιάρθρωσης της ΕΒΖ, διαδικασία για την οποία δεν είναι αρμόδιο να απαντήσει το ΥΠΑΑΤ.

2. Το ΥΠΑΑΤ από την πλευρά του έχει διαθέσιμα τα στοιχεία παρακολούθησης όλων των καλλιεργειών και εκτροφών άρα και των τεύτλων.

Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει η πιο κάτω εικόνα για την εξέλιξη της τευτλοκαλιέργειας στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Έτος Καλλιεργημένα Εκτάρια

2009 23.278,98

2010 13.515,44

2011 5.830,93

2012 9.373,01

2013 5.754,94

2014 6.245,28

Σημειώνεται ότι για την κάλυψη της ποσόστωσης (158.702 τόνοι ζάχαρης) απαιτείται η καλλιέργεια περίπου 17.500 εκταρίων.

3. Οι έντονες διακυμάνσεις που παρατηρούνται στον πιο πάνω πίνακα δεν είναι τυχαίες.

-Η δραματική πτώση των ετών 2010 και 2011 συμπίπτει με την αποσύνδεση της τευτλοκαλλιέργειας από την ειδική ενίσχυση.

-Η άνοδος το έτος 2012 συμπίπτει με την ένταξη της τευτλοκαλλιέργειας στο μέτρο της ολοκληρωμένης διαχείρισης.

-Η εκ νέου πτώση τα επόμενα έτη στα χαμηλά επίπεδα του 2011 συμπίπτει με την ανεπιτυχή έκβαση της πώλησης της ΕΒΖ.

4. Αξίζει να σημειωθεί επιπλέον ότι τα τελευταία χρόνια οι τευτλοπαραγωγοί διαμαρτύρονται ότι η εμπορική πολιτική της ΕΒΖ (εισροές, τιμή παραγωγού) και οι αλλαγές στο καθεστώς ενίσχυσης είναι βασικοί λόγοι που τους απομακρύνουν από τη συγκεκριμένη καλλιέργεια.

5. Η κυβερνητική πολιτική στη ζάχαρη και κατ’ επέκταση στην τευτλοκαλλιέργεια συμπυκνώνεται σε ένα πολύ συγκεκριμένο στόχο που δεν είναι άλλος από την παραγωγή της εθνικής ποσόστωσης.

6. Σε αυτό το γενικότερο πλαίσιο το ΥΠΑΑΤ συμπεριέλαβε την τευτλοκαλλιέργεια στις προτάσεις του για καταβολή συνδεδεμένης ενίσχυσης με στόχο την αύξηση των καλλιεργουμένων εκτάσεων αλλά και τη στήριξη των εισοδημάτων των τευτλοκαλλιεργητών.

Παράλληλα έχουν επιταχυνθεί οι διαδικασίες έτσι ώστε οι πληρωμές του προγράμματος ολοκληρωμένης διαχείρισης των ετών 2012 -2013 να καταβληθούν το ταχύτερο δυνατόν στους δικαιούχους.

7. Είναι προφανές ότι η πολιτική του ΥΠΑΑΤ αντικειμενικά υποβοηθείται αποφασιστικά από την αναγκαία αναδιάρθρωση της ΕΒΖ έτσι ώστε να καταστεί εφικτός ο στόχος παραγωγής της εθνικής ποσόστωσης.