Τρεις ημέρες μετά το οκέι που έδωσε η Κομισιόν προκειμένου να προχωρήσει ο φιλικός διακανονισμός μεταξύ ΟΛΠ και Cosco, ο πρόεδρος του οργανισμού Γιώργος Ανωμερίτης ρίχνει το γάντι στο ΤΑΙΠΕΔ, αναφέροντας οι μέχρι τώρα ενστάσεις που είχε εκφράσει σχετικά με τις επιπτώσεις της συμφωνίας στην πορεία του εν εξελίξει διαγωνισμού είναι αβάσιμες.

Παράλληλα, επιμένει στην θέση που έχει εδώ και καιρό διατυπώσει, δηλαδή να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% του ΟΛΠ, να παραμείνει η πλειοψηφία στο Δημόσιο, και να υπογραφούν συμβάσεις παραχώρησης για επιμέρους δραστηριότητες.

Είχε προηγηθεί προ ημερών επιστολή του κ. Κ. Μανιατόπουλου, προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ, στην οποία παρ’ ότι συναινούσε με την απόφαση της κυβέρνησης, εντούτοις επαναλάμβανε στον επικεφαλής του ΟΛΠ τις σοβαρές αμφιβολίες του.

Αμφιβολίες που σχετίζονται με το ενδεχόμενο η συμφωνία ΟΛΠ-Cosco να επηρεάσει αρνητικά τον εν εξελίξει διαγωνισμό για την πώληση του 67% του ΟΛΠ, στον οποίο συμμετέχουν πέντε επενδυτές μεταξύ των οποίων και οι Κινέζοι.

Ο προβληματισμός που διατυπώνεται τόσο από το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και από άλλες πλευρές, αφορά στη στάση που θα τηρήσουν από εδώ και πέρα οι υπόλοιποι 4 υποψήφιοι (όπως η αμερικανική Ports America, η ολλανδική APM θυγατρική της πανίσχυρης δανέζικης Maersk, κλπ).

Σε περίπτωση που υπογραφεί ο φιλικός διακανονισμός μεταξύ ΟΛΠ και COSCO, πολλοί θεωρούν ότι στην τελική φάση του διαγωνισμού δεν θα εμφανιστεί ουδείς πλην των Κινέζων, αφού είναι προφανές ότι με την νέα συμφωνία αποκτούν σαφές προβάδισμα. Υπάρχει ωστόσο και η άλλη άποψη, σύμφωνα με την οποία μπορεί οι υποψήφιοι στο διαγωνισμό να θεωρήσουν πως η συμφωνία ΟΛΠ – COSCO αναβαθμίζει την αξία του λιμανιού και να εντείνουν το ενδιαφέρον τους.

Η επιστολή και τα ερωτήματα

Στη σημερινή του εισήγηση κατά τη συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΟΛΠ, το οποίο καλείται να εγκρίνει τη συμφωνία του φιλικού διακανονισμού, και εν συνεχεία να την αποστείλει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ο κ. Ανωμερίτης θα υποστηρίξει ότι η προ ημερών επιστολή του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Κ. Μανιατόπουλου εμπεριείχε «συλλογισμούς που δεν είναι ορθοί».

Κατά τον κ. Ανωμερίτη, «η Καθαρά Παρούσα Αξία της Σύμβασης Παραχώρησης θα ανέλθει, όταν ολοκληρωθεί η επένδυση, σε 860 εκατ. ευρώ κατά το απαισιόδοξο σενάριο και σε 1,084 δισ. στο αισιόδοξο σενάριο από 498 εκατ. ευρώ που ήταν κατά την έναρξη της αρχικής σύμβασης. Μάλιστα, διεθνείς μέτοχοι του ΟΛΠ ανεβάζουν πλέον τη συνολική αξία του οργανισμού στο ποσό του 1,8 έως 2 δισ. ευρώ».

Παραμένει βέβαια το ερώτημα αν και κατά πόσο οι υπόλοιποι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, είναι διατεθειμένοι να καταβάλλουν ια το 67% του ΟΛΠ γένα ποσό πάνω από το 1 δισ. ευρώ…

Στην ομιλία του ο κ. Ανωμερίτης, θα υποστηρίξει ότι «το ΔΣ καλείται απλά σήμερα να εγκρίνει και να αποστείλει το σχέδιο κειμένου της συμφωνίας στο Ελεγκτικό Συνέδριο», υπενθυμίζοντας ότι «το ΤΑΙΠΕΔ είχε συμφωνήσει πέρυσι όταν συντασσόταν το κείμενο του σχεδίου της συμφωνίας, να προηγηθεί η αποστολή του στα όργανα της Ε.Ε. και το Ε.Σ. και κατόπιν να συγκληθεί η γενική συνέλευση του ΟΛΠ». Σημειωτέον ότι η συμφωνία θα ισχύσει μετά την έγκρισή της από τη γενική συνέλευση των μετόχων και την ψήφισή της από τη Βουλή.

Οριακή ασυμφωνία

Αναφερόμενος στην παρέμβαση του ΤΑΙΠΕΔ τον Ιούνιο, προκειμένου να μη συζητηθεί το θέμα του φιλικού διακανονισμού στη γενική συνέλευση του ΟΛΠ- όπως και τελικά έγινε καθώς τότε ακόμη η Κομισιόν δεν είχε δώσει το οκέι της- ο κ. Ανωμερίτης θα κάνει λόγο για «κίνηση που ήταν σε οριακή ασυμφωνία και κινήθηκε εκτός των κανόνων του ελληνικού εταιρικού δικαίου, αφού τα μετοχικά δικαιώματα, που απορρέουν από τη μετοχική σχέση δεν περιλαμβάνουν και δικαίωμα, ακόμα και του μετόχου πλειοψηφίας, να υποδεικνύει στο Δ.Σ. τον τρόπο διαχείρισης της εταιρείας».

Πολύ περισσότερο σύμφωνα με τον κ. Ανωμερίτη, «όταν η εταιρία έχει μετόχους που κατέχουν το 25% του μετοχικού κεφαλαίου της και οι οποίοι θα μπορούσαν να θέσουν θέματα προάσπισης του εταιρικού συμφέροντός τους, ασκεί δε επίσης δραστηριότητες υπέρ της κοινωνίας και της οικονομίας του Πειραιά».

Δυνατότητες ελλιμενισμού

Όπως έχουν γράψει ΤΑ ΝΕΑ (23/7/2014), η συμφωνία ΟΛΠ- Cosco προβλέπει ότι οι Κινέζοι θα προχωρήσουν σε μια νέα επένδυση 230 εκατ. ευρώ , βασικό τμήμα της οποίας αφορά την αναβάθμιση της δυτικής προβλήτας ΙΙΙ.

Επίσης, εφόσον το ποσοστό εσόδων του ΟΛΠ, επί των συνολικών εσόδων της θυγατρικής της Cosco (ΣΕΠ ΑΕ) που διαχειρίζεται στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (24,5% από το 2017) παραμένει σταθερό, τότε η αύξηση των κινήσεων από 3,7 εκατ. TEU σε 6,2 TEU σημαίνει σχεδόν διπλασιασμό των εσόδων του.

Επίσης με βάση την αναθεωρημένη σύμβαση με τη Cosco, η ετήσια εγγυημένη δυναμικότητα αυξάνεται στα 4.750.000 TEU. Επιπλέον χρηματοδοτείται και κατασκευάζεται από τη ΣΕΠ προβλήτας πετρελαιοειδών, ο οποίος και θα παραμείνει υπό την εκμετάλλευση του ΟΛΠ.

Στην ουσία με την αναβάθμιση του λιμανιού, ο Πειραιάς θα μπορεί να δέχεται νέα μεγάλα πλοία σαν αυτά της κορυφαίας εταιρείας παγκοσμίως, της δανέζικης Maersk, χωρητικότητας 15.000-18.000 TEU, τα οποία σήμερα δεν μπορούν να ελλιμενιστούν στις προβλήτες ούτε της Cosco, ούτε του ΟΛΠ.