Ανατροπή κορυφής στη φετινή λίστα των μεγαλύτερων σε αξία επωνυμιών στον κόσμο. Η αξία της Apple, της εταιρείας των δημοφιλέστατων iPhone, iPad και iPod, υποχώρησε κατά 20% συγκριτικά με πέρυσι και έπεσε στη δεύτερη θέση –στα 147,9 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της WPP και της Millward Brown Optimor που υπογράφουν την έρευνα BrandZ Top 100. Στην κορυφή αναρριχήθηκε πλέον ένας άλλος τεχνολογικός γίγαντας: η Google, η αξία της οποίας εκτινάχθηκε κατά 40% υψηλότερα μέσα σε έναν χρόνο και άγγιξε τα 159 δισ. δολάρια. Το πιο ανησυχητικό για την Apple είναι ωστόσο το γεγονός ότι η μεγάλη ανταγωνίστριά της, η Samsung, αύξησε τον τελευταίο χρόνο την αξία της κατά 21% και έφθασε στις παρυφές των 26 δισ. δολαρίων.

Η κορεατική εταιρεία βρίσκεται, βεβαίως, στην 29η θέση της κατάταξης. Αλλά το ζήτημα (για την Apple και τους άλλους ανταγωνιστές της) είναι η δυναμική που έχει αναπτύξει. Διότι, όπως επισημαίνει ο αντιπρόεδρος της Millward Brown Optimor Οσκαρ Γουάν, «η Apple έχει γίνει διάσημη για τα επαναστατικά προϊόντα που παράγει. Τελευταία, ωστόσο, οι καινοτομίες της Apple έχουν μάλλον εξελικτικό παρά επαναστατικό χαρακτήρα». Από την άλλη πλευρά, «η Google εμφανίζει ακριβώς την αντίθετη εικόνα: έχουν οργανώσει τόσο καλά τον κόσμο των πληροφοριών, που τον έχουν κάνει παιχνίδι στα δάχτυλά μας» σημειώνει ο αντιπρόεδρος των διοργανωτών της έρευνας. Και προσθέτει: «Και μόνο το γεγονός ότι καθιστούν το WiFi (ασύρματο Ιντερνετ) προσιτό στους κατοίκους ολόκληρου του πλανήτη κρεμώντας δορυφόρους από μπαλόνια που ύψωσαν πάνω από τη Γη είναι άκρως ενισχυτικό για την επωνυμία».

Αίσθηση στην κατάταξη BrandZ Top 100 αποτελεί η αναρρίχηση της Microsoft κατά τρεις θέσεις υψηλότερα, απότοκο της ενίσχυσης της αξίας της κατά 29%. Και ασφαλώς το άλμα της αξίας της VISA κατά 41%, που όμως την ανέβασε μόνο δύο θέσεις στην κατάταξη. Την παράσταση πάντως κλέβει από τις τεχνολογικές εταιρείες (που φυσικά και αυτές κλέβουν την παράσταση και στη φετινή λίστα) το φαινόμενο twitter, που φέτος μπαίνει για πρώτη φορά στη λίστα και πλασάρεται με το «καλωσόρισες» στην 71η θέση. Και η LinkedIn και η PayPal κατατάσσονται φέτος για πρώτη φορά στη λίστα (η LinkedIn στην 78η θέση), όπως επίσης και οι Ford, Bank of America, ING και UBS (στις τελευταίες θέσεις). Ελληνική εταιρεία, ασφαλώς, δεν βρίσκει κανείς στη λίστα, όπως δεν βρίσκει εταιρεία από ουδεμία άλλη χώρα ανάλογης έκτασης και πληθυσμού με την Ελλάδα –εξαιρείται η Ολλανδία χάρη στη σύμπραξή της με τους Βρετανούς στη Royal Dutch Shell. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα βασικά κριτήρια για την κατάταξη των εταιρειών είναι η εικόνα του ισολογισμού τους αλλά και η άποψη των πιθανών ή των πρόσφατων αγοραστών τους. Ανάλογη έρευνα για την ισχύ (όχι μόνο την αξία) των επωνυμιών που διενεργεί κάθε χρόνο η PriceWaterhouseCooper και βασίζεται και σε κοινωνικά κριτήρια (ακόμη στη γνώμη των εργαζομένων της επιχείρησης) έβγαλε πέρυσι κορυφαία την Ferrari! Με τέτοια κριτήρια ευλόγως καταποντίζονται οι τεχνολογικοί κολοσσοί που παράγουν τα τεχνολογικά τους θαύματα σε κάτεργα τύπου Foxconn στην Κίνα και σε άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας.