Λίγες εργάσιμες ημέρες απέμειναν μέχρι τις 28 Απριλίου προκειμένου να μάθουμε κατά πόσο ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για τον ΟΛΠ θα έχει μόνο έναν υποψήφιο, τους Κινέζους της Cosco, ή περισσότερους.

Πολλά στοιχήματα πέφτουν σχετικά με το τίμημα που θα προσφέρει η Cosco στην περίπτωση που θα είναι ο μοναδικός υποψήφιος. Πολλοί εκτιμούν πως η προσφορά της θα είναι ένα «πακέτο», που κάποιοι τοποθετούν κοντά στο 1 δισ. ευρώ, και που εκτός από το τίμημα για την εξαγορά του 67% του ΟΛΠ, θα περιλαμβάνει και τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις για το νέο προβλήτα, μαζί με την αναβάθμιση άλλων τμημάτων του λιμανιού.

Στο ΤΑΙΠΕΔ πάντως προσπαθούν να «ζυγίσουν» πόσες είναι οι πιθανότητες εκτός της Cosco, να εμφανιστούν και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) ή η νεοζηλανδική Morrison & Co, η οποία διαθέτει σημαντική παρουσία στην ευρωπαϊκή αγορά, και είχε προ μηνών αποστείλει επίσημη επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος στον υπουργό Ναυτιλίας.

Στην ευρωπαϊκή αγορά, οι Νεοζηλανδοί ελέγχουν το εισηγμένο στο χρηματιστήριο του Λονδίνου επενδυτικό όχημα Utilico Emerging Markets, το οποίο με κεφάλαια 675 εκατ. δολάρια ΗΠΑ έχει τοποθετήσει το 22% των διαθεσίμων του σε διαχειριστές διαφόρων λιμένων παγκοσμίως.

Ταυτόχρονα κατέχει το 8,7% του μετοχικού κεφαλαίου της International Container Terminal Services (ISTS) από τις Φιλιππίνες, η οποία αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους διαχειριστές λιμένων στον κόσμο, με παρουσία και στη Μεσόγειο. Η Φιλιππινέζικη εταιρεία λέγεται ότι έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τον ΟΛΘ.

Πάντως μια από τις προυποθέσεις που έχει θέσει η Κομισιόν για να προχωρήσει ο διαγωνισμός για τον ΟΛΠ είναι να δημιουργηθεί η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ), η οποία ιδρύθηκε με το πολυνομοσχέδιο.

Όσο για την κυβέρνηση έχει δεσμευτεί προς τις Βρυξέλλες να επαναδιαπραγματευτεί την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης με την Cosco για το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, καθώς επίσης να προχωρήσει στη διαμόρφωση κανόνων για τη διαμόρφωση των τιμολογίων ακτοπλοΐας, δηλαδή των χρεώσεων που θα πληρώνουν οι επιβάτες και οι χρήστες, δηλαδή οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Θα πρέπει επίσης να προσδιορίσει το ελάχιστο ύψος των επενδύσεων που θα πραγματοποιήσει ο νέος ιδιοκτήτης του ΟΛΠ.

Τα αγκάθια του ΟΛΘ

Αγκάθια έχει και ο διαγωνισμός του ΟΛΘ, για τον οποίο η προθεσμία λήγει στις 5 Ιουνίου. Εκτός από τη γνωστή διαφωνία του ΠΑΣΟΚ με την προωθούμενη διαδικασία, αυτό που προβληματίζει πολλούς είναι ο όρος του κειμένου περί «διαβούλευσης με τους τοπικούς φορείς και παράγοντες».

Στην περίπτωση του ΟΛΘ, είναι σαφές πως ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε γιατί αποτελούσε μνημονιακή υποχρέωση και πως τα προβλήματα είναι πολλά. Ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ είχε εκφράσει παλαιότερα τόσο η ρωσική RZD όσο και η Hutchinson από το Χόνγκ Κόνγκ, που επίσης διαχειρίζεται πολλά ανά τον κόσμο λιμάνια. Ωστόσο όλα αυτά μένει να αποδειχθούν και στην πράξη.