Η κρίση, όπως είναι φανερό πια και διά γυμνού οφθαλμού, συμβάλλει στη βίαιη ανακατανομή των εισοδημάτων. Η ανακατανομή αυτή πραγματοποιείται με την εξαθλίωση των πολιτών που έχουν χαμηλά εισοδήματα, τη φτωχοποίηση της μεσαίας τάξης και τη ραγδαία αύξηση του πλούτου των πλουσίων. Τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσαν για το 2013 οι εταιρείες ειδών πολυτελείας επιβεβαίωσαν τη συγκέντρωση πλεονάζοντος πλούτου στους έχοντες πολύ υψηλά εισοδήματα, οι οποίοι ευλόγως αυξάνουν την κατανάλωσή τους.

Κάποιες εταιρείες κατασκευής πολυτελών ειδών εκμεταλλεύονται μάλιστα την ευνοϊκή γι’ αυτές συγκυρία (οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι στη Δύση και δημιουργούνται ραγδαίως νέοι εκατομμυριούχοι στην Ανατολή) για να μπουν στο χρηματιστήριο. Παράδειγμα η βρετανική εταιρεία σχεδιασμού και κατασκευής πολυτελών υποδημάτων Jimmy Choo που ετοιμάζεται για μια θεαματική είσοδο «αξίας» 1 δισ. στερλινών (1,19 δισ. ευρώ) στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Πρόκειται για την επιχείρηση που παράγει τα πεδιλάκια με το δωδεκάποντο τακούνι τα οποία έκανε διάσημα η Κάρι Μπράντσο (ο χαρακτήρας που ενσάρκωνε η ηθοποιός Σάρα Τζέσικα Πάρκερ) στο τηλεοπτικό σίριαλ «Sex and the City».

Αφού ξεκίνησε ως ιδιοκτήτρια τσαγκάρικου στο Ανατολικό Λονδίνο, η βρετανίδα επιχειρηματίας Ταμάρα Μέλον κατάφερε να κάνει τα Jimmy Choo διάσημα σε όλο τον κόσμο προτού πωλήσει, το 2011, την εταιρεία της στον βιεννέζικο οίκο μόδας Labelux αντί 525 εκατ. στερλίνες (625 εκατ. ευρώ). Η επωνυμία Jimmy Choo λειτουργεί σήμερα περισσότερα από 150 καταστήματα σε 32 χώρες, συνήθως στα πιο ακριβά, χλιδάτα εμπορικά κέντρα. Δεν είναι μικρή υπόθεση άλλωστε το να αγοράσει κάποιος ένα ζευγάρι παπούτσια της Jimmy Choo. Οπως μας πληροφορούν οι λονδρέζικοι «Τάιμς», οι τιμές αρχίζουν από τις 200 στερλίνες και ξεπερνούν τις 2.000 στερλίνες. Δηλαδή μια εργαζόμενη Ουκρανή στην Κριμαία, η οποία αμείβεται με τον μέσο μισθό που είναι 290 δολάρια (175 στερλίνες) σύμφωνα με τα χθεσινά «ΝΕΑ», πρέπει να αφιερώσει εργασία έξι – επτά εβδομάδων για να αποκτήσει ένα πεδιλάκι-στιλέτο «α λα Κάρι Μπράντσο» για να την ανεβάσει σε… δυσθεώρητα ύψη καθώς θα είναι πιθανότατα πάνω από ένα κεφάλι ψηλότερη από την αμερικανίδα ηθοποιό.

Εν πάση περιπτώσει, οι εταιρείες πολυτελών ειδών σε περιόδους σαν κι αυτή που ζούμε δεν χρειάζεται να μπουν στο χρηματιστήριο για να αντλήσουν κεφάλαια. Τα αντλούν και από τις… πωλήσεις. Η γαλλική «Μοντ» δημοσίευσε μια εντυπωσιακή έρευνα για τις ιταλικές φίρμες πανάκριβων ειδών ένδυσης και υπόδησης. Το συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι η πορεία τους το 2013 ήταν εντυπωσιακή. Η εταιρεία του σχεδιαστή Σαλβατόρε Φεραγκάμο, για παράδειγμα, αύξησε τις πωλήσεις της κατά 20% πέρυσι συγκριτικά με το 2012, ενώ η εταιρεία Luxottica που κατασκευάζει γυαλιά ηλίου (Ray Ban και Chanel μεταξύ άλλων), χάρη στις πωλήσεις της στην Κίνα και στη Βραζιλία πέτυχε τζίρο-ρεκόρ 7,3 δισ. ευρώ.

Η Prada αύξησε τις πωλήσεις της κατά 15% το 2013. Για πρώτη φορά, μάλιστα, η Prada ξεπέρασε σε τζίρο τη Hermès (που και αυτή σημείωσε άνοδο 9% και έφθασε τα 3,85 δισ. ευρώ). Αντίθετα η Tod δεν τα πήγε πολύ καλά στη Δύση καθώς, παρά την εκτίναξη των πωλήσεών της κατά 21,3% στην Κίνα, συνολικά κατέγραψε αύξηση του τζίρου της μόλις κατά 0,5% πέρυσι (πλησίασε το 1 δισ. ευρώ).