Το όνομα και η φήμη της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair έφτασαν στην Ελλάδα πολύ πριν από την ίδια την εταιρεία, η οποία μόλις την περασμένη Τρίτη ανακοίνωσε τη δημιουργία βάσεών της στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη! Ολόκληρη την περασμένη δεκαετία η Ryanair βρισκόταν μονίμως «απέναντι» από την παλιά κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία, εναντίον της οποίας είχε καταθέσει ουκ ολίγες προσφυγές στα αρμόδια όργανα της Κομισιόν.

Μάλιστα, το 2007 έφτασε σε σημείο να απειλεί ακόμα και την ίδια την Κομισιόν, επειδή επέτρεπε «να παραμένει στη ζωή η Ολυμπιακή»!

Τελικά, η Ολυμπιακή το 2009 έκλεισε τον κύκλο της ως κρατικός αερομεταφορέας και η ιρλανδική εταιρεία άρχισε σιγά σιγά να ξανοίγεται προς την ελληνική αγορά, ακολουθώντας την πρακτική που ήδη εφαρμόζει και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές: εγκαινιάζει πανηγυρικά νέες αεροπορικές συνδέσεις, για να τις διακόψει στη συνέχεια, έπειτα από εκβιασμούς και σκληρές τακτικές, για τις οποίες άλλωστε έχουν πικρή εμπειρία πολλά αεροδρόμια της Ευρώπης (Μασσαλία, Βαλένθια, Χιρόνα, Αλικάντε).Ετσι αφήνει στα κρύα του λουτρού έναν προορισμό και μια ολόκληρη τοπική κοινωνία.

ΠΙΕΣΕΙΣ. Το δίλημμα που θέτει μόνιμα στους προορισμούς στους οποίους αρχίζει να δραστηριοποιείται, είναι ιδιαίτερα πιεστικό και πολλές φορές καταλήγει σε αδιέξοδο. Ζητά από τους τοπικούς επαγγελματίες του τουρισμού, τα επιμελητήρια, τους δήμους και τις ενώσεις ξενοδόχων, να της δώσουν μεγάλα ποσά προκειμένου να δημιουργήσει δρομολόγια. Παράλληλα, απαιτεί να μην πληρώνει φόρους στα αεροδρόμια όπου πετά, ενώ ζητά εκπτώσεις για τα κόστη προσγείωσης και κάθε άλλο τέλος που παραδοσιακά υπάρχει σε όλα τα αεροδρόμια ανά τον κόσμο. Ομως οι απαιτήσεις της δεν σταματούν εδώ. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που απαιτεί από τους προορισμούς όπου πετάει να διαφημίζονται στις πόλεις με τις οποίες τους συνδέει. Τα ποσά που ζητάει ο ιρλανδικός αερομεταφορέας για να εντάξει ένα αεροδρόμιο στο πρόγραμμά του ποικίλουν ανάλογα με τον προορισμό, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις η Ryanair αθετεί τις αρχικές της συμφωνίες.

ΕΞΑΦΑΝΙΖΕΤΑΙ. Τις τακτικές της έχουν υποστεί σχεδόν όλοι οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί της Ελλάδας και αρκετές χώρες της Μεσογείου. Η αεροπορική εταιρεία, σε περίπτωση που δεν ικανοποιηθούν τα οικονομικά της αιτήματα, εξαφανίζεται χωρίς προειδοποίηση, σταματώντας ακαριαία τα δρομολόγιά της.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας συμπεριφοράς υπέστη η Ισπανία πριν από δυο χρόνια, όταν αιφνιδιαστικά η Ryanair ακύρωσε όλες τις εσωτερικές και τις περισσότερες διεθνείς πτήσεις που εκτελούσε από και προς τη χώρα. Ο λόγος ήταν οι απεργίες στα ισπανικά αεροδρόμια που είχαν ως αποτέλεσμα να μη λειτουργούν οι υπηρεσίες μεταφοράς των αποσκευών.

Στην Ελλάδα, μόλις πέρυσι η εταιρεία επέλεξε τα Χανιά ως την πρώτη βάση της, υποσχόμενη ότι θα μεταφέρει πάνω από 500.000 επιβάτες ετησίως.

Ομως η ίδια εταιρεία, που εγκαινίασε τις πτήσεις της από και προς το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης στις 12 Απριλίου 2011, διέκοψε τα δρομολόγιά της έναν χρόνο αργότερα για να τα ξαναρχίσει και πάλι τώρα. Αντίστοιχα, ανακοίνωσε την απόφασή της να σταματήσει όλες τις πτήσεις από τη Νέα Αγχίαλο. Παρόμοιες κινήσεις διακοπής πτήσεων της συγκεκριμένης αεροπορικής εταιρείας έγιναν πέρσι στη Ρόδο και την Κω.

Εχουν όλοι παράπονα

Τα παράπονα για τη Ryanair κάθε άλλο παρά ελληνικά είναι, αφού η αεροπορική εταιρεία έχει δημιουργήσει μια μακρά παράδοση στον εγκαινιασμό αλλά και στις ακυρώσεις συνεργασιών ανά τον κόσμο: Λάρνακα, Πάφος, Βουδαπέστη, Μασσαλία είναι μερικές από τις περιπτώσεις που ενώ η Ryanair εμφανίστηκε ως πολύφερνος επενδυτής, τελικά η παρουσία της αποδείχτηκε τουλάχιστον βραχύβια, αν όχι πραγματική φούσκα.