Οι ειδήμονες της «διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων», όπως αποκαλούνται στην αργκό του μάνατζμεντ αυτοί που κάποτε ονομάζονταν «διευθυντές προσωπικού», θεωρούν ότι αρκεί να βάλεις τον κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση προκειμένου να δεις την αποδοτικότητα του υπαλλήλου να φτάνει στα ύψη. Ωστόσο, μια νέα έρευνα αμερικανών καθηγητών ανατρέπει τις «παλιομοδίτικες» πεποιθήσεις. Η επιτήρηση των εργαζομένων μπορεί να αυξήσει ακόμα περισσότερο την παραγωγικότητά τους, υποστηρίζουν ερευνητές από τις σχολές Διοίκησης του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον και του φημισμένου ινστιτούτου ΜΙΤ. Η μελέτη συμπεριφοράς που διενεργήθηκε σε 400 εστιατόρια και φαστφούντ 39 αμερικανικών πολιτειών κατέδειξε ότι η επαγγελματική συμπεριφορά των εργαζομένων σε αυτά άλλαξε άρδην μετά την εγκατάσταση συστημάτων ελέγχου. Οι εργαζόμενοι ήταν ενήμεροι ότι τοποθετήθηκαν κάμερες στον χώρο εργασίας τους και αυτό τους έκανε πιο ευσυνείδητους, σημειώνουν οι υπογράφοντες την έρευνα. Ετσι δεν καθυστερούσαν να σερβίρουν τους πελάτες, ενώ έδειχναν ιώβειο υπομονή σε εκείνους που είχαν παράλογες απαιτήσεις. Με αυτό τον τρόπο οι καταστηματάρχες είδαν τον τζίρο τους να αυξάνεται κατακόρυφα χωρίς να χρειαστεί να αναζητήσουν πιο εργατικούς υπαλλήλους. Παρατηρήθηκε ωστόσο και κάτι άλλο: σταμάτησαν αυτομάτως οι λαθροχειρίες στο ταμείο, καθώς ήταν πλέον ορατές από το «άγρυπνο μάτι» του επιχειρηματία. Ολα καλά λοιπόν. «Η επιτήρηση αλλάζει τη συμπεριφορά του προσωπικού», καταλήγει η έρευνα. Με μερικές κάμερες οι εργοδότες μπορούν να κάνουν το προσωπικό τους να τρέχει όλη μέρα και να σταματήσει τα κλέβει τα ψιλά. Για τις κακές συνήθειες των «επιτηρητών», όμως, ποια μέτρα πρέπει να λάβουμε;