Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για να μάθουμε αν τελικά ο ΔΕΣΦΑ περνά στα χέρια της Socar, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ ανοίγει -εκτός απροόπτου- σήμερα την προσφορά της.

Η συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται σε εξέλιξη από το πρωί, και αναμένεται να κρατήσει αρκετά ακόμη, δεδομένης της περιπλοκότητας του διαγωνισμού, καθώς εκτός του μεριδίου του Δημοσίου (31%), το μερίδιό τους στο ΔΕΣΦΑ πωλούν και τα ΕΛΠΕ (35%).

Αν η προσφορά είναι πάνω από το ποσό που έχει ορίσει ως εύλογο ο αποτιμητής για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, τότε το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί και να την εγκρίνει αμέσως. Αν υπολείπεται ελαφρώς, προφανώς και το Ταμείο, κατά το μοντέλο που ακολουθεί σε όλους τους διαγωνισμούς, θα καλέσει τους Αζέρους να τη βελτιώσουν.

Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες πάντως ανέφεραν ότι η δεσμευτική προσφορά των αζέρων μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα υψηλή. Θυμίζουμε ότι η αρχική προ μηνών προσφορά της Socar ήταν της τάξης των 460 εκ. ευρώ.

Είναι προφανές ότι αν κλείσει θετικά το θέμα ΔΕΣΦΑ, βελτιώνεται κάπως και η αρνητική εικόνα που δημιουργήθηκε από το ναυάγιο της ΔΕΠΑ.

Χαμηλοί τόνοι

Στην κυβέρνηση, μετά και το ναυάγιο της ΔΕΠΑ κρατούν χαμηλούς τόνους. Δεν κρύβουν ωστόσο την αισιοδοξία τους ότι το άνοιγμα της προσφοράς θα βγάλει… «λευκό καπνό», καθώς ένα δεύτερο ναυάγιο μέσα σε τρεις ημέρες θα ήταν δυσβάσταχτο.

Κύκλοι της αγοράς από την πλευράς τους επισημαίνουν ότι καλό θα ήταν η κυβέρνηση να πάψει να συνδέει την απόκτηση του ΔΕΣΦΑ από τη Socar με την επιλογή του αγωγού Τrans Adriatic Pipeline (TAP) από την κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαϊτζάν.

«Μπορεί πράγματι η εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από τη Socar να παίξει ρόλο στην επιλογή του αγωγού. Μπορεί όμως και όχι. Τα κριτήρια επιλογής του αγωγού (TAP ή Nabucco West) είναι οικονομικά και γεωπολιτικά μαζί», έλεγε χθες γνώστης της ενεργειακής αγοράς.

Η επιλογή του αγωγού που θα μεταφέρει το αζερικό αέριο στη Δύση αναμένεται να γίνει προς τα τέλη Ιουνίου και η χάραξη του TAP διέρχεται από την Ελλάδα από όπου συνεχίζει υποθαλάσσια για την Ιταλία, σε αντίθεση με τον Nabucco που παρακάμπτει τη χώρα μας και ακολουθεί διαδρομή μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας μέχρι την Αυστρία.