Οικονομολόγοι – πολεοδόμοι σημειώσατε 1. Η γαλλική κυβέρνηση προτίμησε τελικά τις προτάσεις των οικονομολόγων για το «Μεγάλο Παρίσι» έναντι των πλάνων ομάδας αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων και άλλων μηχανικών για το «Μικρό Παρίσι».

Την περασμένη εβδομάδα ο γάλλος Πρωθυπουργός Ζαν Μαρκ Ερό παρουσίασε το φιλόδοξο σχέδιο επέκτασης του δικτύου μετρό και προαστιακού μαζί με ένα ευρύτερο πρόγραμμα αναβάθμισης των παλαιών κατοικιών. Πρόκειται για μια αναθεωρημένη εκδοχή του πρώτου σχεδίου για το «Μεγάλο Παρίσι» που είχε προαναγγείλει ο τότε πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί το 2007 και παρέμενε έκτοτε στα συρτάρια των Ηλυσίων Πεδίων. Τώρα το οικονομοτεχνικό πλάνο προβλέπει επεκτάσεις 200 χιλιομέτρων στα δίκτυα σταθερής τροχιάς και την προσθήκη 200 σταθμών σε απομακρυσμένες γειτονιές. «Αν το Παρίσι δεν μεγαλώσει, τότε θα μαραζώσει» εκτιμούν οι υπέρμαχοι του προγράμματος που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2030.

Αντίθετα, οι εμπνευστές του πλάνου σμίκρυνσης της γαλλικής μητρόπολης εκτιμούν ότι ο αστικός ιστός της πρωτεύουσας και των περίφημων προαστίων της πάσχει από «υπερκορεσμό» των υπηρεσιών που παρέχει στα 12 εκατ. των κατοίκων της. «Η ποιότητα ζωής στο Παρίσι υποβαθμίζεται, καιρός να μικρύνουμε την πρωτεύουσα» είναι το μότο της ομάδας πολεοδόμων Ντε Ντεγκρέ (Δύο Επίπεδα στα γαλλικά).

Οι προτάσεις –τις οποίες αναλύουν στο υπό έκδοση βιβλίο «Le Petit Paris» –ηχούν ριζοσπαστικές, αν όχι ουτοπικές, διότι φαντάζονται τη μητροπολιτική περιφέρεια του Παρισιού ως μια πόλη – πρότυπο βιοκλιματικών κτισμάτων, πράσινων μέσων μεταφοράς και… μόλις 2-3 εκατ. κατοίκων. Πώς όμως θα πείσουν τους «περισσευούμενους» Παριζιάνους να απαρνηθούν τη λάμψη των μεγάλων λεωφόρων και τη ζεστασιά του Καρτιέ Λατέν;