Εκατόν εξήντα τέσσερα χρόνια πορείας στη θάλασσα συμπληρώνει φέτος η οικογένεια του παπα-Λαιμού, ένα από σημαντικά παρακλάδια της ιστορικής ναυτικής οικογένειας από τις Οινούσσες, οι απόγονοι του οποίου πριν από λίγες ημέρες ανακοίνωσαν, μέσω της εταιρείας Enesel SA, μια νέα παραγγελία μαμούθ η οποία προβλέπει τη ναυπήγηση δέκα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 13.800 κοντέινερ των είκοσι ποδών το καθένα (teus), συνολικής αξίας 1,2 δισ. δολαρίων, στα ναυπηγεία Hyundai της Νότιας Κορέας.

Τα δέκα πλοία που θα αρχίσουν να παραδίδονται σταδιακά από το 2015 και μετά, σύμφωνα με τις πληροφορίες, έχουν ναυλωθεί ήδη από μεγάλες μεταφορικές εταιρείες όπως είναι η Evergreen και η δανική Maersk.

Ηδη από πέρυσι η Enesel SA έχει κάνει μεγάλη στροφή στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αφού κατά τη διάρκεια του 2011 παρήγγειλε τέσσερα πλοία μεταφοράς κοντέινερ νέας γενιάς, μεταφορικής ικανότητας 9.800 teus το καθένα. Τα πλοία αυτά θα αρχίσουν να παραδίδονται από το 2014 και ήδη είναι ναυλωμένα για περίοδο δέκα ετών από τη γερμανική εταιρεία διαχείρισης φορτίων Hamburg Süd.

Πώς ξεκίνησαν. Αν θέλει κάποιος να δει πόσο απέχει στην πραγματικότητα η επιτομή της ελεύθερης οικονομίας, όπως είναι η ναυτιλιακή δραστηριότητα, που δημιουργεί μεγιστάνες από την απόλυτη φτώχεια που ωθεί τους ανθρώπους να κάνουν πράγματα που ούτε είχαν φανταστεί, δεν έχει πάρα να ανατρέξει στην ιστορία των Οινουσσών όπου θα βρει πλήθος τέτοιων ιστοριών. Μια από αυτές τις ιστορίες είναι και του παπα-Λαιμού, κατά κόσμον Γεωργίου Χ. Λαιμού, ο οποίος το 1848 αναζητώντας τρόπους να θρέψει την οικογένειά του κάνει τον σταυρό του και ρισκάρει ό,τι έχει και δεν έχει αποκτώντας ένα μικρό μερίδιο στο ιστιοφόρο «Ευαγγελίστρια». Ο παπα-Λαιμός έχει τρεις γιους, τον Αντώνη, τον Κωνσταντή και τον Παντελή. Και οι τρεις τους έμελλε να γράψουν μια από τις πιο συναρπαστικές ναυτικές ιστορίες του τόπου μας, για το πώς μια σερμαγιά (σύμπραξη, συνένωση δυνάμεων στην παραδοσιακή ναυτική γλώσσα), μπορεί να καταλήξει, τουλάχιστον, σε έναν διεθνή ναυτιλιακό κολοσσό.

Το 1882, τριάντα τέσσερα χρόνια μετά την είσοδο του παπα-Λαιμού στη θάλασσα, τα τρία αδέλφια αποκτούν δικό τους ιστιοφόρο, το «Αύρα». Το 1902 τα αδέλφια αποφασίζουν να χωριστούν και τότε ξεκινά μια νέα πορεία, αυτή του Αντώνη Γ. Λαιμού που φτάνει μέχρι τις ημέρες μας με την ιστορική πλέον εταιρεία NS Lemos και ακολούθως και με την Enesel SA. Τότε, το 1902, ο Αντώνης Γ. Λαιμός αποκτά το ιστιοφόρο «Γαρουφαλιά». Στα επόμενα τέσσερα χρόνια έχει αυξήσει τον στόλο του κατά δύο ιστιοφόρα.

Σύμφωνα με το ερευνητικό έργο των καθηγητών Γιάννη Θεοτοκά και Τζελίνας Χαρλαύτη («Ελληνες εφοπλιστές και ναυτιλιακές επιχειρήσεις, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2007), πέντε χρόνια μετά, το 1907 κάνει τη μεγάλη στροφή και εισέρχεται στην ατμοπλοΐα με δύο πλοία. Το πρώτο ατμόπλοιο που απέκτησε ήταν το «Ελένη» και το δεύτερο, το 1913, το «Θεόδωρος Πάγκαλος».

Εχει παντρευτεί την Κατίγκω, κόρη του Δημήτρη Πατέρα και μαζί της αποκτά τέσσερις γιους. Τον Δημήτρη (1884-1956), τον Παντελή (1893-1957), τον Σπύρο (1897-1962) και τον Πολύδωρο (1902-1972).

Και οι τέσσερις γιοι του γίνονται καπεταναίοι, ενώ ο Παντελής εκτός από καπετάνιος είναι και μηχανικός.

Και οι τέσσερις συνεχίζουν στη ναυτιλία και κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου δημιουργούν νέα σερμαγιά με τους γιους του Διαμαντή Ι. Πατέρα, του Αναστάσιου Δ. Πατέρα και του Χρήστου Μ. Λεμού. Ολοι μαζί κάνουν το μεγάλο βήμα και ανοίγουν ναυτιλιακό γραφείο στο Λονδίνο με την επωνυμία Lemos & Pateras.

Το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τούς βρίσκει κατεστραμμένους καθώς τα πλοία τους έχουν χαθεί στον Ατλαντικό Ωκεανό. Δεν το βάζουν όμως κάτω και ξεκινούν από την αρχή με την αγορά τεσσάρων Λίμπερτι από τα 100 που παραχωρήθηκαν από τις ΗΠΑ προς την Ελλάδα για την ανασυγκρότηση του εθνικού εμπορικού στόλου της χώρας που είχε εξαφανιστεί κατά τη διάρκεια των μαχών.

Νέο ξεκίνημα. Από το 1947 αρχίζει σταδιακά η ένταξη αυτών των τεσσάρων Λίμπερτι στην εταιρεία Lemos & Pateras. Το πρώτο που παραλήφθηκε ήταν το «Αντώνης» και μετά το «Αναστάσης», το «Ελλάς» και το «Καλλιόπη».

Η εταιρεία Lemos & Pateras διατηρήθηκε μέχρι και το 1951 όταν τα παιδιά του Διαμαντή Πατέρα και του Χρήστου Λεμού αποχωρούν για να δημιουργήσουν τις δικές τους ανεξάρτητες εταιρείες.

Στην εταιρεία συνεχίζουν να παραμένουν τα παιδιά του Αναστάσιου Δ. Πατέρα, ο Δημήτρης (1897-1954) και ο Κώστας (1904-1969). Το 1955 αρχίζουν ναυπηγήσεις νέων πλοίων στα φημισμένα την εποχή εκείνη γερμανικά ναυπηγεία AG Wesser.

Το 1959, ιδρύουν στον Πειραιά την εταιρεία Αύρα Ναυτιλιακά Πρακτορεία (αργότερα μετονομάστηκε Αύρα Διαχείρισης ΑΕ), η οποία εκπροσωπεί και τις δύο οικογένειες.

Καθ’ όλη τη διάρκεια των ετών που ακολουθούν δεν εγκαταλείπουν τις νέες ναυπηγήσεις.

Το 1968 παραλαμβάνουν το φορτηγό «Σπύρος Α. Λαιμός», το οποίο υπήρξε και το πρώτο ελληνικών συμφερόντων πλοίο που ναυπηγήθηκε με την εποπτεία του Νορβηγικού Νηογνώμονα Det Norske Veritas.

Το 1983 ο Νικόλας Λαιμός, παντρεμένος με την Ειρήνη Θ. Δοξιάδη, αποχωρεί από τη Lemos & Pateras που τότε διαχειριζόταν 16 φορτηγά πλοία και ιδρύει στο Λονδίνο τη δική του εταιρεία, την NS Lemos.

Η Αύρα στον Πειραιά βρίσκεται και αυτή υπό τον έλεγχό του και συνεχίζει σταθερά να ναυπηγεί νέα πλοία. Τα φορτηγά υπήρξαν πάντοτε η πρώτη επιλογή της οικογένειας. Τώρα όμως έφτασε η ώρα να δοκιμάσουν την τύχη τους και στα δεξαμενόπλοια. Το 1992 η Αύρα παραγγέλνει στα ναυπηγεία Samsung της Νότιας Κορέας τέσσερα νέα πλοία, δύο φορτηγά και δύο δεξαμενόπλοια διπλού τοιχώματος.

Τώρα η συνολική χωρητικότητα του στόλου που διαθέτει φτάνει τα 2,4 εκατ. τόνους. Το 1993 ιδρύεται η Sealuck Shipping Corporation στον Πειραιά για τη διαχείριση του στόλου των δεξαμενόπλοιων του Ομίλου. Η εν λόγω εταιρεία συνέχισε πιστή στις παραδόσεις των νέων ναυπηγήσεων και μέχρι και τα έτη 2001-2003 παραλάμβανε νεότευκτα δεξαμενόπλοια κλάσης VLCC. Το έτος 2003, Αύρα και Sealuck συγχωνεύονται για να δημιουργήσουν την Enesel SA.

Σήμερα της Enesel ηγείται ο Αντώνης T.N. Λαιμός, νομικός, απόφοιτος της Οξφόρδης. Το 2000 και αφού είχε ολοκληρώσει τον κύκλο του στη νομική επιστήμη μετέχοντας σε διάφορα νομικά όργανα στην Αγγλία, εντάσσεται στην Enesel SA καταλαμβάνοντας τη θέση του αντιπροέδρου της εταιρείας.

Ακολούθως αναλαμβάνει χρέη διευθύνοντος συμβούλου και τον Μάιο του 2011 αναλαμβάνει πρόεδρός της.

Ταυτόχρονα ιδρύει την επενδυτική εταιρεία Axia, ενώ είναι και ιδρυτικό μέλος της εταιρείας εμπορίας πρώτων υλών Avra Asia Pte. Ltd, η οποία δραστηριοποιείται στην Απω Ανατολή και συγκεκριμένα στην Ινδονησία, στις Ινδίες και στην Κίνα.

Εκτός από το πολυσχιδές επιχειρηματικό έργο της, η οικογένεια Ν.Α. Λαιμού έχει να επιδείξει και το ιδιαίτερα έντονο κοινωνικό έργο, που εκκινεί από τη συντήρηση του Ναυτικού Μουσείου Οινουσσών και φτάνει μέχρι και την κατάθεση ιδιαίτερα σοβαρών ποσών στον λογαριασμό που έχει δημιουργήσει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών για την κάλυψη των αναγκών ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.