Δύο μόλις χρόνια μετά τα μεγάλα οικονομικά της προβλήματα, η General Motors (GM) απολαμβάνει ξανά υψηλά κέρδη τα οποία το 2011 ανήλθαν σε 7,6 δισ. δολάρια. Καθώς μάλιστα η GM και οι άλλες δύο μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες – η Chrysler και η Ford – αρχίζουν να πατάνε ξανά γκάζι, επανέρχεται στο προσκήνιο η διάσωσή τους τα προηγούμενα χρόνια με χρήματα των φορολογουμένων. Κίνηση η οποία από την πλευρά της Ουάσιγκτον αποδείχτηκε σωστή, όπως γράφει η βρετανική εφημερίδα «Guardian».

Το 2011 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για την GM. Μπορεί οι ευρωπαϊκές δραστηριότητές της να μην πηγαίνουν τόσο καλά όσο παλιότερα, όμως η αμερικανική εταιρεία προχωρεί ολοταχώς. Τον Ιανουάριο έγινε ξανά η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο παίρνοντας πίσω το στέμμα από την Toyota.

Και δεν είναι η μόνη που πάει καλά. Η Chrysler, που κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης αντιμετώπισε τα μεγαλύτερα προβλήματα από τις τρεις αυτές αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ανακοίνωσε αυτόν τον μήνα κέρδη που ξεπέρασαν τα 180 εκατ. δολάρια έπειτα από πολλά χρόνια ζημιών. Η Ford ανακοίνωσε κέρδη 8,8 δισ. δολαρίων για το 2011, που ήταν η τρίτη χρονιά στη σειρά κατά την οποία η εταιρεία παρουσίασε θετικά αποτελέσματα.

Οι θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Guardian» που επικαλείται στοιχεία του οργανισμού CAR, ο οποίος ειδικεύεται σε έρευνες που αφορούν τον κλάδο, η σωτηρία των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών με χρήματα των φορολογουμένων οδήγησε στη διάσωση περισσότερων από ένα εκατομμύριο θέσεων εργασίας. Επιπλέον, οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται ότι θα προσλάβουν 200.000 εργαζομένους ακόμη μέχρι το 2015. Η σωτηρία των εταιρειών από τις ΗΠΑ ήταν σίγουρα πολύ πετυχημένη, αναφέρει στη βρετανική εφημερίδα η διευθύντρια του CAR (Center for Automotive Research) Κριστίν Τζίτσεκ, προσθέτοντας ότι όταν οι εταιρείες είχαν αντιμετωπίσει προβλήματα, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που είχαν ζητήσει να αφεθούν στην τύχη τους. Αν αυτό είχε συμβεί, οι συνέπειες σήμερα θα ήταν ολέθριες, σημειώνει.

Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: Το 2000 οι αυτοκινητοβιομηχανίες στις Ηνωμένες Πολιτείες απασχολούσαν 1,13 εκατ. εργαζομένους. Το 2009 ο αριθμός αυτός μειώθηκε στους 500.000 και τώρα οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι θα απασχολούν πάνω από 750.000 εργαζομένους έως το 2015.

Η κρίση έδειξε επίσης πόσο σημαντικό είναι να συνεργάζονται οι ίδιες οι εταιρείες με τα σωματεία των εργαζομένων τους, αφού οι συγκρούσεις στο τέλος βλάπτουν και τις δύο πλευρές. Τα μεγαλοστελέχη των εταιρειών έρχονται και φεύγουν, όπως και οι κυβερνήσεις, αλλά οι εργαζόμενοι μένουν, είπε ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων UAW Μπομπ Κινγκ, προσθέτοντας ότι «είμαστε πολύ προσηλωμένοι στην επιτυχία της Ford, της Chrysler και της GM».