Καταργείται ο φόρος πολυτελείας

«Ενέσεις» στην αγορά με μειώσεις και στα συμβολαιογραφικά και δικηγορικά έξοδα για μεταβιβάσεις ακινήτων

Ρεπορτάζ: Ελενα Λάσκαρη  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 13/08/2011 11:00 |
Καταργείται ο φόρος πολυτελείας


Φορο-ενέσεις στην αγορά μελετά το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να τονώσει τις πωλήσεις και μέσω αυτών το τρίπτυχο ανάπτυξη - απασχόληση - δημόσια έσοδα. Στο τραπέζι έχουν ήδη τεθεί προτάσεις που εκτείνονται από την κατάργηση του φόρου πολυτελείας, μέχρι δραστικές αλλαγές στη φορολογία ακινήτων που θα μπορούσαν να φτάσουν ακόμα και στην κατάργηση του ΦΠΑ 23% στα νεόδμητα.
Οι προτάσεις έρχονται μετά τη διαπίστωση ότι η αύξηση των συγκεκριμένων φόρων δεν έφερε την προσδοκώμενη αύξηση εσόδων καθώς η αγορά έχει «καθήσει» και τώρα η αναθέρμανσή της θα επιχειρηθεί μέσω της αντίστροφης οδού. Πολλαπλάσια αρνητικές, άλλωστε, είναι οι επιπτώσεις στην απασχόληση καθώς η μείωση του τζίρου οδηγεί σε λουκέτα και αύξηση της ανεργίας, η οποία είχε ήδη σκαρφαλώσει από τον περασμένο Μάιο - οπότε και τα τελευταία επίσημα στοιχεία - στο 16,6%.
Από την ερχόμενη εβδομάδα η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αρχίζει αλλεπάλληλες συσκέψεις για τη χάραξη των πρώτων γραμμών του νέου φορολογικού νομοσχεδίου καθώς στις 22 Αυγούστου, παράλληλα με την έλευση της τρόικας, θα αρχίσει η κατάρτιση ενός προσχεδίου αλλαγών, το οποίο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο σχεδιάζεται να κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Οκτωβρίου.

Τι εξετάζει το υπουργείο. Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει:
■ Την κατάργηση του φόρου πολυτελείας. Επιβλήθηκε το 2010 σε αυτοκίνητα μεγάλης εργοστασιακής αξίας - από 20.000 ευρώ και πάνω - με συντελεστές που κυμαίνονται από 10% έως και 40%, ενώ με φόρο πολυτελείας 10% επιβαρύνεται σειρά προϊόντων, από κοσμήματα, μεταξωτά χαλιά, δέρματα ερπετών και γουναρικά, μέχρι θαλαμηγούς, σκάφη αναψυχής και αθλητισμού. Φόρος πολυτελείας 20% επιβλήθηκε σε αεροπλάνα, υδροπλάνα και ελικόπτερα ιδιωτικής χρήσης. Αρχικά το υπουργείο Οικονομικών προσδοκούσε αύξηση εσόδων 100 εκατ. ευρώ το 2010 από τον φόρο πολυτελείας, στη συνέχεια ο στόχος αναθεωρήθηκε στα 40 εκατ. ευρώ και εντέλει ούτε αυτά εισπράχθηκαν. Τώρα εξετάζεται κατάργηση του φόρου αφού εκτιμάται ότι το μέτρο, όχι μόνο δεν απέφερε τα αναμενόμενα στα δημόσια έσοδα αλλά και επέφερε σημαντικό πλήγμα σε μεγάλο αριθμό κυρίως μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
■ Μειώσεις στη φορολογία ακινήτων. Στο τραπέζι έχουν πέσει πολλές προτάσεις, από μείωση των συντελεστών στους φόρους μεταβίβασης και παρεμβάσεις στις αμοιβές συμβολαιογράφων και δικηγόρων ώστε να μειωθεί το κόστος μεταβιβάσεων, μέχρι την πλήρη κατάργηση του ΦΠΑ 23% στα νεόδμητα. Οσον αφορά τους φόρους μεταβίβασης, θεωρείται δεδομένη η παρέμβαση μείωσης των συντελεστών. Σήμερα οι συντελεστές του ΦΜΑ στην Ελλάδα είναι 8% για αντικειμενική αξία έως 20.000 ευρώ και 10% για το τμήμα της αξίας πάνω από 20.000 ευρώ, γεγονός που κατατάσσει την Ελλάδα στις πρώτες θέσεις της κλίμακας φορολογικών επιβαρύνσεων ακινήτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο φόρος μεταβίβασης είναι 3,5% στην Αυστρία, 1%-6% στην Πορτογαλία, 5%-12,5% στο Βέλγιο και 10% στην Ιταλία. Πουθενά στην ΕΕ άλλωστε δεν συναντάται ΦΠΑ 23%. Στο μέτωπο αυτό, ο ενδοιασμός για την κατάργηση ή μη του ΦΠΑ ή έστω την αναστολή του, είναι περισσότερο πολιτικός αφού η επιβολή ΦΠΑ στα νεόδμητα συνοδεύτηκε από προσδοκίες αποκάλυψης του μαύρου χρήματος στην οικοδομή.
Για τα ακίνητα εξετάζεται και ενδεχόμενη παρέμβαση στα έξοδα δικηγόρου και συμβολαιογράφου, τα οποία εκτιμάται ότι αθροιστικά οδηγούν σε αύξηση του κόστους κατά 6%. Οι παρεμβάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση θα μπορούσαν να αφορούν μειώσεις των εισφορών που προβλέπονται στα συμβόλαια, λέει αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών. Παράλληλα, με τις φορομειώσεις στα ακίνητα το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να προωθήσει από το 2012 και τη σταδιακή εξίσωση αντικειμενικών και αγοραίων τιμών, η οποία θα ψαλιδίσει σε αρκετές περιπτώσεις τα όποια οφέλη.
■ Μεγάλο κεφάλαιο αλλαγών αποτελούν και οι συντελεστές ΦΠΑ, οι αλλεπάλληλες αυξήσεις των οποίων έχουν επιφέρει καταλυτικό πλήγμα στην αγορά, ενώ η προαναγγελία μετάταξης του κλάδου της εστίασης από το 13% στο 23%, από την 1η Σεπτεμβρίου, έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων. Σε πρώτη φάση, η μετάταξη της εστίασης θα εφαρμοστεί. Το θέμα όμως θα συζητηθεί εκ νέου στον διάλογο για το Φορολογικό όπου έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος η πρόταση για ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ 15%-18%.

8
G. Nyxteridas
15/08/2011 09:49
Να καταργηθει ο ΦΠΑ και να υπάρχει φόρος μόνον για λεφτα στην τράπεζα (π.χ. 5% < 500.000 και 15% > 500.000 και 35% > 1.000.000).
αντώνης
14/08/2011 14:21
Συγκρινονται αχλάδια με μήλα κι αυτό μόνο εκεί πού συμφέρει. Στην αυστρία π.χ. ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων μπορεί να ακούγεται πιό χαμηλός απο τον αντίστοιχο της ελλάδας, αλλά μπαίνει στην εμπορική κι όχι στην "αντικειμενική" αξία (τιμή). Επίσης υπάρχει φόρος πολυτέλειας 32% εδώ και χρόνια.. Οι αγύρτες τού πασόκ είναι όλο δωράκια προς τις οικονομικές ελίτ. Ανεβάζουν τον ΦΠΑ πού πλήτει τους χαμηλόμισθους, αλλά καταργούν τούς φόρους τού πλούτου.
προς Σακη
14/08/2011 12:58
που 'σαι Σάκη... γνωρίζεις ότι υπάρχει διαδίκτυο και μπορείς να αγοράσεις τα ΠΑΝΤΑ χωρίς φόρους πολυτελείας, να στα στείλουν σπίτι σου και μην πάρει του ΦΠΑ το μπ... ; το γνωρίζεις ή ζεις σε άλλον πλανήτη; για τις Ferrari και λοιπά καταναλωτικά αγαθά (προιόν είναι το αυτοκίνητο) απλώς τα αγοράζεις από Βουλγαρία και χάνει τα πάντα το ελληνικό μπ... ούτε παράνομο τέλος ταξινόμησης, ούτε φόρο πολυτελείας (που είδαμε τι ψάρια έπιασαν) ούτε ΦΠΑ σε ποιον πλανήτη ζεις είπαμε;
Θανασης
14/08/2011 10:56
Να καταργηθει ο φορος πολυτελειας στα σκαφη,αεροπλανα και πολυτελη αυτοκινητα διοτι πληθη λαου περιμενουν με τα λεφτα ανα χειρας εξω απο τις αντιπροσωπειες αλλα ο φορος πολ.ειναι ανασχετικος παραγων.Εξ αλλου πρεπει να βοηθησουμε την χειμαζουσα βιομηχανια της Γερμανιας ,της Γαλλιας,της Τουρκιας και αλλων χωρων ωστε να μειωσουν την ανεργια τους.Τα λεφτα υπαρχουν!
Ζωή
13/08/2011 18:01
Δυστυχώς σε αυτή τη χώρα την πληρώρουν πάντα οι ασθενέστερερες κοινωνικές τάξεις και ποτέ οι πλούσιοι. Και επειδή οι πολιτικοί μας- οι περισσότεροι- και κάποιοι φίλοι τους ανήκουν στην άρχουσα τάξη, δεν θέλουν να επιβαρύνουν το εισόδημα τους,σε σχέση με τον 90% του ελληνικού πλυθησμού που δεν εχει να πληρώσει ούτε το ηλεκτρικό και στη χειρότερη να φάει κιόλας Καλύτερα, εγώ λέω να αυξήσουν το αφορολόγητο από τις 4000 ευρώ, θα αποδώσει!!! Να κάνουν περισσότερες περικοπές στο δήμόσιο τομέα, να αυξήσουν το φπα κ.α Και τελικά να ΚΑΤΑΡΓΗΣΟΥΝ ΤΟ ΦΟΡΟ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ. Ι Σ Ο Ν Ο Μ Ι ΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑ.
Π.Ε
13/08/2011 16:22
2-ΝΕΟΠΛΟΥΤΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΖΑΚΙΑ!!! ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΚΑΙ Η ΦΤΩΧΟΜΑΝΑ ΑΠΟ «ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ»!! Σε προηγούμενο φύλο της Εφημερίδας μας, αναγγείλαμε την έρευνα που πραγματοποιείται στην Θεσσαλονίκη και ευρύτερα, προκειμένου να επισημανθούν οι έσχατοι νεόπλου-τοι- τζάκια- που ενώ δεν δούλεψαν σχεδόν καθόλου ως επιχειρηματίες, ακόμη και σαν κανονικοί υπάλληλοι, παρουσιάζονται με δυσανάλογα περιουσιακά στοιχεία, ξεφεύγοντας από κάθε έλεγχο και σφυρίζοντας αδιάφορα, πως το φαινόμενο αυτό είναι η μόδα της τελευταίας 20ους πολιτικής περιόδου!!! Σύντομα θα δημοσιοποιηθούν τα αποτελέ-σματα, για να δούμε τελικά τους «μάγκες» της κοινωνίας μας, τα νέα τζάκια της φτωχομάνας, που θέλουν και να μας διοικούν!! είτε από τη Βουλή, είτε από τη Νομαρχία, είτε από τον Δήμο, είτε από την Εφορία, είτε από την Πολεοδομία, είτε από τα Νοσοκομεία!! που διαθέτουν Βίλες εκατομμυρίων σε θέρετρα της Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής και Πιε-ρίας, με προσόν, μόνον την πολιτική τους ιδιότητα.
Σάκης
13/08/2011 13:42
Ο φόρος πολυτελείας είναι απολύτως σωστός. Επιβαρύνει τους έχοντες και αποτρέπει την εισαγωγή πολυτελών και άχρηστων προιοντων, που επιβαρύνουν το ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών και συνεπώς μας κάνουν φτωχότερους με τη διαρροή των χρημάτων μας έξω. Επιτέλους πρέπει να καταλάβουμε ότι οι εισαγωγές σημαίνουν ότι τα λεφτά φεύγουν για πάντα από την Ελλάδα, αντί να μένουν εδώ και να έχουν πολλαπλασιατικές δυνατότητες για την Οικονομία. Σημαίνει έτσι πολύ μεγαλύτερη ανεργία, που δεν συγκρίνεται με το να κλείσει μια εισαγωγική εμπορική επιχείρηση. Ανάπτυξη και θέσεις εργασίας θα έρθουν στη Χώρα, αν τα λεφτά μείνουν και επενδυθούν εδω. ετσι θα μειωθεί και η ανεργία΄. Εισαγωγές σημαίνει ότι γινόμαστε εμείς φτωχότεροι και οι αντιπαθείς ξένοι δανειστές μας πλουσιότεροι!!! Μακαρι να αυξηθεί ο φόρος στα άχρηστα και παρασιτικά είδη πολυτελείας, που εκτός των άλλων δημιουργήσαν ένα αισχρό καταναλωτικό πρότυπο!
Οι πόλεις πρέπει να κερδίσουν σε ύψος και να χάσουν σε πλάτος.
13/08/2011 13:23
Αν δεν αντέχουν χωρίς οικοδομή τουλάχιστον ας προκριθεί η κατεδάφιση παλαιών και ανέγερση νέων (με υψηλότερο συντελεστή δόμησης) αντί απλά η ανέγερση νέων που μπορεί να είναι και αυθαίρετα.