Το αιφνιδιαστικό λουκέτο που έβαλε η αλυσίδα εστίασης Applebee’s στην Ελλάδα έπεσε σαν κεραυνός σε μια αγορά που τον τελευταίο χρόνο πλήττεται σημαντικά από την οικονομική κρίση. Από την περασμένη Δευτέρα οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας και δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν τη λειτουργία των καταστημάτων με αυτοδιαχείριση και μειωμένες τιμές, με σκοπό να μη μείνουν άνεργοι. Σε ανακοίνωση που εξέδωσαν, αναφέρουν ότι αναγκάστηκαν να προβούν στην επίσχεση εργασίας για να διασφαλίσουν τις απαιτήσεις που έχουν από την εταιρεία καθώς τους τελευταίους δύο μήνες δεν τους έχει καταβάλει τα δεδουλευμένα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιχείρηση αντιμετώπιζε προβλήματα τα δύο τελευταία χρόνια, όμως κανένας δεν πίστευε ότι θα φτάσει σε αναστολή των δραστηριοτήτων της. Τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τους εργαζομένους, έγινε η πρώτη καταγγελία στηνΕπιθεώρησει Εργασίας, όπως και τον Απρίλιο, χωρίς κανένα αποτέλεσμα ενώ στις 15 Ιουλίου, πριν αρχίσει η πρωινή βάρδια, οι εργαζόμενοι ενημερώθηκαν τηλεφωνικά πως η εταιρεία έκλεισε.

Η αλυσίδα εστιατορίων Applebee’s είχε παρουσία στην ελληνική αγορά 15 χρόνια και μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση από την εταιρεία Milomel Hellas που έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα χρήσης και ανάπτυξης του σήματος για τα Βαλκάνια. Η εταιρεία απασχολούσε περίπου 150 εργαζομένους ενώ λειτουργούσαν έξι Αpplebee’s: δύο στη Θεσσαλονίκη και τέσσερα στην Αττική.

Μπαράζ προσφορών. Την ίδια ώρα μειωμένη κίνηση και μπαράζ προσφορών χαρακτηρίζουν τον κλάδο της εστίασης, με τους επιχειρηματίες του κλάδου να μιλούν για περαιτέρω επιδείνωση τους επόμενους μήνες. Μάλιστα, το ενδεχόμενο μετάταξης των υπηρεσιών της εστίασης στον συντελεστή ΦΠΑ στο 23% από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο προβληματίζει ιδιαίτερα, τη στιγμή που η πτώση της κατανάλωσης στην αγορά της εστίασης ξεπερνά το 25% συνολικά. Σύμφωνα με στοιχεία της ΓΣΕΒΕΕ, στην οποία ανήκει και ο κλάδος της εστίασης και των συναφών επαγγελμάτων, θα πληγούν περίπου 140.000 επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερους από 600.000 εργαζομένους. Μάλιστα, η κρίση δεν χτυπά μόνο τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου που είναι κατά βάση οικογενειακές. Πιέσεις δέχονται και οι οργανωμένες αλυσίδες του χώρου, οι οποίες στην προσπάθειά τους να περιορίσουν τη φυγή των καταναλωτών τους προχωρούν σε γενναίες προσφορές, πολιτική που θα συνεχιστεί με ακόμη μεγαλύτερη ένταση τους προσεχείς μήνες.

Οπως αναφέρουν εκπρόσωποι του κλάδου, υπάρχουν προσφορές έως και 20%, είτε με τη λογική των happy hours, δηλαδή μειώσεις τιμών στις «νεκρές» ώρες, είτε με προσφορές στην τελική τιμή της παραγγελίας ή τη δωρεάν προσφορά των ποτών. Για παράδειγμα τα εστιατόρια La Pasteria προσφέρουν ένα πλήρες γεύμα στην τιμή των 10 ευρώ. Το ειδικό μενού περιλαμβάνει μια σαλάτα, pasta και επιδόρπιο. Τα Friday’s από Δευτέρα έως και Παρασκευή, 5 ώς 8 το απόγευμα, προσφέρουν ειδικές τιμές σε ποτά και γεύματα ενώ ανάλογες προτάσεις κάνουν και τα εστιατόρια Ruby Tuesday που προσφέρουν γεύμα για ένα άτομο με κερασμένο το κρασί στα 9 ευρώ ή κερνούν ένα finger food snack με κάθε ποτό στο μπαρ. Τα Flocafe καθημερινά έως τις 13.00 κερνούν με κάθε ρόφημα μπουγάτσα ή τυρόπιτα ενώ μετά τις 19.00 το δεύτερο ποτό. Το εστιατόριο Da Vinci δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες του να παραγγείλουν μισή μερίδα και να πληρώσουν τα μισά ενώ η αλυσίδα γιαπωνέζικης κουζίνας The Sushi Bar προσφέρει για το καλοκαίρι ειδικές τιμές.