ΑΡΘΡΟ (Β’ ΜΕΡΟΣ)

4. Υποδομές

Η τουριστική ανάπτυξη της χώρας δεν ακολούθησε την ίδια πορεία σε όλους τους

τομείς. Στον τομέα των υποδομών σε συγκοινωνιακά δίκτυα, τηλεπικοινωνίες,

εξω-ξενοδοχειακές διευκολύνσεις και για την εξασφάλιση ενός ικανοποιητικού

επιπέδου υπηρεσιών δεν αναλήφθηκαν συστηματικές πρωτοβουλίες και αυτό

αποτέλεσε αρνητικό στοιχείο στην όλη προσπάθεια εκσυγχρονισμού του τομέα του

τουρισμού.

Χωρίς σωστές υποδομές είναι αδύνατο να αναπτυχθεί σημαντικά ο τουρισμός και το

μόνο το οποίο μπορεί να συμβεί είναι να δυσφημιστεί τουριστικά η Ελλάδα.

Συνεπώς είναι ανάγκη να εκπονηθεί ένα πενταετές αναπτυξιακό πρόγραμμα που θα

αντιμετωπίσει τα θέματα της ηλεκτροδότησης, της ύδρευσης, των τηλεπικοινωνιών,

της υγείας και κυρίως των μεταφορών (αεροπορικών και θαλάσσιων), καθώς και της

βελτίωσης του οδικού δικτύου των νησιών.

α) Την πρώτη και τελευταία εντύπωση των τουριστών δημιουργούν οι πύλες

εισόδου και εξόδου της χώρας μας. Τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, οι οδικές πύλες

προσβάσεως πρέπει να αποτελούν τη συστηματική φροντίδα του κράτους, ώστε οι

τουρίστες να διευκολύνονται και να επηρεάζονται θετικά.

Θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια ώστε να μειωθεί το κόστος που επιβαρύνει

τον τουρίστα που κινείται μέσω του νέου αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος»,

λόγω των ακριβών υπηρεσιών που προσφέρονται.

β) Οι περισσότερες νησιωτικές τουριστικές περιοχές στερούνται σύγχρονων

αεροδρομίων και λιμανιών, αλλά και κατάλληλου οδικού δικτύου, με συνέπεια να

είναι δύσκολη η πρόσβαση, να παρατηρούνται καθυστερήσεις και να χάνεται

πολύτιμος για τον τουρίστα χρόνος.

Θα πρέπει να μελετηθεί η δυνατότητα ανάπτυξης συγκοινωνιακού δικτύου για τη

διακίνηση με ελικόπτερα που σε περίοδο εκτάκτων αναγκών θα μπορούσαν να

χρησιμοποιηθούν και από τις Ένοπλες Δυνάμεις.

γ) Το τηλεπικοινωνιακό δίκτυο, παρά την ανάπτυξη που επιτεύχθηκε με τη

λειτουργία της κινητής τηλεφωνίας, εξακολουθεί να έχει προβλήματα και να μην

είναι εύκολη η διασύνδεση με το εξωτερικό λόγω της υπερφόρτωσης των

υφισταμένων γραμμών.

δ) Σε ορισμένα νησιά η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας δεν επαρκεί στην

καλοκαιρινή ένταση της ζήτησης και παρατηρούνται πολύωρες διακοπές παροχής του

ηλεκτρικού ρεύματος.

ε) Η υγειονομική περίθαλψη είναι υποβαθμισμένη κυρίως για την

αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών.

5. Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης

Η τουριστική δραστηριότητα συμμετέχει στη διαμόρφωση του Ακαθάριστου Εγχώριου

Προϊόντος κατά 20% περίπου.

Είναι προφανές ότι οι πόροι του Γ’ ΚΠΣ που διατίθενται για τον τομέα του

τουρισμού είναι ιδιαίτερα χαμηλοί σε σχέση με τη συμβολή του τουρισμού στην

ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.

Είναι συνεπώς ανάγκη να αναθεωρηθούν τα κονδύλια που θα διατεθούν από το Γ’

ΚΠΣ για τον τουρισμό, καθώς επίσης και τα ποσοστά χρηματοδότησης των

τουριστικών αναπτυξιακών έργων.

6. Ασφάλεια τουριστών

Ο ρόλος του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας στην ανάπτυξη του τουρισμού είναι

καθοριστικός.

Οι βασικοί τομείς στους οποίους το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας οφείλει να

αναπτύξει έντονη δραστηριότητα, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες, πρέπει να

είναι:

α) Οι συστηματικοί έλεγχοι για την ακριβή τήρηση των δρομολογίων των

πλοίων και για την ασφάλεια των επιβατών.

Τα μέτρα που προτίθεται να λάβει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για την

ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό των πλοίων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Θα

πρέπει να γίνει αντιληπτό από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ότι η ασφάλεια

των πλοίων είναι η πρώτη προτεραιότητα. Δυστυχώς η χώρα μας έχει δυσφημιστεί

και δεν πρέπει να υπάρξουν στο μέλλον παρόμοια φαινόμενα.

Πέρα από την ασφάλεια των επιβατών τα πλοία της ακτοπλοΐας θα πρέπει να είναι

ταχύτατα, ώστε να συντομευτεί ο απαιτούμενος χρόνος μετάβασης από τον

ηπειρωτικό χώρο στα νησιά και από νησί σε νησί και έτσι να εξοικονομήσει χρόνο

ο τουρίστας.

β) Ο αυστηρός έλεγχος για καθαρές παραλίες και θάλασσες. Τα μέτρα που

λαμβάνονται γι’ αυτόν τον σκοπό μέχρι τώρα είναι ελλιπή.

γ) Η ανάπτυξη του εθελοντισμού σε συνεργασία με επαγγελματίες

ναυαγοσώστες για τη διάσωση των λουομένων. Απλώς και μόνο η παρουσία

ναυαγοσωστών στις παραλίες δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας στους τουρίστες.

δ) Ο συνεχής έλεγχος σε συνεργασία με την Αστυνομία για να αποτραπεί η

διακίνηση ναρκωτικών, που δυστυχώς αυξάνει το καλοκαίρι στις τουριστικές

περιοχές.

Για τους λόγους αυτούς το Λιμενικό Σώμα είναι ανάγκη να ενισχυθεί με έμψυχο

δυναμικό, αλλά και με ταχύπλοα.

Το υπουργείο Εμπορίου και οι αγορανομικές υπηρεσίες οφείλουν να εντείνουν τους

ελέγχους κατά τους θερινούς μήνες, όπου παρατηρείται αισχροκέρδεια κυρίως εις

βάρος των τουριστών. Επίσης είναι ανάγκη να ελέγχεται συστηματικά η ποιότητα

των τροφίμων που διατίθενται στις τουριστικές περιοχές.

7. Καθαριότητα

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού πολλαπλασιάζεται, λόγω της τουριστικής

κίνησης, ο αριθμός των πολιτών που κάνουν χρήση των δημοσίων υπηρεσιών, καθώς

και των κοινόχρηστων χώρων στις τουριστικές περιοχές.

Συνεπώς πρέπει να αναπτυχθεί στις τουριστικές περιοχές ένα ευέλικτο σύστημα

εποχικών προσλήψεων στον τομέα της καθαριότητας.

Συστηματική προσπάθεια πρέπει να καταβληθεί για την οργάνωση των χώρων

εναπόθεσης των λυμάτων (χωματερές), που πέρα από πηγή μόλυνσης αποτελούν μία

από τις πιο σοβαρές αιτίες πρόκλησης πυρκαγιών. Και θα πρέπει να επιβάλλονται

κυρώσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για κάθε παράλειψη στο θέμα αυτό.

8. Διαφήμιση και πληροφόρηση

Ο τρόπος με τον οποίο προβάλλεται διεθνώς ο ελληνικός τουρισμός είναι

υποτυπώδης και όχι συστηματικός.

Τα διαφημιστικά προγράμματα ξεκινούν κάθε χρόνο με μεγάλη καθυστέρηση και

χωρίς συγκεκριμένη στόχευση. Δεν παρουσιάζονται τα συγκριτικά πλεονεκτήματα

που έχει η χώρα μας.

Επιπλέον δεν χρησιμοποιούνται αποτελεσματικά οι νέες μέθοδοι πληροφόρησης,

όπως είναι το Internet.

Ασφαλώς η επιμέρους διαφήμιση ανήκει στις ίδιες τις τουριστικές –

ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.

Η αξιοποίηση όμως των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που έχει η χώρα μας στον

τομέα του τουρισμού είναι υπόθεση που αφορά τους αρμόδιους κρατικούς φορείς

και κυρίως τον ΕΟΤ.

Ακόμη και όταν δυσφημείται η χώρα μας διεθνώς δεν υπάρχει οργανωμένη και

έγκαιρη αντίδραση από πλευράς ελληνικής Πολιτείας.

Είναι ανάγκη να εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες των κατά τόπους ελληνικών

προξενικών αρχών για την προώθηση των δυνατοτήτων που προσφέρει ο ελληνικός

τουρισμός.

Η διασύνδεση των τουριστικών επιχειρήσεων με τους οίκους του εξωτερικού είναι

συνήθως πλημμελής και σπασμωδική. Θα πρέπει να δαπανηθούν σημαντικά κονδύλια

για τη συστηματική και διαρκή προβολή των δυνατοτήτων του ελληνικού τουρισμού.

Ο μεγαλύτερος όμως διαφημιστής του τουρισμού μας είναι ο ίδιος ο τουρίστας,

όταν επιστρέψει στη χώρα του.

Σε όλα τα ξενοδοχεία υποχρεωτικά θα πρέπει να οργανωθεί η διαδικασία συλλογής

κρίσεων και προτάσεων για τις υπηρεσίες που προσφέρονται, τα προβλήματα που

παρουσιάζονται, καθώς και γενικότερα οι παρατηρήσεις και προτάσεις των

τουριστών.

Αυστηρές κυρώσεις πρέπει να προβλέπονται στις περιπτώσεις που τα ξενοδοχεία με

τις υπεράριθμες κρατήσεις δεν τηρούν τις ανειλημμένες υποχρεώσεις τους.

Στις περιοχές υψηλού τουρισμού πρέπει να δημιουργηθούν σύγχρονες τουριστικές

επαγγελματικές σχολές, ούτως ώστε να δίδεται στους κατοίκους των περιοχών

αυτών η δυνατότητα συνεχούς μετεκπαίδευσης στη νέα τεχνολογία και στις νέες

μεθόδους αντιμετώπισης του τομέα της φιλοξενίας.

Όσοι εμπλέκονται στην τουριστική δραστηριότητα οφείλουν να αποδείξουν ότι η

Ελλάδα είναι αξιόπιστη χώρα και τουριστικά.

9. Φορολόγηση τουριστικού τομέα – κίνητρα

Είναι ανάγκη να ληφθούν τα ακόλουθα μέτρα:

α) Μείωση της φορολογίας του τουριστικού προϊόντος. Ο φόρος είναι 2,5

φορές υψηλότερος του αντίστοιχου της Ισπανίας και περίπου 15% – 20% υψηλότερος

σε σύγκριση με τις λοιπές μεσογειακές χώρες.

β) Διατήρηση των φορολογικών κινήτρων για τη δημιουργία νέων κλινών σε

περιοχές στις οποίες δεν υπάρχει τουριστικός κορεσμός.

10. Η επίδραση του ευρώ στον τουρισμό

Η ανάπτυξη του τουρισμού την προηγούμενη εικοσαετία υποβοηθήθηκε από τη

διολίσθηση – υποτίμηση της δραχμής.

Η δραχμή την προηγούμενη δεκαετία υποτιμήθηκε κατά 100% έναντι της λίρας

Αγγλίας, κατά 78% έναντι του γερμανικού μάρκου και του γαλλικού φράγκου και

κατά 153% έναντι του δολαρίου ΗΠΑ.

Από την ώρα όμως που η δραχμή εντάχθηκε στο ευρώ δεν υπάρχει πλέον αυτή η

δυνατότητα, ως προς τα ευρωπαϊκά νομίσματα, ώστε να υποβοηθηθεί η

ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

Επισημαίνεται όμως ότι η εφαρμογή του ενιαίου ευρωπαϊκού νομίσματος θα

βοηθήσει σημαντικά τον τουρισμό. Διότι:

­ Θα βοηθήσει τον Ευρωπαίο τουρίστα στις συναλλαγές του και θα του δώσει τη

δυνατότητα, λόγω της ενιαίας τιμής, να γνωρίζει την πραγματική αξία των

προϊόντων και των υπηρεσιών και να μπορεί να κάνει συγκρίσεις.

­ Θα αποφύγει ο Ευρωπαίος τουρίστας το κόστος μετατροπής συναλλάγματος.

­ Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και γενικότερα οι τουριστικές επιχειρήσεις θα

μειώσουν το κόστος του δανεισμού και των συναλλαγών τους.

­ Οι τουριστικές και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα έχουν μεγαλύτερη

συναλλαγματική ασφάλεια στις συναλλαγές τους και συνεπώς δεν θα χρειάζεται να

υπερκοστολογούν για την αντιμετώπιση του ενδεχόμενου συναλλαγματικού κινδύνου.

11. Αρνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό

Το 2001 ο τουρισμός θα επηρεαστεί δυσμενώς τόσο από εσωτερικά όσο και από

εξωτερικά γεγονότα.

Η κρίση στο Χρηματιστήριο θα επηρεάσει τον εγχώριο τουρισμό. Οι Έλληνες

τουρίστες θα μειώσουν τις δαπάνες τους για την κάλυψη τουριστικών αναγκών.

Πέρα όμως από αυτό, με τη μεγάλη υποτίμηση της τουρκικής λίρας ο τουρισμός

στην Τουρκία θα κοστίζει φτηνότερα στον τουρίστα, ο οποίος και θα τον

προτιμήσει.

Αλλά και η συνεχιζόμενη κρίση στη FYROM θα μειώσει τον αριθμό των τουριστών

που έρχονται οδικώς μέσω της πρώην Γιουγκοσλαβίας.

Και τέλος, η περυσινή εικόνα με τα ναυάγια, που προβλήθηκε διεθνώς,

δημιούργησε και στον τουρισμό αρνητικό κλίμα.