Αντιπρόεδρος ανάπτυξης εργασιών Ομίλου Lavipharm

Μέσα στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης η δυνατότητα παρουσίας μεγάλου αριθμού

ελληνικών εταιρειών σε αγορές εκτός Ελλάδας έχει τεθεί υπό αμφισβήτηση. Δύο

κυρίως είναι οι παράγοντες που προβληματίζουν. Πρώτα, το μέγεθος, που δεν

είναι αρκετό, ώστε να επιτευχθούν ανταγωνιστικές οικονομίες κλίμακας και άλλες

εξωτερικές και εσωτερικές συνέργειες. Δεύτερον, εμβέλεια ως προς τα δίκτυα

διανομής και την επακόλουθη ικανότητα πετυχημένης διείσδυσης στις αγορές.

Διόλου παράδοξο, λοιπόν, πολλές ελληνικές εταιρείες έχουν εγκαταλείψει την

ιδέα της ευρωπαϊκής παρουσίας και έχουν στρέψει την προσοχή τους στον χώρο των

Βαλκανίων ­ όπου θεωρούν πως έχουν το μέγεθος και γενικά την ευρύτερη

ικανότητα να κάνουν αισθητή την παρουσία τους.

Η πραγματικότητα είναι, όμως, ίσως, διαφορετική. Το θέμα δεν είναι ο

γεωγραφικός χώρος, αλλά οι στόχοι που θέτει μια εταιρεία και η στρατηγική για

την επίτευξή τους. Αν υπάρχουν αυτά, τότε η παρουσία μπορεί να υπάρξει και

στην Ευρώπη και στα Βαλκάνια, αλλά και σε άλλες χώρες ­ ακόμη και στις ΗΠΑ.

Είναι σαφές πως οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να ανταγωνιστούν εύκολα

τις μεγάλες εθνικές και πολυεθνικές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Οι εταιρείες

αυτές, όμως, δεν καλύπτουν όλο το φάσμα των αναγκών της αγοράς ­ στον

συγκεκριμένο τομέα τους. Είτε από επιλογή είτε όχι αφήνουν ορισμένες «γωνιές»

της αγοράς ­ αυτό που αποκαλούμε niche ­ ακάλυπτες. Στόχος των ελληνικών

εταιρειών μπορεί να είναι η απόκτηση ηγετικής θέσης σε αυτές ακριβώς τις

«γωνιές».

Αν υπάρχει η τόλμη και το όραμα να τεθεί ο στόχος και να υιοθετηθεί η ορθή

στρατηγική, τότε η εταιρεία θα βρει τα εργαλεία για να υλοποιήσει τα σχέδιά

της. Οι αναγκαίες τεχνολογίες είτε δημιουργούνται είτε αγοράζονται. Το

ανθρώπινο δυναμικό είτε αναπτύσσεται σταδιακά είτε αποσπάται από άλλες

εταιρείες. Τα μερίδια αγοράς μεγαλώνουν με επενδύσεις, με εξαγορές και με

συμφωνίες που επιτρέπουν τη διανομή και πώληση των προϊόντων από τους πλέον

κατάλληλους και δυνατούς εταίρους στις συγκεκριμένες αγορές.

Οι σωστές επιλογές δεν δικαιώνονται πάντα. Και, κατά κανόνα, η δικαίωση έτσι

κι αλλιώς αργεί να έρθει. Οι ελληνικές επιχειρήσεις ξεκινούν τον εξαιρετικά

δύσκολο δρόμο της διεθνούς παρουσίας στο δύσκολο διεθνές ανταγωνιστικό

περιβάλλον με κάποια καθυστέρηση και με ορισμένες «αποσκευές» που τις

βαραίνουν. Η μέχρι σήμερα εμπειρία, όμως, δείχνει πως η επιτυχία είναι όχι

μόνο εφικτή αλλά και επιβεβλημένη.