Απόψε το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής σηκώνει αυλαία με την παράσταση «Ο Ελευθέριος Βενιζέλος στη Βουλή των Ελλήνων την άνοιξη του 1932». Πρόκειται για μια παράσταση – ντοκουμέντο που χρησιμοποιεί αυτούσια αποσπάσματα από μια μαραθώνια ομιλία του Ελευθέριου Βενιζέλου στη Βουλή των Ελλήνων την άνοιξη του 1932, με την Ελλάδα να βρίσκεται στα πρόθυρα χρεοκοπίας. Ο Μιχάλης Βιρβιδάκης υπογράφει την προσαρμογή των κειμένων, τη σκηνοθεσία και την ερμηνεία του μεγάλου πολιτικού. «Αυτό που είχε για μένα καθοριστική δραματουργική και σκηνοθετική σημασία ήταν να ακουστεί σωστά ο λόγος του Βενιζέλου, πράγμα καθόλου αυτονόητο, επειδή η ελληνική γλώσσα έχει απομακρυνθεί παρασάγγας από την καθαρεύουσα του 1932» λέει ο σκηνοθέτης. «Από κει και μετά, προσπάθησα να φτιάξω ως ηθοποιός μια φιγούρα όσο πιο κοντά στην εικόνα του Βενιζέλου, αλλά και να αναδείξω στοιχεία του χαρακτήρα του, όπου βεβαίως το κείμενο το επέτρεπε».

ΓΚΕΜΠΕΛΣ ΚΑΙ ΧΙΤΛΕΡ. Ο Κωνσταντίνος Χατζής εστιάζει σε μια διαφορετική περίοδο της παγκόσμιας ιστορίας με όχημα το ιστορικό πρόσωπο της Μάγκντα Γκέμπελς στην παράσταση «Julius» που ανεβαίνει στο Από Μηχανής Θέατρο στις 12/10. «Εχουμε να κάνουμε με ένα έργο γραμμένο από έναν σχετικά νέο άνθρωπο και έχει και αυτό τη σημασία του» λέει η Αγλαΐα Παππά που ερμηνεύει την Γκέμπελς, η οποία αυτοκτόνησε μαζί με τον άντρα της αφού δηλητηρίασαν τα έξι τους παιδιά –και τον ανάπηρο γιο τους. «Είναι μια σύλληψη με αφορμή ένα ιστορικό πρόσωπο, αλλά δραματικά εκμεταλλεύεται μια αυθαιρεσία. Δηλαδή τι θα συνέβαινε αν αντί να δηλητηριάσει όλα της τα παιδιά, για να συντηρήσει μια συγκεκριμένη ιδεολογία, αποφάσιζε να σώσει το τελευταίο. Δεν αναζήτησα καμία ταύτιση με τον ρόλο επειδή γενικά δεν το κάνω. Θεωρώ ότι αυτό που για μένα έχει μεγαλύτερη σημασία δεν είναι η ταυτότητά μου όσο το πώς εγώ μπορώ να νιώσω ότι με αφορούν κάποια πράγματα επί σκηνής. Πιο πολύ με ενδιαφέρει αν φύγει κάποιος από την παράσταση και αναλογιστεί στο θέμα της εκπαίδευσης ενός ανθρώπου παρά σε αυτό καθαυτό το πρόσωπο της Μάγκντα Γκέμπελς. Η ιστορία είναι η αφορμή για να μιλήσουμε για πράγματα που μας αφορούν».

Το ίδιο πρόσωπο πάντως εμπνέει και την Αντζελα Μπρούσκου που ανεβάζει στο Εθνικό Θέατρο τη «Μάγκντα Γκέμπελς» του Γιώργου Βέλτσου. Στην εκδοχή αυτή, ο γερμανόςπολιτικός και υπουργός Προπαγάνδας της ναζιστικής Γερμανίαςαπό το1933έως το1945 Πάουλ Γιόζεφ Γκέμπελςκαι η γυναίκα του Μάγκντα επαναθεωρούν την ιδεολογία, τις πράξεις και τα ίχνη τους στην Ιστορία, γράφοντας το χρονικό της ανόδου και της πτώσης της χιτλερικής κοσμοθεωρίας μέσα από έναν σκληρό προσωπικό απολογισμό. Περιγράφοντας τη «σκηνοθεσία» του θανάτου της οικογένειας, το έργο θίγει αυτό που ο σύγχρονος πολιτισμός δεν μπόρεσε να απωθήσει: την ακαταμάχητη ανθρώπινη έπαρση, την ηδονή της βίας, τη ρητορική της κυριαρχίας και του μίσους και ό,τι άλλο χαρακτηρίζει το «ριζικό κακό» που δεν γνωρίζει φυλές και έθνη.

Στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, από την άλλη, παρουσιάζεται ήδη «Ο μικρός Χίτλερ» του Αρνολντ Μπέρνφελντ, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία των Γεράσιμου Μιχελή και Γιώργου Χριστοδούλου. Πρόκειται για μια φανταστική συνάντηση, στη Βιέννη του 1912, του νεαρού, αποτυχημένου ζωγράφου Χίτλερ και του πατέρα της ψυχανάλυσης Ζίγκμουντ Φρόιντ. Τα πραγματικά γεγονότα συνδυάζονται με τη μυθοπλασία, με δόσεις χιούμορ και φιλοσοφίας. Ο Φρόιντ και ο Χίτλερ έρχονται αντιμέτωποι σε μια μεταβατική και κρίσιμη φάση τόσο της ζωής τους όσο και της ίδιας της Ιστορίας.

Στην ίδια θεματική, ο Γιόζεφ Μένγκελε του Αουσβιτς και η Εσθήρ, εγγονή μιας εβραίας επιζήσασας, θύματος των φρικτών πειραμάτων του μυστηριώδους γιατρού, συναντώνται στην παράσταση «Μένγκελε» του Θανάση Τριαρίδη, στο θέατρο Θησείον, που παίζεται για τρίτη χρονιά.

ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΝΑΤΑΡΑΞΕΙΣ. Αφορμή για την παράσταση «Ιώβ» που ανεβαίνει στο θέατρο Ιλίσια – Βολανάκης στάθηκαν οι πολιτικές αναταράξεις των τελευταίων μηνών και η γενικευμένη αίσθηση αστάθειας. Ο Τσέζαρις Γκραουζίνις και ο Θανάσης Τσαλταμπάσης υπογράφουν τη δραματουργική επεξεργασία και βασίστηκαν σε επιλεγμένα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης, καθώς και σε κείμενα που αφορούν την ιστορία του Ιώβ από την παγκόσμια λογοτεχνία και ποίηση.

Και για να κλείσουμε όπως ξεκινήσαμε –με τη νεότερη ελληνική ιστορία –τη Μικρασιάτισσα Αγγέλα Παπάζογλου ενσαρκώνει για δεύτερη σεζόν η Αννα Βαγενά στο ομώνυμο έργο, που ανεβαίνει στο Μεταξουργείο από τις 16 Οκτωβρίου. Πρόκειται για τον λόγο και τις μνήμες τής γυναίκας του ρεμπέτη Βαγγέλη Παπάζογλου, όπως τις διηγήθηκε στον γιο της Γιώργη Παπάζογλου.

INFO

– «Ο Ελευθέριος Βενιζέλος στη Βουλή των Ελλήνων την άνοιξη του 1932», Θέατρο Οδού Κυκλάδων.

– «Ο μικρός Χίτλερ», Θέατρο του Νέου Κόσμου.

– «Μένγκελε», θέατρο Θησείον.

– «Ιώβ», θέατρο Ιλίσια – Βολανάκης, από 14/10.

– «Αγγέλα Παπάζογλου», θέατρο Μεταξουργείο, από 16/10.

– «Julius», Από Μηχανής Θέατρο, από 12/10.

– «Μάγκντα Γκέμπελς», Εθνικό Θέατρο – Nέο Ρεξ, από 5/11