Λόγω συνταξιοδότησης του τελευταίου μόνιμου φύλακα, ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα στην Ηλεία, το πρώτο ελληνικό μνημείο που αναγνωρίστηκε ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς από την UNESCO, κλείνει για το κοινό τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα.

Για να παραμένει ανοιχτός ο αρχαιολογικός χώρος για όσο το δυνατό μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ο τελευταίος φύλακας εργαζόταν εδώ και χρόνια χωρίς άδειες και ρεπό, αναφέρει το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Μετά τη συνταξιοδότησή του, η φύλαξη ανατέθηκε με εργαζόμενους άλλων ειδικοτήτων, όπως εργατοτεχνίτες, οι οποίοι όμως δεν έχουν δικαίωμα να δουλέψουν Σαββατοκύριακο.

Ο ναός παραμένει έτσι ανοιχτός μόνο τις εργάσιμες ημέρες και μόνο μέχρι τις 3 μετά το απόγευμα.

Το θέμα γνωστοποίησε με ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων (ΠΕΥΦΑ), η οποία έκανε λόγο για «εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη», «με συνέπειες τόσο για το ίδιο το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού όσο και για την τοπική κοινωνία». Όπως ανέφεραν οι αρχαιοφύλακες, μεγάλο είναι και το πρόβλημα που δημιουργείται στην ασφάλεια του μνημείου.

«Η λύση πρέπει να είναι μόνιμη, καθώς ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα είναι ένα μνημείο απομακρυσμένο, με πολλές ιδιαιτερότητες, οπότε για να λειτουργήσει σωστά και με ασφάλεια χρειάζεται τουλάχιστον έναν μόνιμο φύλακα», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηλείας, Ερωφίλη-Ίριδα Κόλλια. Η Εφορεία έχει ήδη γνωστοποιήσει το πρόβλημα στην κεντρική υπηρεσία, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ξεκινήσει ενέργειες για την αύξηση του προσωπικού. .

Ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα ανεγέρθηκε στις Βίσσες Φιγαλείας τον 5ο αιώνα π.Χ., σε θέση που είχε κατασκευαστεί παλαιότερος ναός, του 7ου αι. π. Χ., ενώ ακολούθησαν άλλες δυο οικοδομικές φάσεις γύρω στο 600 π.Χ. και στο 500 π. Χ., από τις οποίες και σώζονται πολλά αρχιτεκτονικά μέλη.

Είναι από τους σημαντικότερους και επιβλητικότερους ναούς της αρχαιότητας, μοναδικός στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής, καθώς χαρακτηρίζεται από πλήθος πρωτοτυπιών τόσο στην εξωτερική όσο και στην εσωτερική του διαρρύθμιση.

Είναι ο μοναδικός ναός που συνδυάζει στοιχεία και από τους τρεις αρχιτεκτονικούς ρυθμούς της αρχαιότητας (δωρικός, ιωνικός, κορινθιακός), ενώ στο εσωτερικό του τμήμα, στον σηκό, υπήρχε κίονας που έφερε το αρχαιότερο γνωστό κορινθιακό κιονόκρανο, θραύσματα του οποίου φυλάσσονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Τα τμήματα της ιωνικής ζωφόρου του σηκού, που απεικονίζουν την Αμαζονομαχία και την Κενταυρομαχία, βρέθηκαν τον 19ο αιώνα σκεπασμένα από αρχιτεκτονικά μέλη και μεταφέρθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο.