Το πωλητήριο είναι (προσωρινά) κλειστό και πίσω από τα σκονισμένα τζάμια του δύσκολα κάποιος διακρίνει τα λιγοστά είδη προς πώληση σε πάγκους που θυμίζουν δεκαετία του 1960. Γιατρός δεν υπάρχει κι ας είναι τακτικότατα τα περιστατικά με στραμπουληγμένα πόδια, λιποθυμίες, καρδιολογικά προβλήματα και δαγκώματων φιδιών. Ο κάδος απορριμμάτων αποτελεί άγνωστη λέξη σε μια έκταση 3,5 τ.χλμ., όση και η επιφάνεια του μεγαλύτερου αρχαιολογικού χώρου στο Αιγαίο, τη Δήλο. Eνα από τα κεντρικά εκθέματα του μουσείου –το οποίο δεν διαθέτει ούτε ένα εποπτικό κείμενο και μόλις πρόσφατα απέκτησε επεξηγηματικές πινακίδες -, το εντυπωσιακό άγαλμα του Γάιου Οφέλλιου Φέρου, «πνίγεται» από την αντιαισθητική σκαλωσιά που το κρατά όρθιο. Και οι 25 φύλακες το καλοκαίρι –διότι οι μόνιμοι είναι τέσσερις μαζί με μία καθαρίστρια –προσπαθούν να προστατεύσουν ένα από τα σπουδαιότερα κηρυγμένα από την UNESCO Mνημεία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, το οποίο υποδέχτηκε πέρυσι περί τα 120.000 άτομα, ενώ σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς το φετινό καλοκαίρι έκοβε έως και 800 εισιτήρια την ημέρα.

Αυτή είναι η εικόνα που αντικρίζει όποιος φτάνει στον γενέθλιο τόπο του Απόλλωνα και της Αρτεμης, σύμφωνα με τη μυθολογία, αλλά και στον πρώτο φορολογικό παράδεισο της οικονομικής ιστορίας ή στη «ναυαρχίδα του μνημειακού αποθέματος των νησιών μας», όπως χαρακτήρισε τη Δήλο ο προϊστάμενος της Εφορείας Κυκλάδων Δημήτρης Αθανασούλης σε ομιλία του στο πλαίσιο τριήμερων εκδηλώσεων με άξονα την ανάδειξη του νησιού. «Αν συνυπολογίσουμε ότι αυτός ο χώρος βρίσκεται στον κορυφαίο διεθνή τουριστικό προορισμό της Ελλάδας (σ.σ. γειτνιάζει με τη Μύκονο), τότε οι σημερινές επικρατούσες συνθήκες είναι μη επιτρεπτές».

ΞΕΧΑΣΜΕΝΑ ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ. Τα πράγματα δεν είναι διόλου καλύτερα έξι μίλια βορειότερα, στο λιμάνι της Μυκόνου, με τους δεκάδες ξεχασμένους αρχαιολογικούς χώρους –από τον προϊστορικό οικισμό της Φτελιάς ώς τη βυζαντινή εκκλησία της Παναγίας του Κουζή -, εκεί όπου το Αρχαιολογικό Μουσείο απέκτησε φέτος διπλάσιους επισκέπτες χάρη σε ένα πανό που το διαφημίζει στην πρόσοψή του, ενώ στο εσωτερικό του, πάνω από τα ενδιαφέροντα ευρήματα από τη Ρήνεια, οι πεσμένοι σοβάδες τραβούν την προσοχή των επισκεπτών.

Για να μην επιδοθούν οι αρχαιολόγοι στην αναζήτηση της αδελφής του Μεγάλου Αλεξάνδρου, της Γοργόνας (όπως είπε με χιούμορ ο Δημήτρης Αθανασούλης σχολιάζοντας τα τεκταινόμενα στην Αμφίπολη) και για να βρουν χρήματα μεταξύ άλλων για την επέκταση του μουσείου και την αναστήλωση του θεάτρου και της Στοάς του Φιλίππου επιστρατεύτηκε η ιδιωτική πρωτοβουλία. Και πρώτος πρεσβευτής της παγκόσμιας προβολής της Δήλου γίνεται το 25λεπτο αγγλόφωνο ντοκιμαντέρ «Δήλος 2015» με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Χωραφά και την υπογραφή του Αντώνη Κιούκα, που έκανε παγκόσμια πρώτη το Σάββατο κι αποτελεί προάγγελο του νέου θεσμού, με τίτλο «Α-Delos/Delos», ο οποίος θα πραγματοποιείται ετησίως στα νησιά της Μυκόνου και της Δήλου. Στο πλαίσιο των πρώτων αυτών εκδηλώσεων πραγματοποιείται ανάμεσα σε άλλα και έκθεση φωτογραφίας του Βασίλη Βρεττού με τοπία από τη Δήλο στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου.