«Δεν υπάρχει πια η Τροία!». Αυτή η κραυγή από τις «Τρωάδες», που θα ανοίξουν τα φετινά Επιδαύρια εν μέσω δραματικών εξελίξεων, ηχεί στις ψυχές όλων μας, όπως λέει ο Σωτήρης Χατζάκης –σκηνοθέτης της παράστασης για το Εθνικό –και αποκτά μια ανατριχιαστική διάσταση επικαιρότητας. Οπως και η αντίστοιχη στο «Underground» του Εμίρ Κουστουρίτσα: «Δεν υπάρχει πια η Γιουγκοσλαβία».

Ανατριχιαστική και η σύμπτωση των «Τρωάδων», του πιο επίκαιρου και διαχρονικού έργου του Ευριπίδη, μέσα στον ορυμαγδό των ημερών. Για την πρεμιέρα της παράστασης του Εθνικού Θεάτρου –το οποίο, σύμφωνα με τον διευθυντή του Στάθη Λιβαθινό θα παραμείνει στις επάλξεις, διότι τα θέατρα και οι εκκλησίες κλείνουν τελευταία –την Παρασκευή έχουν προπωληθεί 3.000 εισιτήρια και άλλες 3.500 για το Σάββατο, συν 3.000 κρατήσεις θέσεων, από τις οποίες λίγες είχαν ακυρωθεί μέχρι χθες το βράδυ. Ελάχιστοι επίσης ζήτησαν, τηλεφωνικά, την επιστροφή χρημάτων, κάτι που όμως δεν προβλέπουν οι όροι των αγορασμένων εισιτηρίων του Εθνικού (ή του Φεστιβάλ). Ο Στάθης Λιβαθινός πάντως επέμενε να δοθούν και οι δύο προγραμματισμένες παραστάσεις, που ανοίγουν τα Επιδαύρια, έστω και συμβολικά, για να φανεί πως «το θέατρο είναι εδώ».

«Ελπίζουμε το περιεχόμενο των «Τρωάδων» να λειτουργήσει ως πάθος επί σκηνής και ως μάθος στη ζωή», είπε στα «ΝΕΑ» ο Σωτήρης Χατζάκης, που βρίσκεται ήδη στην Επίδαυρο, για τις τελευταίες πρόβες (υπό βροχήν!). Ο ίδιος βλέπει τους ρόλους της ηττημένης τρωαδίτισσας βασίλισσας Εκάβης (Καρυοφυλλιά Καραμπέτη), της υπαίτιας για τον πόλεμο Ελένης (Ελένη Ρουσινού), της μήτρας των δυσοίωνων χρησμών Κασσάνδρας (Κόρα Καρβούνη), όχι ως πρόσωπα, αλλά ως πυκνώματα εμπειρίας πολιτισμού. Και, όπως προσθέτει, παίρνει την ευλογία να βρεθεί για όγδοη φορά στην Επίδαυρο, «που για μένα είναι εκκλησία, θόλος ιερότητας και μπορώ να δοκιμάσω την εσωτερική ηλικία μου και όση πνευματικότητα διαθέτω σε αυτό το πλάσμα, φτιαγμένο από πνεύμα και από ψυχές, που δοκιμάζει την πνευματικότητα όσων κινούνται μέσα του». Ηθοποιών, δημιουργών και θεατών.

«ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΑΘΩΝ». «Σε αυτή την οριακή στιγμή που περνάμε, το καλύτερο είναι να είμαστε όλοι μαζί. Η Τέχνη είναι ο δρόμος που θα μας οδηγήσει, μέσω της πνευματικότητας, στην απαντοχή –να αντέξουμε δηλαδή όλοι. Είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να ζούμε και να δείξουμε ότι η φύτρα της ζωής δεν καίγεται από τον άνεμο της Ιστορίας. Ας είναι αυτή η Παρασκευή μια Μεγάλη Παρασκευή και το Σάββατο Μεγάλο Σάββατο σε αυτή την Εβδομάδα των Παθών. Ας κάνουμε αυτές τις μέρες σύμβολα ενότητας. Ας τις ιεροποιήσουμε».

Μνημόνευσε δε τον Ρόμπερτ Στούρουα που του αφηγούνταν ότι στην Τιφλίδα, την ώρα που έσκαγαν γύρω βόμβες, έδιναν παράσταση με φακούς που είχαν φέρει οι θεατές. «Αντί για φακούς», προτείνει, «εμείς ας ανάψουμε τις συνειδήσεις μας». Για τον ίδιο τον σκηνοθέτη, αυτή η δοκιμασία τόνισε μέσα του μια απόφαση: «Να ασχοληθώ εφεξής κυρίως με το αρχαίο δράμα. Μακριά από φόρμες και σκηνοθετικές αλαζονείες». Λεπτομέρεια: ο μεταφραστής Κ.Χ. Μύρης έγραψε εξαρχής στίχους για τα Χορικά, που μελοποιήθηκαν από τον Δημήτρη Παπαδημητρίου και θα ακουστούν μαζί με τις μουσικές του και το παραδοσιακό μοιρολόι «Το ξυλάλογο».