Ηταν ένας διαγωνισμός που, πέρα απ’ όλα τ’ άλλα, άνοιξε πληγές και δημιούργησε μέτωπα μέσα στους κόλπους της διοργανώτριας Ευρωπαϊκής Ενωσης Ραδιοτηλεοράσεων (EBU). Κοίτα να δεις πώς δικαιώνεται η τουρκική ραδιοτηλεόραση, η οποία απείχε φέτος διαμαρτυρόμενη για το σύστημα της τελικής βαθμολογίας που αναδεικνύει εν τέλει και τον νικητή. Στη φετινή εκδοχή, τη Σουηδία –ξανά, ύστερα από το «Euphoria» ή «Ευφορία» από τη Λορίν, το 2012, προσμετρώντας έξι συνολικά νίκες στη σουηδική ραδιοτηλεόραση, μόλις μία κάτω από το ρεκόρ της ιρλανδικής (χάρη και στον αυστραλό «μίστερ Γιουροβίζιον» Τζόνι Λόγκαν).

ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ. Είπαμε όμως κριτικές επιτροπές. Εκεί παίχτηκε φέτος, όπως και τα τελευταία χρόνια, το παιχνίδι της Γιουροβίζιον, το οποίο μετράει εκατομμύρια σε εισπράξεις για την EBU, αρκετά από τα οποία χάρη στις νίκες, όπως αυτή της Σουηδίας, καταλήγουν στις βόρειες χώρες των νυν «αφεντικών» της, με προεξάρχοντα τον νορβηγό εκτελεστικό επιτηρητή Γιον Ολα Σαντ. Αν βουτήξει κάποιος στο χάος των αριθμών της φετινής Γιουροβίζιον, θα δει ότι μόνον η βουλή του τηλεοπτικού κοινού που κατέθεσε αδρά τον οβολό του (0,69 ευρώ ανά ψήφο τηλεφωνικά και διαδικτυακά από την Ισπανία ώς το Αζερμπαϊτζάν και ώς την Αυστραλία φέτος, που μετρήθηκαν σε πολλά εκατομμύρια) δεν αποτυπώθηκε στο αποτέλεσμα της ψηφοφορίας που «έπαιξε» στις οθόνες. Καθότι, όπως έχει καταγραφεί, το κοινό μέσω του televoting ψήφισε σαφώς πρώτη την ιταλική συμμετοχή των τενόρων Il Volo με το «Grande Amore». Και μάλιστα με 14 δωδεκάρια (ντουζ πουάν, αν θέλετε) και 366 βαθμούς συνολικά, έναντι 286 βαθμών με 5 δωδεκάρια για τη ρωσική συμμετοχή της γεννημένης στην Ελλάδα Παλίνα Γκαγκάρινα με το «A Million Voices» και μόλις 279 βαθμών και των πενιχρών τριών «ντουζ πουάν» για τη σουηδική συμμετοχή του «Heroes». Επίσης οι ψήφοι των ανά την Ευρώπη (τουλάχιστον) γιούροφαν είχαν επιφυλάξει καλύτερη μοίρα στην αλβανική συμμετοχή της Ελάιντα Ντάνι (9η θέση και 93 βαθμοί) και για την –καταγγελτική ως προς την ιστορική Γενοκτονία –αρμενική των Genealogy (11η και 75 βαθμοί).

Ομως το τελικό αποτέλεσμα που βγήκε στον πίνακα της ψηφοφορίας τις πρώτες πρωινές ώρες της Κυριακής «έσφαξε» και την Ιταλία και την Αλβανία και την Αρμενία. Οπως «έκρυψε» τους έστω και 5 βαθμούς που πήρε η γερμανική συμμετοχή από το κοινό, όχι όμως και το μηδενικό της οικοδέσποινας του διαγωνισμού Αυστρίας (της Κοντσίτα Βουρστ).

ΔΙΠΛΗ ΕΚΛΟΓΗ. Πώς έγινε αυτό; Κατ’ αρχάς να πούμε ότι οι, κατά συμμετέχουσα ραδιοτηλεόραση, κριτικές επιτροπές (αποτελούμενες από ανθρώπους όχι υποχρεωτικά ειδικούς αλλά με λογική διορισμένων ενόρκων) ψηφίζουν όχι την ίδια ώρα με το κοινό –από το οποίο οι βόρειοι οργανωτές εισπράττουν πλουσιοπάροχα τον οβολό, εν ώρα μέθης, εν μέσω διαγωνισμού -, αλλά από την Παρασκευή, με βάση τη γενική δοκιμή για τον τελικό του Σαββάτου. Αυτό το προμαγειρεμένο αποτέλεσμα, που γνωρίζουν πολύ καλά τα «αφεντικά» της EBU, μπορεί θαυμάσια να αλλοιώσει τη βούληση του τηλεκοινού, το οποίο καλούν να ψηφίσει και μάλιστα πληρώνοντας για να το κάνει.

Οπερ και εγένετο. Η σουηδική συμμετοχή αναδείχθηκε πρώτη με 365 βαθμούς (σχεδόν ανάλογους βαθμούς με εκείνους που η ιταλική πήρε από το κοινό!), με 12 δωδεκάρια, η ρωσική δεύτερη με 303 βαθμούς και η ιταλική τρίτη με 292! Εμφανές λοιπόν πως μαγειρεύτηκε το τελικό αποτέλεσμα στο καζάνι των «αδιάβλητων» κριτικών επιτροπών. Κάπως έτσι φτάσαμε στο οξύμωρο ακόμη και ραδιοτηλεοράσεις της Κεντρικής Ευρώπης, που αποτελούν παραδοσιακά ένα μπλοκ, να ψηφίζουν τη ρωσική συμμετοχή και όχι την ιταλική που είναι –παραδοσιακά, πάντα –«πιο κοντά τους».

Ηδη μάλιστα η EBU τράβηξε το αφτί, ακυρώνοντας τη βαθμολογία τους κατόπιν εορτής, σε δύο «επαναστράτριες» ραδιοτηλεοράσεις (τυχαία η σχέση τους σε επίπεδο Γιουροβίζιον με την απέχουσα σε ένδειξη διαμαρτυρίας τουρκική ραδιοτηλεόραση;), εκείνες του Μαυροβουνίου και των Σκοπίων, που αποκαλύφθηκε ότι δεν μαγείρεψαν, κατά τις επιταγές της μαμάς EBU, τα αποτελέσματα που ανακοίνωσαν, 50%-50%, με εκείνα των «αδιάβλητων» κριτικών τους επιτροπών, αλλά ανακοίνωσαν μόνο τα αποτελέσματα της τηλεψηφοφορίας του κοινού.

Το εντυπωσιακό δε είναι ότι η σειρά των ραδιοτηλεοράσεων που ανακοινώνουν τα αποτελέσματα τη νύχτα της ψηφοφορίας μαγειρεύεται και αυτή, με βάση ειδικό αλγόριθμο, ώστε να υπάρχει αγωνία στο κοινό (και να μπορεί να βομβαρδιστεί από τα πανάκριβα διαφημιστικά σποτάκια από τις κατά τόπους ραδιοτηλεοράσεις –για τα οποία είναι τουλάχιστον ενήμερη, βεβαίως, η EBU) και να μη φανεί πολύ γρήγορα ποιος είναι ο νικητής. Ή ποιος έχει μαγειρευτεί να είναι.

ομοιότητες. Η EBU πάντως προμοτάρισε τη νίκη των σουηδικών «Ηρώων» ακόμη και αν το τραγούδι «Heroes» του νικητή Μανς Ζέλμερλε έχει εντυπωσιακά πολλές ομοιότητες με το «Lovers οn the Sun» του διάσημου γάλλου DJ και παραγωγού Νταβίντ Γκετά, κάτι που κυκλοφορεί –με συγκρίσεις –επίμονα στο Διαδίκτυο και μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε νομικές διεκδικήσεις ή επιπλοκές τη σουηδική ραδιοτηλεόραση και τον πάτρωνά της, την EBU.

Οσο για την ελληνική και την κυπριακή συμμετοχή, τα αποτελέσματα της γιουροβιζιονικής ψηφοφορίας φαίνεται ότι δεν τις ευνόησαν όσο φάνηκε στην τελική κατάταξη. Στις ψήφους κοινού το «One Last Breath» με τη Μαρία – Ελενα Κυριάκου βρέθηκε στην 21η θέση με 24 βαθμούς (έναντι της τελικής 19ης) και το «One Thing I Should Have Done» του Γιάννη Καραγιάννη στην 23η θέση (έναντι της τελικής 22ης).

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Τιτίβισμα-φαρμάκι

Δεν ήταν μόνο οι 23 βαθμοί που συγκέντρωσε η Ελλάδα στην άβυσσο της Γιουροβίζιον. Ηταν και το φαρμάκι που έριξαν οι χρήστες του Διαδικτύου μέσω twitter. «Εάν η Ελλάδα κερδίσει, αυτό σημαίνει ότι η Γερμανία θα πληρώσει για την επόμενη Γιουροβίζιον» έγραψε ο «πολιτικοποιημένος» dongle. «Εάν κερδίσει, ο επόμενος διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί μέσω Skype» σιγοντάρισε ο Alex Jelloo. Ο Chris Addison, από την άλλη, είχε αισθητικές ανησυχίες. «Είναι τόσο φτωχοί που δεν μπορούν να πληρώσουν ούτε για φερμουάρ» έγραψε για το φόρεμα της Μαρίας – Eλενας Κυριάκου. Aλλοι πάλι δεν πτοήθηκαν καθόλου: «Θέλω να το πάρει η Ελλάδα για να πάθουν πανικό πώς θα διοργανώσουν τον διαγωνισμό» τιτίβισε η Elena Williams.

Τι έγινε με την Κύπρο;

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Γιουροβίζιον, η κυπριακή κριτική επιτροπή ψήφισε την ελληνική συμμετοχή με τη Μαρία – Ελένη Κυριάκου (φωτογραφία) στην 6η θέση έναντι της 1ης που της έδινε το televoting, εξού και το 8άρι στην τελική ψηφοφορία αντί του παραδοσιακού «ντουζ πουάν».