Που υιοθέτησε ένα αγόρι όταν είδε να κακοποιείται από αστυνομικό. Που έκανε απόπειρα αυτοκτονίας αφού πάλευε για καιρό με την κατάθλιψη. Που ανέβασε μια παράσταση διαρκείας επτά ημερών με φυσικό σκηνικό τούς επτά λόφους της Περσέπολης. Που σκηνοθέτησε τις εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Γαλλικής Επανάστασης ενώ έχει συνεργαστεί από τον Φίλιπ Γκλας και τον Λου Ριντ ώς τον Μπαρίσνικοφ, τον Γουίλεμ Νταφόε και τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς (ήθελε να δουλέψει και με την Ειρήνη Παπά αλλά δεν τα κατάφερε λόγω συγκυριών). Ταυτοχρόνως έχει διακριθεί με επιτυχία και ως σκηνοθέτης και ως σκηνογράφος και ως χορογράφος και ως εικαστικός και ως περφόρμερ, αν και ο ίδιος προτιμά να δηλώνει απλώς καλλιτέχνης.
Κι όμως, πίσω από αυτή την εικόνα –πιθανόν κατάλοιπο της καταγωγής του από το «συντηρητικό και ρατσιστικό Τέξας» όπως το χαρακτηρίζει ο ίδιος –κρύβεται ένας από τους διασημότερους, πρωτοπόρους και πολυπράγμονες καλλιτέχνες της εποχής μας με φανατικό κοινό και στην Ελλάδα: ο Μπομπ Ουίλσον.
Την έντυσε ως την κόρη υψηλόβαθμου αξιωματούχου στην αυλή του Ναπολέοντα, τη Δεσποινίδα Καρολίν Ριβιέρ, που αποτύπωσε ο Ζαν-Ογκίστ Ντομινίκ Ενγκρ, ως Ζαν-Πολ Μαρά στον διάσημο πίνακα του Ζακ-Λουί Νταβίντ και ως τον Ιωάννη Βαπτιστή (από το έργο του Αντρέα Σολάριο «Κεφαλή του Ιωάννη επί πίνακι») μετατρέποντας τους αυθεντικούς πίνακες του Μουσείου του Λούβρου σε βιντεοπορτρέτα της αιρετικής περφόρμερ, ενώ στο τέλος την έδεσε και την κρέμασε ανάποδα βάσει της ιαπωνικής τεχνικής σιμπάρι.
Για την εμφάνισή της στη φετινή τελετή των βραβείων Οσκαρ έκανε πρόβες επί πεντέμισι μήνες. Είναι τρομερή επαγγελματίας. Ξέρετε, το Μπρούκλιν βγάζει φοβερά κορίτσια. Δείτε τη Μαρία Κάλλας, τη Ντόνα Κάραν…», λέει ο 74χρονος καλλιτέχνης πλέκοντας το εγκώμια της ποπ τραγουδίστριας.
Δεν είναι ματαιοδοξία να αντικαθιστάς τη μορφή ενός διάσημου πορτρέτου με το πρόσωπό σου;
Τι είναι τέχνη για σας;
Ομως λόγω ακριβώς όσων καταστρέφουν την Ιστορία και μετά τα γεγονότα στο Παρίσι και το «Charlie Hebdo», έχει αρχίσει η αυτολογοκρισία και ο φόβος στον χώρο της τέχνης.
Δεν έχετε την ανάγκη να σχολιάσετε μέσα από τη δουλειά σας όσα συμβαίνουν παγκοσμίως: οικονομική κρίση, φτώχεια, θρησκευτικός πόλεμος;
Το θέατρό μου δεν είναι πολιτικό.
Είναι μια φόρμα με την οποία μπορείς να φέρεις τους ανθρώπους κοντά ασχέτως του οικονομικού, θρησκευτικού ή κοινωνικού υποβάθρου. Η πολιτική και η θρησκεία διχάζουν τον κόσμο.
Τι μπορεί να γίνει για να έρθουν οι άνθρωποι κοντά;
Η τέχνη και λίγα ακόμη πράγματα μπορούν τα το καταφέρουν.
Η έλλειψη χρημάτων όμως μας έκανε πιο δημιουργικούς, μας βοήθησε να δώσουμε εναλλακτικές λύσεις. Αξιοποιήσαμε τη φαντασία μας. Μπορεί να μου χρειάζεται ένα μέτρο για να μετρήσω το τραπέζι και να μην έχω χρήματα για να το αγοράσω. Μπορώ να το μετρήσω όμως με τα δάχτυλά μου.
Πώς βλέπετε την κατάσταση στην Ελλάδα; Είχατε αμφιβολίες για τη διοργάνωση της έκθεσης στην Αθήνα δεδομένης της κρίσης;
«Είναι σκληρό καρύδι η Gaga»
«ΜΕΤΑΝΙΩΝΩ». Επειτα από σχεδόν μισόν αιώνα στον χώρο της τέχνης ο Μπομπ Ουίλσον, που έχει δει να δίνεται μάχη για ένα εισιτήριο των παραστάσεών του κι έναν μόνο θεατή στην αίθουσα που έφυγε μάλιστα στη μέση της παράστασης, δεν μετανιώνει για τα όσα επιχείρησε στη δουλειά του. «Για εκείνο που μετανιώνω είναι που δεν σπούδασα ανθρωπολογία – αν και έχω αρχίσει τώρα να ασχολούμαι – όπως και το ότι δεν έμαθα ξένες γλώσσες», λέει και εξηγεί πόσο δυσκολεύεται τώρα που ετοιμάζει τη νέα του παράσταση – τον «Φάουστ» του Γκαίτε (τη Βίβλο των Γερμανών, όπως τη χαρακτηρίζει) – με το Berliner Ensamble και προγραμματισμένη πρεμιέρα στις 9 Απριλίου.
Τι θα λέγατε στους αναγνώστες των «ΝΕΩΝ» για να τους προσελκύσετε να έρθουν στην έκθεσή σας;
Θα ανακαλύψουν μια πλευρά της Lady Gaga που δεν έχουν φανταστεί ότι υπάρχει και θα διαπιστώσουν πόσο σκληρό καρύδι είναι.
INFO
Η έκθεση «Βιντεοπορτρέτα της Lady Gaga» εγκαινιάζεται αύριο στις 20.00 στην γκαλερί Bernier/Eliades (Επταχάλκου 11, Θησείο). Εως τις 14 Μαΐου.