Αν γκουγκλάρει κάποιος το όνομα «Δανάη», πάνω πάνω θα βγει, ως ονοματεπώνυμο, το «Δανάη Στράτου». Η σύζυγος του υπουργού Οικονομικών έχει το δικό της μερίδιο στη «μανία με τον Βαρουφάκη» που κατέλαβε εσχάτως ημέτερα και αλλοδαπά μέσα ενημέρωσης. Ολων των προσανατολισμών και των αποχρώσεων. Από την πρώτη σε κυκλοφορία γερμανική εφημερίδα «Bild» που της αφιέρωσε εκτενέστατο άρθρο με τίτλο «Das ist Mrs Varoufakis» (Αυτή είναι η κυρία Βαρουφάκη) μέχρι καθορόαιμα λαϊφσταϊλίστικα σάιτ που επικεντρώνονται στις στυλιστικές και διακοσμητικές προτιμήσεις της.

Ωστόσο, η πρώτη κόρη του Φαίδωνα Στράτου και της γλύπτριας Ελένης Πόταγα – Στράτου (έχει δύο μεγαλύτερες αδελφές από τον πρώτο γάμο της μητέρας της) δεν χρειαζόταν τη στιγμιαία αίγλη της επικαιρότητας για να ξεχωρίσει. Από μικρή διέθετε αυτό που λέμε star quality. Και όχι μόνο λόγω της καταγωγής από την «αριστοκρατική» (για τα καθ’ ημάς) πατρινή οικογένεια των Στράτων που έχουν συνδεθεί με την Πειραϊκή – Πατραϊκή, μία από τις πρώτες μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα – αν και ο πατέρας της σε συνέντευξή του το 2012 είχε διευκρινίσει ότι ο ίδιος ασχολήθηκε κυρίως με τις θυγατρικές εταιρείες. Η Δανάη διέθετε από μικρή το διαβατήριο της εμφάνισης. Ξανθιά και γαλανομάτα, με βορειοευρωπαϊκά χαρακτηριστικά. Και επειδή πάντα οι «σαν ξένες» ξεχωρίζουν στο σχολείο, οι συμμαθητές και οι συμμαθήτριές της στη Σχολή Μωραΐτη τη θυμούνται ως την «ωραία της τάξης». Αλλά επίσης και ένα κορίτσι με αυτοπεποίθηση, σίγουρο για τον εαυτό του και τις ικανότητές του, καλή φίλη και με μεγάλα αποθέματα αφοσίωσης.

Γεννήθηκε το 1964 στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Πλάκα, πολύ κοντά στο σπίτι κάτω από την Ακρόπολη όπου μένει σήμερα με τον σύζυγο αλλά και τους γονείς της. Το χρονικό της παιδικής της ηλικίας το «έγραψε» στην Αίγινα ανάμεσα σε καλλιτέχνες όπως ο Γιάννης Μόραλης και ο Νίκος Νικολάου που ήταν φίλοι της οικογένειας. Είναι η πατρίδα της καρδιάς της, εκεί όπου καταφεύγει μέχρι σήμερα με τον «Γιάνη της» όσο πιο συχνά μπορούν. Η παρέα της Αίγινας τη θυμάται ως ένα αγοροκόριτσο που του άρεσαν οι αγροτικές δουλειές και είχε πάθος με τον αθλητισμό. Και που θα υποστήριζε τις ιδέες της ακόμη και αν αυτό την έβγαζε «εκτός ομάδας».

Σε κάποια παραλία της Αίγινας έκανε τα πρώτα της έργα διαμορφώνοντας την άμμο σε μικρές κατασκευές. Η διαφορά με τα άλλα παιδιά ήταν πως, όσο μεγάλωνε, διαπίστωνε ότι η τέχνη ήταν γι’ αυτήν μονόδρομος. Ετσι, τελειώνοντας το σχολείο, πήγε στο Λονδίνο, στο Central – St Martins School of Art, όπου σπούδασε μέχρι το 1988 Καλές Τέχνες με εξειδίκευση στη γλυπτική και τις εγκαταστάσεις.

Το 1991 παντρεύτηκε τον Γιώργο Μομφερράτο (γιο του εκδότη Νίκου Μομφερράτου που δολοφονήθηκε το 1985 από τη 17 Νοέμβρη), χρηματοοικονομικό σύμβουλο και υποψήφιο με τη Νέα Δημοκρατία στις ευρωεκλογές του περασμένου Μαΐου. Μαζί του απέκτησε δύο παιδιά, τον Νικόλα και την Εσμεράλδα που τη φωνάζουν Εσμέ.

Η ίδια έχει δηλώσει ότι εξελίχθηκε ως καλλιτέχνις αφού απέκτησε τα παιδιά της. Το πρώτο της σημαντικό και εκτός συνόρων έργο ήταν το «Desert breath» που έκανε μαζί με την εξαδέλφη της αρχιτέκτονα Αλεξάνδρα Στράτου και τη Στέλλα Κωνσταντινίδη. Ενα από τα μεγαλύτερα δείγματα της Land Art που εκτείνεται σε επιφάνεια 100.000 τ.μ. στην Ανατολική Σαχάρα. Ξεχωρίζει επίσης το έργο «The river of life» που για να το ολοκληρώσει ταξίδεψε για δύο χρόνια στα επτά μεγαλύτερα ποτάμια του κόσμου. Το 2005, ενώ είχε ήδη χωρίσει από τον Γιώργο Μομφερράτο, κατά την προετοιμασία του «Cut – 7 dividing lines» γνώρισε τον Γιάνη Βαρουφάκη. Εγιναν αμέσως ζευγάρι και μαζί ταξίδεψαν σε επτά περιοχές ανά τον πλανήτη με διαχωριστικές γραμμές. Εκπροσώπησε την Ελλάδα στη 48η Biennale της Βενετίας και έχει συμμετάσχει σε σημαντικές εκθέσεις στο εξωτερικό. Οι πιο πρόσφατες παρουσίες της στην Αθήνα ήταν η έκθεση «Black boxes» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη και οι φωτογραφίες της από το Οστιν που παρουσίασε στο Salon de Bricolage με γενικό τίτλο «Ghosts of Texas».

Τρία έργα της φιλοξενούνται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και φαίνεται μάλιστα ότι έχει πάρει προσωπικά την απομάκρυνση της διευθύντριας Αννας Καφέτση. Οταν αναφέρεται σε αυτό το θέμα, το πάθος της παραπέμπει σε πολιτικοοικονομική αντιπαράθεση που οι γνωρίζοντες μπορούν να αποκωδικοποιήσουν. Ζητά από τη νέα κυβέρνηση να αποκαταστήσει την, κατά την άποψή της, αδικία θυμίζοντας κατά τι τον υπουργό Οικονομικών όταν διαπραγματεύεται στο Eurogroup.

Η σχέση της με τον Γιάνη Βαρουφάκη δεν χρειάζεται ιδιαίτερη έρευνα. Η έκφραση του έρωτά τους γίνεται, και από τους δύο, με εφηβικούς κώδικες. Εκείνη μιλάει για εκείνον με αγάπη και απέραντο θαυμασμό και εκείνος ανέβαζε – και ανεβάζει – φωτογραφίες της που άλλοι θα θεωρούσαν προσωπικά δεδομένα, όπως, για παράδειγμα, ενώ κολυμπά στην πισίνα ή κάνει ελλειπτικό με τον γιο της στο γυμναστήριο. Προσπαθούν να είναι όσο περισσότερο γίνεται μαζί, και μάλιστα το περασμένο Σάββατο τον συνόδευσε ακόμη και στο Κυβερνητικό Συμβούλιο. Δεν διαλέγει όμως εκείνη τα πουκάμισά του.