Τα θεατρικά έργα του Μπέκετ, η Ροτόντα της Θεσσαλονίκης και οι διαφόρων μορφών γέφυρες. Τα τρία αυτά διαφορετικά στοιχεία βρέθηκαν στην καρδιά της δημιουργικής διαδικασίας του Εικαστικού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Inspire που φιλοξενείται από σήμερα στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Στην τρίτη και τελευταία διοργάνωση, της οποίας η τελική φάση εγκαινιάζεται σήμερα, το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στους «Ενεργούς χώρους». Για να διερευνηθεί λοιπόν η παρουσία στον χώρο μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις κλήθηκαν οι εικαστικοί Πιερ Λαμπά, Νίκος Ναυρίδης και Χέρμαν Πιτζ, που διεξήγαγαν εργαστήρια για μία βδομάδα με τη συμμετοχή νεαρών φοιτητών.

Συγκεκριμένα, επελέγησαν 70 σπουδαστές σχολών καλών τεχνών από όλη την Ελλάδα, οι οποίοι δούλεψαν με τους τρεις καλεσμένους καλλιτέχνες πάνω σε ιδέες. Ο Νίκος Ναυρίδης με τους νέους συνεργάτες του, μελετώντας τα κείμενα του Μπέκετ ως όχημα καλλιτεχνικού προβληματισμού, μετενσάρκωσαν τη θεατρική συνθήκη σε μια βιντεοεγκατάσταση, ανασυνθέτοντας το έργο του «Breath» που είχε παρουσιάσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2005. Ετσι, η αίθουσα του μουσείου «ντύθηκε» με ήχους που θύμιζαν ανθρώπινη αναπνοή, την ίδια στιγμή που από το δάπεδο εναλλάσσονταν εικόνες σκουπιδιών, δημιουργώντας στον επισκέπτη που τη διέσχιζε μια αίσθηση ιλίγγου.

ΣΚΑΛΩΣΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ. Από την πλευρά του ο Γερμανός Πιτζ, αν και αρχικά έδωσε στους 27 φοιτητές του εργαστηρίου του παλαιότερα σκίτσα και φωτογραφικά κολάζ του ως πηγή έμπνευσης για τα δικά τους έργα, στο τέλος κατέληξε να χρησιμοποιήσει το μνημείο της Ροτόντας ως νέο πυρήνα της δημιουργικής διαδικασίας. Οι φοιτητές, αφού μελέτησαν τη δομή και τον περιβάλλοντα χώρο του χαρακτηριστικού κτιρίου με επιτόπια επίσκεψη, χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες και παρουσίασαν ισάριθμα διαφορετικά πρότζεκτ. Ορισμένοι κατασκεύασαν μια εγκατάσταση-σκαλωσιά, εμπνεόμενοι από τα έργα συντήρησης που βρίσκονται τα τελευταία 25 χρόνια σε εξέλιξη στον χώρο, εκδίδοντας παράλληλα και ένα φωτογραφικό λεύκωμα. Αλλοι έφτιαξαν μια στρογγυλή μακέτα που θυμίζει αρκετά χαρταετό. Η τρίτη ομάδα έκανε ένα κτίσμα από ξύλο σε σχήμα περιπτέρου και η τελευταία ομάδα συναρμολόγησε ένα ξύλινο περίπτερο με πανιά.

Στο εργαστήριο του Γάλλου Λαμπά, με μέσο την αναπαράσταση διαφόρων σχημάτων, επιχειρήθηκε παρέμβαση στον χώρο του μουσείου. Γι’ αυτό και στήθηκαν διαφορετικά έργα που αναδεικνύουν τη σχέση των έργων με το κενό και καταλήγουν να δίνουν μια εναλλακτική αίσθηση του χώρου.

Το αποτέλεσμα της δουλειάς φοιτητών και επαγγελματιών καλλιτεχνών θα παρουσιαστεί σήμερα, στα εγκαίνια της έκθεσης, που αποτελεί την αποχαιρετιστήρια δράση του φεστιβάλ και θα διαρκέσει έως τις 15 Μαρτίου. Ενταγμένο στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα ΕΣΠΑ, το Inspire διοργανώθηκε τα τρία τελευταία χρόνια χάρη στην εν λόγω χρηματοδότηση, που ωστόσο σταματά. Μέσα στην τριετία το φεστιβάλ συντόνισε τα εργαστήρια οκτώ συνολικά καλλιτεχνών, πέντε ξένων και τριών Ελλήνων, με τη συμμετοχή 200 φοιτητών, μεταμορφώνοντας το Μακεδονικό Μουσείο «σε έναν ενεργό χώρο τέχνης, όπου παράγονται περισσότερα έργα και από τα ατελιέ των καλλιτεχνών», όπως ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ντένης Ζαχαρόπουλος.

INFO

Εικαστικό Φεστιβάλ Inspire 2014. «Ενεργοί χώροι». Στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Εγνατία 154 – Εντός ΔΕΘ). Εκθεση Νεαρών Καλλιτεχνών και Επισκεπτών Δημιουργών, 27 Φεβρουαρίου – 15 Μαρτίου