Μεσημέρι στο Εθνικό Θέατρο. Οι χώροι δεν έχουν καταληφθεί από τα γνωστά πρόσωπα των παραστάσεων αυτής της περιόδου. Εδώ βρίσκονται δέκα νέες θεατρικές ομάδες. Πιτσιρικάδες, νέοι απόφοιτοι δραματικών σχολών, αλλά και λίγοι με μια κάποια επαγγελματική πείρα αποτελούν εκείνους που κατέθεσαν την πρότασή τους στο πλαίσιο του νέου θεσμού Ανοιχτή Πλατφόρμα και τώρα βρίσκονται επί ποδός πολέμου για να ανεβάσουν την παράστασή τους. Για να το κάνω λιανά: το Εθνικό καθιέρωσε την Ανοιχτή Πλατφόρμα. Εδώ έγιναν 56 αιτήσεις για έργα από νέες ομάδες. Το μοναδικό όριο ήταν το ηλικιακό. Η συμφωνία ήταν πως οι πιο δομημένες προτάσεις θα είχαν την ευκαιρία να παρασταθούν. Κι έτσι κι έγινε. Oι νικήτριες δέκα ομάδες συγκεντρώθηκαν στο Εθνικό. Και τώρα με πυρετώδεις πρόβες ετοιμάζονται να δουν την παράστασή τους στη Νέα Σκηνή (Νίκος Κούρκουλος) από τις 17 Απριλίου έως τις 17 Μαΐου.

ΚΙΝΗΜΑ, ΟΧΙ ΦΟΥΣΚΑ. «Δίνουμε την υποστήριξη. Χώρο, φώτα, βεστιάριο, αποθήκες, φροντιστήριο κ.ά. Θα έχουμε ένα απλό συμβολικό εισιτήριο για τα λειτουργικά έξοδα του θεάτρου. Οι περισσότερες ομάδες είναι συνασπισμοί καλλιτεχνών με σκοπό τον διαγωνισμό μας» μου λέει η Ειρήνη Μουντράκη, υπεύθυνη διεθνών σχέσεων του Εθνικού και η υπεύθυνη του νέου θεσμού. «Εγώ κατάγομαι από ομάδες. Ημουν 12 χρόνια στην αυτοδιαχειριζόμενη ομάδα της Καισαριανής. Ελπίζω ο νέος θεσμός μας να εξελιχθεί σε κίνημα και όχι μια φούσκα. Και βέβαια όλα γίνονται στην κατεύθυνση να ενισχυθεί η νεανική δημιουργία και με βασική αρχή πως ο πολιτισμός είναι συστατικό της ανάπτυξης και όχι παράγωγό της» σημειώνει ο Σωτήρης Χατζάκης, διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου.

ΧΩΡΙΣ ΦΟΒΟ. Τα νιάτα πίσω μου αδημονούν, ανταλλάσσουν σημειώσεις, τσεκάρουν τα ραντεβού τους για πρόβες. Ρωτώ ποιοι είναι οι νεαρότεροι. Τρεις 22χρονοι με πλησιάζουν. «Τελείωσα μόλις το Κρατικό (σ.σ. σχολή του ΚΘΒΕ). Η ομάδα μας υπήρχε και τώρα ανεβάζουμε παράσταση πάνω σε κείμενα του Ιωάννη Κονδυλάκη και του Μιχαήλ Μητσάκη σε σκηνοθεσία Μυρτώς Πανάγου. Θα είμαστε τρεις επί σκηνής και τέσσερις ακόμη βοηθοί για την παραγωγή. Μας ενδιαφέρει η ελληνική δραματουργία και οι αναφορές της στο σήμερα» μου λέει η ηθοποιός Στεφανία Καλομοίρη από την ομάδα Μονάδα Μέτρησης Πόνου, που πάντως συμπληρώνει πως δεν τη φοβίζει η ανεργία του κλάδου σε μια εποχή που δεν υπάρχει κλάδος χωρίς ανεργία.

Ο Απόστολος Μαλεμπίτζης δίπλα της, με το λεπτό μουστάκι, είναι μια αυθεντική καλλιτεχνική φιγούρα, επίσης 22 ετών και γεμάτος όρεξη. «Ο Λιγνάδης, ο Μαρμαρινός είναι δύο από τους σύγχρονους σκηνοθέτες που μου αρέσουν» μου λέει και υπογραμμίζει πως έχει απλώς παρακολουθήσει σεμινάρια θεάτρου, αφού η παράλληλη αλλά προσωρινή του εργασία είναι τα οπτικά, που αποτελούν το επάγγελμα των δικών του. Μέλος της ομάδας Direct(or)Cult. συμμετέχει στο έργο «Σατωβριάνδου και Γ’ Σεπτεμβρίου» του Γιάννη Κωνσταντινίδη, ενώ μου δηλώνει αποφασισμένος να ακολουθήσει το επάγγελμα του ηθοποιού.

ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ ΕΛΛΗΝΙΚΑ. Παλιότερος και με 14 χρόνια στη σκηνή, ο Τάσος Πυργιέρης σκηνοθετεί την ομάδα Direct(or)Cult πάνω στο προαναφερόμενο έργο που γράφτηκε με αφορμή το οδοιπορικό του Σατωβριάνδου στην Ελλάδα το 1806. «Κάνουμε ανάγνωση και στήσιμο τώρα. Η νέα γενιά είναι πιο σύνθετη, έχει περισσότερες πλευρές και περισσότερη πληροφορία, ενώ υπάρχει μεγάλη αναζήτηση στα ελληνικά έργα» σημειώνει ο Πυργιέρης, ενώ ο Βίκτωρας Πέτσας, απόφοιτος της σχολής του Γιώργου Αρμένη και μέλος της ομάδας Sui Generis που ανεβάζει το «Ρολόι» του Μενέλαου Λουντέμη, επίσης μου περιγράφει πως βρίσκονται σε πρόβες. Ιδωμεν.

INFO

Οι ομάδες και οι παραστάσεις της Ανοιχτής Πλατφόρμας θα ανέβουν στη Σκηνή Νίκος Κούρκουλος του Εθνικού Θεάτρου από 17 Απριλίου μέχρι 17 Μαΐου

Τι θα δούμε

Τα έργακαι οι ομάδες

Η ομάδα Μονάδα μέτρησης πόνου ανεβάζει κείμενα του Ιωάννη Κονδυλάκη και του Μιχαήλ Μητσάκη.Σκηνοθεσία: Μυρτώ Πανάγου.

«Γερτρούδη»,Γιαλμάρ Σόντεμπεργκ.Σκηνοθεσία: Μαργαρίτα Γερογιάννη. Ομάδα Τandem.

«Η απειλή»,Αρτεμις Μουστακλίδου.Σκηνοθεσία: Ολγα Σπυροπούλου. Ομάδα Lapsus.

«Σατωβριάνδου και 3ης Σεπτεμβρίου», Γιάννης Κωνσταντινίδης.

Σκηνοθεσία: Τάσος Πυργιέρης – Δήμητρα Τάμπαση.Ομάδα Direct(or)Cult.

«Η νύχτα μόλις πριν απότα δάση», B.M. Koltes.Σκηνοθεσία: Αντώνης Μάρος. Ομάδα Plastic Theater.

«Το ρολόι»,Μενέλαος Λουντέμης.Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μπιμπής. Ομάδα Sui Generis.

«Αυτό που η θάλασσα επιστρέφει», Obeida Benavides.Σκηνοθεσία: Μαργαρίτα Αμαραντίδη.Ομάδα Homo Ludens.

«Tutuguri» του Αρτώ.Σκηνοθεσία: Aντωνία Βασιλάκου. Ομάδα Illustrations Confuses.

«Ο Χρυσός Σκαραβαίος», Εντγκαρ Αλαν Πόε.Σκηνοθεσία: Ειρήνη Γεωργαλάκη, Αλεξάνδρα Ταβουλάρη.

«Anti-gone», Σοφοκλή. Περφόρμανς: Τατού Δέδε. Δεκαπεντάλεπτη δράση.