Ποπ αρτ δεν είναι η τέχνη για το ποπ κορν. Το ποπ κορν, όμως, στη φλογοβόλα φαντασία του Ευγένιου Τριβιζά μετασχηματίζεται σε μέσο για να εξοικειώσει τα παιδιά –ακόμη κι εκείνα της προσχολικής ηλικίας –με το καλλιτεχνικό κίνημα του 1950. Ο ποιητής παραμυθιών –όπως τον έχει αποκαλέσει ο γλωσσολόγος και φιλόλογος Γιώργος Μπαμπινιώτης –δημιούργησε τον ζωγράφο Αλέξη Πτωτιστή και την κόρη του Εμιλυ, οι οποίοι ζουν στον πλανήτη των Χρωμάτων, για να μυήσει τους ανήλικους αναγνώστες (και τους γονείς τους) στο κίνημα του σουρεαλισμού.

Το «Ποπ Κορν που έγινε Ποπ Σταρ» και το «Κοτσάνι του Πετροκέρασου» δεν θα τυπωθούν (για την ώρα) σε βιβλία. Τα δύο νέα παραμύθια του Τριβιζά με ένα κλικ μπορεί να κατεβούν ως εφαρμογές (apps) σε έξυπνα κινητά και ταμπλέτες. Ειδικά ο Κορνήλιος, το ποπ κορν, ως app αξίας δύο ευρώ μπορεί να εγκατασταθεί πάραυτα (λίαν συντόμως θα μπορεί να κατέβει και η εφαρμογή για το «Κοτσάνι του Πετροκέρασου»).

ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΛΙΦΟΡΝΙΑ. Η γενιά του Διαδικτύου και του iPad θα μπορεί να απολαύσει τις ευφάνταστες ιστορίες του ομότιμου καθηγητή Εγκληματολογίας στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στην Αγγλία (και διδάκτoρα Νομικής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου) σε ψηφιακή μορφή. Τα πρωτότυπα e-books για παιδιά, με ιστορίες του Ευγένιου Tριβιζά και άλλων γνωστών συγγραφέων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, δημιουργεί η νεοσύστατη εταιρεία Ever After Tales που έχει έδρα το Λος Αντζελες. Μάλιστα, η εταιρεία αποφάσισε να κάνει την παραγωγή των δύο ιστοριών εξ ολοκλήρου στην Αθήνα.

Το κίνητρο για τη δημιουργία ηλεκτρονικών βιβλίων ήταν «η πρόκληση την οποία προσφέρει και οι δημιουργικοί ορίζοντες που ανοίγει ένα διαφορετικό μέσο επικοινωνίας» μάς λέει ο Ευγένιος Τριβιζάς. «Αυτός ήταν ένας από τους λόγους που ανταποκρίθηκα στην πρόταση του κινηματογραφικού παραγωγού Χαλ Γουέιτ όταν ίδρυσε στην Καλιφόρνια την εταιρεία παραγωγής ψηφιακών βιβλίων Tales Ever After και αποφάσισε να ξεκινήσει με δύο δικά μου. Το γεγονός ότι σε πρώτο στάδιο θα είναι διαθέσιμα όχι μόνο στην αγγλική και στην ισπανική αλλά και στην ελληνική γλώσσα βάρυνε και αυτό στην απόφασή μου».

Το εγχείρημα ανέλαβε ο σκηνοθέτης – ανιμέιτορ Παναγιώτης Ράππας (από τα ιδρυτικά στελέχη του στούντιο Amblin του Στίβεν Σπίλμπεργκ στο Λονδίνο και ισόβιο μέλος της αμερικανικής ακαδημίας κινηματογράφου), σταθερός συνεργάτης του Τριβιζά. «Ενας λόγος που θα ήθελα πολύ να πετύχει το κομμάτι των ελληνικών εκδόσεων είναι γιατί, συν τοις άλλοις, θα αποτελέσουν ένα καλό υλικό για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στις ελληνικές κοινότητες. Εχουμε δεχθεί πολλά αιτήματα, ιδιαίτερα από ελληνικές κοινότητες στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στην Αυστραλία και στην Αίγυπτο ώστε να χρησιμοποιούν τις ταινίες πάνω στα παραμύθια του Τριβιζά στα σχολεία» σημειώνει ο Π. Ράππας.

Για τον συγγραφέα «η ενθουσιώδης συμμετοχή στην όλη προσπάθεια του Παναγιώτη Ράππα, η ευρηματικότητα, η τεχνογνωσία και η ποιοτική δουλειά του ήταν το κυριότερο κίνητρο. Του έχω απόλυτη εμπιστοσύνη από την εποχή που συνεργαστήκαμε για τις πολυβραβευμένες σε διεθνείς διαγωνισμούς τηλεοπτικές τρισδιάστατες ταινίες κινουμένων σχεδίων «Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι» και το «Ενα δέντρο, μια φορά». Μόνο που αντικρίζω την εμπνευσμένη δουλειά του για τα e-books με πλημμυρίζει ένα αίσθημα ευφορίας».

ΔΙΑΔΡΑΣΗ. Οι νέες ιστορίες του Τριβιζά έχουν τα γνώριμα χαρακτηριστικά των βιβλίων του (ένας καταιγισμός ευφυΐας, φαντασίας και πρωτοτυπίας) και έχουν το στοιχείο της διάδρασης σε όλες τις σελίδες τους. Ετσι, με ένα άγγιγμα στην οθόνη προσφέρεται στον χρήστη μια σειρά επιλογών: από μια εισαγωγή στα κινήματα της ποπ αρτ και του σουρεαλισμού έως αφήγηση κάθε παραμυθιού με τη φωνή της Ολιας Λαζαρίδου, παιχνίδια, παζλ και μουσική (πρωτότυπες συνθέσεις του Αντώνη Δελαπόρτα, σε ψηφιακό ήχο Θωμά Καραματζόλη). Επίσης ο γονιός (ή όποιο άλλο οικείο πρόσωπο) μπορεί να μαγνητοφωνήσει τη φωνή του ώστε να μπορεί το παιδί να την ακούει όταν λείπει από το σπίτι. Το όφελος για τον αναγνώστη είναι «η ποικιλία των ερεθισμάτων και οι πολυποίκιλοι διαδραστικοί τρόποι πρόσληψης που συνδυάζουν λόγο, εικόνα και ήχο. Το μεγαλύτερο όφελος για τα παιδιά είναι ότι τα ηλεκτρονικά βιβλία τα μυούν με διασκεδαστικό τρόπο στην τεχνολογία του ψηφιακού μας μέλλοντος» εξηγεί ο συγγραφέας.

Στον προβληματισμό ότι η ψηφιακή μορφή περιορίζει την προσβασιμότητα στα παραμύθια από μια μερίδα παιδιών, οι οικογένειες των οποίων δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσουν την κατάλληλη ηλεκτρονική συσκευή (έξυπνο κινητό ή ταμπλέτα), ο Τριβιζάς δεν παραγνωρίζει ότι το αναγνωστικό κοινό των ψηφιακών βιβλίων είναι μεν μικρότερο, επισημαίνει όμως πως είναι «συνεχώς διευρυνόμενο». Προσθέτει δε πως «οι συσκευές ανάγνωσης καθίστανται όλο και περισσότερο προσιτές. Η καμπάνια, για παράδειγμα, της οργάνωσης One Laptop per Child για τα φτωχά παιδιά της Αιθιοπίας, όπως και η πάμφθηνη συσκευή Datawind με στόχο τα 220 εκατ. παιδιά της Ινδίας δείχνουν ότι δεν θα αργήσει πολύ η ημέρα που θα είναι διαθέσιμες για κάθε παιδί, κάθε σχολείου, σε όλο τον κόσμο».

«ΤΡΕΝΟ, ΟΧΙ ΑΛΟΓΟ». Διασκεδάζει δε με την πιθανότητα η σύγχρονη τεχνολογία να απειλήσει την παραδοσιακή φόρμα αφήγησης. «Ελπίζω το έντυπο βιβλίο να μην έχει την τύχη του αλόγου, αλλά του τρένου. Το αυτοκίνητο έχει αντικαταστήσει το άλογο ως μέσο μεταφοράς, εξακολουθεί όμως να συνυπάρχει με το τρένο. Τα αυτοκίνητα σκοτώνουν, ρυπαίνουν, προκαλούν περισσότερα δεινά απ’ ό,τι τα άλογα αλλά ελάχιστοι θα άλλαζαν το αυτοκίνητό τους για ένα άλογο. Στην ιπποδρομία του ηλεκτρονικού και έντυπου βιβλίου λίγοι θα πόνταραν πλέον στη νίκη του τελευταίου. Τις φορητές συσκευές ανάγνωσης ηλεκτρονικών βιβλίων τις θεωρώ μια εξέλιξη του βιβλίου τσέπης. Με τις τεράστιες δυνατότητες αποθήκευσης ψηφιακού περιεχομένου, δεν θα κυκλοφορούμε πια με βιβλία τσέπης αλλά με βιβλιοθήκες τσέπης στο σακάκι ή το μπλουτζίν μας».

INFO

«Το Ποπ Κορν που έγινε Ποπ Σταρ» και «Το κοτσάνι του Πετροκέρασου» του Ευγένιου Τριβιζά από την Ever After Tales ως apps στην ιστοσελίδαhttp://www.everaftertales.comκαι στα Apple Store και Google Store.