Θα φταίει που το ’15 είναι άμεσα συνδεδεμένο με το όνομά του, δεδομένου ότι είναι ο πατέρας της φράσης «στο μέλλον ο καθένας θα είναι διάσημος για 15 λεπτά»; Να φταίει το γεγονός ότι τη χρονιά που μόλις έφυγε αναδείχθηκε στον καλλιτέχνη που έχει πωλήσει τα περισσότερα έργα τέχνης σε δημοπρασίες –άλλαξαν χέρια 1.295 έργα του αξίας 653,2 εκατ. δολαρίων σύμφωνα με τη διαδικτυακή βάση δεδομένων ArtNet –αφήνοντας πίσω του τον διασημότερο καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Πάμπλο Πικάσο και τον επίσης δημοφιλή –και περιζήτητο από τους συλλέκτες –Φράνσις Μπέικον;

Οποια και να είναι η αιτία, το αποτέλεσμα είναι το εξής: μέσα στο 2015 ετοιμάζεται «τσουνάμι Γουόρχολ» καθώς μόνο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού προγραμματίζονται τουλάχιστον 40 εκθέσεις με έργα του τολμηρού και ανατρεπτικού καλλιτέχνη, πολλά εκ των οποίων θα κάνουν το ντεμπούτο τους ενώπιον των φιλότεχνων σε μουσεία που συνδέονται κυρίως με πανεπιστημιακά ιδρύματα από τη Νοτιοδυτική Αριζόνα έως τη Νοτιοανατολική Αλαμπάμα και το Βορειοανατολικό Βερμόντ. Και αναφερόμαστε μόνο στα εγκαίνια που είναι προγραμματισμένα για τις επόμενες έξι εβδομάδες.

ΜΙΑ ΕΥΦΥΗΣ ΚΙΝΗΣΗ. Και ποιος βρίσκεται πίσω από όλες αυτές τις διοργανώσεις αφού δεν υπάρχει κάποια επέτειος που να δικαιολογεί την πληθώρα εκθέσεων μέσα σε μια χρονιά; Το Ιδρυμα Αντι Γουόρχολ, το οποίο σχετικά πρόσφατα ολοκλήρωσε ένα πρόγραμμα – ρεκόρ δωρεών, καθώς τα τελευταία 15 χρόνια διένειμε 52.786 έργα σε 322 ιδρύματα με τον όρο να εκθέσουν τα έργα της δωρεάς μέσα στην επόμενη πενταετία.

Kίνηση η οποία μόνο ευφυής μπορεί να χαρακτηρισθεί καθώς με τον τρόπο αυτόν κρατά ζωντανό το ενδιαφέρον του κοινού για τον καλλιτέχνη, γεγονός που μέσω των δικαιωμάτων φέρνει ζεστό χρήμα στο ταμείο. Αρκεί να υπολογίσει κάποιος ότι το ίδρυμα έχει ρευστότητα άνω των 280 εκατ. δολαρίων και περιουσία που αγγίζει τα 350 εκατ. δολάρια. Παράλληλα δημιουργεί και νέες γενιές θαυμαστών για το έργο του Γουόρχολ καθώς τα έργα χρησιμοποιούνται ως διδακτέα ύλη όταν δεν εκτίθενται στα ινστιτούτα των πανεπιστημιακών σχολών στις οποίες δωρήθηκαν.

Είναι όμως όλες αυτές οι δωρεές έργα τέχνης διά χειρός Γουόρχολ; «Πολλά εξ αυτών είναι πράγματα που έκανε για προσωπική του χρήση» εξηγεί ο Πίτερ Μπάρμπερι, επιμελητής σε θέματα φωτογραφίας στο Μουσείο Τεχνών της Φιλαδέλφειας που δέχθηκε ως δωρεά άλμπουμ με 467 φωτογραφίες διασημοτήτων, σκύλων και γυμνών ανδρών, δεδομένου ότι ο Γουόρχολ συνήθιζε να τραβάει εκατοντάδες φωτογραφίες με την πολαρόιντ του κάθε έναν ή καθετί που τον ενδιέφερε για να τις χρησιμοποιήσει αργότερα όταν θα έφτιαχνε κάποιο πορτρέτο. «Αυτές οι εικόνες δεν είναι σαν τα κουτιά μπισκότων που του ανήκαν και πωλήθηκαν σε δημοπρασία. Η φωτογραφία ήταν ο πυρήνας της δουλειάς του» συνεχίζει Μπάρμπερι και επισημαίνει το γεγονός ότι αυτά τα στιγμιότυπα ουδέποτε δημοσιεύθηκαν ή πωλήθηκαν ανεβάζει την αξία τους. «Ηταν εκείνα που του άρεσαν πραγματικά και τα κρατούσε για τον εαυτό του».

Το επόμενο βήμα του Ιδρύματος Γουόρχολ είναι να προσφέρει μέσα στο 2015 περί τα 14 εκατ. δολάρια μετρητά σε φορείς που ασχολούνται με την τέχνη, αλλάζοντας πλέον κατεύθυνση και υιοθετώντας την επιθυμία τού πάπα της ποπ αρτ να υποστηρίζεται η τέχνη, ενώ ο διευθυντής του ιδρύματος Τζοέλ Ουάκς επισημαίνει: «Οταν λέω ότι ο Αντι θα είναι τόσο διάσημος για τη φιλανθρωπία του όσο και για την τέχνη του το εννοώ».

ΟΙ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΕΣ. Μπορεί ο Τζοέλ Ουάκς όντως να το εννοεί, δεν φαίνεται όμως ότι έχει στον προγραμματισμό του να εξελιχθεί σε διευθυντή φιλανθρωπικού ιδρύματος. Διότι εκτός από τις δωρεές το ίδρυμα την τελευταία διετία έχει επισήμως ανακοινώσει ότι θα πωλήσει σχεδόν ολόκληρη τη συλλογή που διαθέτει κυρίως μέσω του οίκου δημοπρασιών Christie’s με σκοπό να αυξήσει την περιουσία του κατά 100 εκατ. δολάρια. Στόχος διόλου ανέφικτος, αν υπολογίσει κάποιος ότι την τελευταία πενταετία ο τζίρος από τις πωλήσεις έργων του καλλιτέχνη που πέθανε το 1987 σε ηλικία 58 ετών έφθανε (μόνο από τις δημοπρασίες) σε 300 εκατ. δολάρια ετησίως. Οσο για την επιλογή των Christie’s το ίδρυμα έχει κάθε λόγο να είναι δεκτικό σε συνεργασία, δεδομένου ότι οι πελάτες του συγκεκριμένου οίκου φαίνεται να έχουν αδυναμία στον Γουόρχολ (ή ο οίκος να έχει ταλέντο στο να ανεβάζει τις τιμές του ποπ καλλιτέχνη στην κορυφή) με αποτέλεσμα μέσα σε μια νύχτα, τον Νοέμβριο στη Νέα Υόρκη, δύο έργα του να αναδειχθούν στα ακριβότερα που πωλήθηκαν σε δημοπρασία το 2014. Ο λόγος για τον «Τριπλό Ελβις», μια μεταξοτυπία του 1963 στην οποία απεικονίζεται ο Ελβις Πρίσλεϊ σε μια διαφημιστική αφίσα της ταινίας «Flaming star» ως καουμπόι να σημαδεύει τον θεατή με όπλο, έργο που πωλήθηκε προς 81,9 εκατ. δολάρια. Το δεύτερο έργο ήταν οι «Τέσσερις Μάρλον», δημιουργία του 1966 στην οποία ο Γουόρχολ έχει επαναλάβει τέσσερις φορές μια φωτογραφία του Μάρλον Μπράντο με δερμάτινο μπουφάν και καπέλο από την ταινία «Ο Ατίθασος», που έπιασε 69,6 εκατ. δολάρια.

Το ρεκόρ του Ελβις

Ο «Τριπλός Ελβις», μεταξοτυπία του 1963 στην οποία απεικονίζεται ο Ελβις Πρίσλεϊ στην αφίσα της ταινίας «Flaming star», εκποιήθηκε προς 81,9 εκατ. δολάρια τον περασμένο Νοέμβριο από τον οίκο Christie’s. Ηταν το ακριβότερο έργο που πουλήθηκε σε δημοπρασία το 2014.