Από τη σκηνοθεσία μουσικών σε βιντεοκλίπ, συναυλιών και σόου αναλαμβάνει να καθοδηγήσει επί σκηνής ηθοποιούς. Είναι το μεγάλο άλμα του Απόλλωνα Παπαθεοχάρη. Ή μήπως ένας άθλος, ειδικά για την περίσταση; Με το υπερθέαμα «Ηρακλής: οι 12 άθλοι» που θέλει να απευθύνεται σε όλη την οικογένεια –στοχεύοντας τα παιδιά –δοκιμάζει τις δυνάμεις του για πρώτη φορά στον χώρο του θεάτρου. Από την άλλη όμως, δουλεύει σε ένα ασφαλές περιβάλλον καθώς η παραγωγή θα παρουσιαστεί στο θέατρο Πάνθεον, ιδιοκτήτης του οποίου είναι ο πατέρας του Γιάννης Παπαθεοχάρης.

Το στοιχείο αυτό δίνει ένα πλεονέκτημα και μια ευκολία συγκριτικά με άλλους σκηνοθέτες. Ή μήπως όχι;

Η ευκολία ήταν να αναλάβω τη σκηνοθεσία του έργου. Ομως είμαι επαγγελματίας σκηνοθέτης εδώ και 15 χρόνια. Το επίθετο μπορεί να δίνει κάποιες ευκολίες. Από την άλλη όμως, επειδή ακριβώς είναι (το Πάνθεον) οικογενειακή επιχείρηση, έχω μεγαλύτερη ευθύνη.

Είστε έτοιμος για κριτική και αμφισβήτηση;

Την αλήθεια μου θα δώσω. Οπου υπάρχει έντιμη και σοβαρή προσπάθεια, κόπος και κατάθεση ψυχής πώς μπορεί να είναι κατακριτέα;

Από τα βιντεοκλίπ και τα θεάματα η απόσταση ώς τη σκηνοθεσία θεατρικού έργου δεν είναι μεγάλη;

Η σκηνοθεσία θέλει γνώση και πείρα. Γνώση σε σκηνοθετικό επίπεδο δεν έχω αλλά έχω σκηνοθετική σκέψη. Από εκεί ξεκινά ο σκηνοθέτης. Επειτα δεν είμαι μόνος μου στο –δύσκολο –αυτό εγχείρημα. Το αρχικό κείμενο έγραψε ο ποιητής και μεταφραστής Στρατής Πασχάλης, τη δραματουργική επεξεργασία έκανε ο καθηγητής Γιάννης Λιγνάδης και καλλιτεχνικός σύμβουλος είναι ο Δημήτρης Λιγνάδης, του οποίου έχω τη συνδρομή στο δραματουργικό μέρος.

Για εσάς τι είδους περιπέτεια είναι;

Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι το έργο είναι γραμμένο από την αρχή. Εχει πολυπληθή θίασο ηθοποιών, πολυμελές χορευτικό σύνολο, μουσικά μέρη και τραγούδια. Κάθε άθλος είναι ένα πλήρες έργο.

Η περιγραφή ταιριάζει σε μια υπερπαραγωγή. Πώς διασφαλίζεται η ποιότητα σε ένα θέαμα όπως αυτό;

Η αισθητική διασφαλίζει την ποιότητα, όχι η υπερπαραγωγή. Προσπαθούμε να είμαστε ειλικρινείς και να κάνουμε πράγματα αξιόλογα για εμάς και τον κόσμο που θέλουμε να έρθει.

Ο μεγάλος χώρος μπορεί όμως να «καταπιεί» το έργο. Σας έχει απασχολήσει;

Το θέατρο κατασκευάστηκε με την προοπτική να λειτουργεί σαν μια μεγάλη αγκαλιά. Είναι επιλογή μας να κάνουμε μαζικό θέατρο αλλά οι παραγωγές που θα παρουσιάσουμε είναι αναλόγων προδιαγραφών.

Κάποιοι ερμηνεύουν την αλλαγή χρήσης του χώρου ως προσπάθεια απαλλαγής του μανδύα «μπουζούκια». Συμφωνείτε;

Δεν τους αδικώ. Ομως το κτίριο εξαρχής σχεδιάστηκε με προοπτική να λειτουργεί ως πολυχώρος πολιτιστικών δράσεων, πρωτίστως ως θεατρικός χώρος, για όλες τις ηλικίες και τα βαλάντια.

ΣΤΙΣ ΠΡΟΒΕΣ

Ξιφομαχία με τις Αμαζόνες

Η συνομιλία με τον Απόλλωνα Παπαθεοχάρη από το γραφείο του μεταφέρεται στο «στρατηγείο» του στον χώρο του θεάτρου. Επί σκηνής, με φόντο το σκηνικό του «Σιρανό ντε Μπερζεράκ», εξελίσσεται ξιφομαχία του Ηρακλή με τη βασίλισσα των Αμαζόνων Ιππολύτη (φωτογραφία). Μια σκηνή από τον ένατο άθλο του Ηρακλή με τον Σάκη Ρουβά και την Ερρικα Μπίγιου να δοκιμάζουν φόρμες δυναμικής χορογραφημένης ξιφομαχίας με μεταλλικά σπαθιά, υπό την καθοδήγηση εξειδικευμένου επαγγελματία. Σε άλλο σημείο, η Ναταλία Δραγούμη δοκιμάζει το κοστούμι της θεάς Αθηνάς. Η εικαστικός Νίκη Παπαθεοχάρη (υπογράφει τους στίχους στα τραγούδια της παράστασης), μητέρα του σκηνοθέτη, συνομιλεί με τον συνθέτη Γιώργο Θεοφάνους χαμηλόφωνα. Ο Παπαθεοχάρης αν μπορούσε θα βρισκόταν σε τέσσερα διαφορετικά σημεία του θεάτρου ταυτόχρονα. Είναι σε διαρκή κινητικότητα.

Ποια είναι η αγωνία σας;

Εκτείνεται σε όλα τα επίπεδα της παραγωγής. Πάντα αγωνιώ για το αποτέλεσμα της δουλειάς μου.

Γιατί ο Ηρακλής;

Γιατί όχι; Είναι ίσως το μεγαλύτερο σύμβολο ηρωισμού παγκοσμίως. Κάθε άθλος δεν είναι ένα απλό ανδραγάθημα. Αλλά καθένας ξεχωριστά υποκρύπτει αρκετούς συμβολισμούς. Είναι ένα έργο που αφυπνίζει την παιδικότητα του ενηλίκου, που θέλει να κινητοποιήσει τη σκέψη των παιδιών με ψυχαγωγικό όμως τρόπο. Είναι μια περιπέτεια…

«Hρακλής – οι 12 άθλοι», σύλληψη – σκηνοθεσία – σκηνικά – κοστούμια Aπόλλων Παπαθεοχάρης, θέατρο Πάνθεον (Πειραιώς 166, τηλ. 210-3471.111) από 12 Δεκεμβρίου με τους Σάκη Ρουβά, Ρούλα Πατεράκη, Ναταλία Δραγούμη, Αγορίτσα Οικονόμου κ.ά. Εισιτήρια 12-38 ευρώ (σχολεία 7 ευρώ)