Δύο σταρ του τουρκικού κινηματογράφου της δεκαετίας του ’60 και ’70, δημοφιλείς στην πατρίδα τους, αλλά και στους κινηματογράφους των προσφυγικών συνοικιών της Αθήνας της εποχής, η Χουλγιά Κοτσγιγίτ και η Τουρκιάν Σοράι, θα επισκεφθούν την Ελλάδα.

Η επίσκεψή τους γίνεται στο πλαίσιο του αφιερώματος στον τουρκικό κινηματογράφο που θα διεξαχθεί από τις 23 έως τις 29 Οκτωβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, με μια επιλογή 14 κλασικών και σύγχρονων ταινιών.

Από ταινίες της χρυσής εποχής του τουρκικού σινεμά, με τις δύο πρωταγωνίστριες να κάνουν θραύση εκείνη την εποχή, έως ταινίες που άφησαν ανεξίτηλα το στίγμα τους στην εξέλιξη της τουρκικής κινηματογραφίας, όπως ο πολυβραβευμένος «Δρόμος» (Yol ) του Γιλμάζ Γκιουνέι, ταινία γυρισμένη το 1982 στη μακρινή Ανατολία, με φανατικούς θαυμαστές διεθνώς και μέχρι την πρόσφατη τουρκική κινηματογραφική σοδειά, το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος τιμά τα 100 χρόνια μιας εθνικής κινηματογραφίας που διεκδικεί τη θέση της στον διεθνή κινηματογραφικό χάρτη με βραβεία, διεθνείς διακρίσεις, συμμετοχές σε φεστιβάλ, αλλά και ολοένα αυξανόμενο αριθμό εισιτηρίων στις αίθουσες.

Στην Εβδομάδα Τουρκικού Κινηματογράφου θα προβληθούν, ανάμεσα σε άλλες, η ταινία «Ξενοδοχείο η Πατρίς» (1987) του Ομέρ Καβούρ, η «Αθωότητα» (1998) του αναμορφωτή σκηνοθέτη Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ αλλά και η πολυβραβευμένη ταινία του Ρεχά Ερντέμ «Κόσμος» ( 2009), με ήρωα έναν θαυματοποιό που ήρθε από το πουθενά για να ταράξει τα ήρεμα και βαρετά νερά στη ζωή των κατοίκων μιας -φανταστικής- συνοριακής πόλης.

Από τις πιο πρόσφατες παραγωγές, στο αφιέρωμα ξεχωρίζει «Το όνειρο της πεταλούδας» (περσινή υποψηφιότητα στα ξενόγλωσσα Όσκαρ) του καταξιωμένου Γιλμάζ Ερντογάν (κουρδικής καταγωγής κινηματογραφιστής, ηθοποιός, σκηνοθέτης στο θέατρο, σεναριογράφος σε πετυχημένες TV – σειρές και ποιητής).

Κι από τους ανερχόμενους σκηνοθέτες με ιδιαίτερη σημασία για το ελληνικό κοινό είναι «Η Εξορία» (2013) του Ερόλ Οζλεβί, σε σενάριο βασισμένο στο βιβλίο του Ριντβάν Ακάρ «Οι Τελευταίοι Εξόριστοι της Κωνσταντινούπολης», όπως επίσης «Οι άνθρωποι του παππού μου» (2011) του νεαρού Τσαγάν Ιρμάκ, που αφηγείται την ιστορία του παππού του, Τούρκου που έφυγε πρόσφυγας από την Κρήτη με την ανταλλαγή πληθυσμών, αλλά πάντα ονειρευόταν να ξαναγυρίσει στο νησί των παιδικών του χρόνων.

Την αυλαία του αφιερώματος θα ανοίξει, στις 23 του μηνός, η πολυσυζητημένη ταινία «Δεν είμαι εγώ» /(Ben O Değilim), μια συμπαραγωγή Τουρκίας-Ελλάδας-Γαλλίας, που προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, έχει ήδη συμμετάσχει σε 24 διεθνή φεστιβάλ σε αντίστοιχες χώρες του κόσμου και έχει βραβευτεί με πολλά βραβεία στο Διεθνές Φεστιβάλ της Κωνσταντινούπολης.

Η προβολή θα γίνει παρουσία του δημιουργού της, Ταϊφούν Πιρσελίμογλου και των άλλων συντελεστών: Ερτσάν Κεσάλ, Μάριαμ Ζάρε, Ανδρέα Σινάνου, Γιώργου Κουμεντάκη, των παραγωγών Ίρφαν και Ίντσι Ντεμιρκόλ, Βίλνταν Έρσεν, καθώς και Νίκου Μουστάκα και Κωνσταντίνα Σταυριανού από ελληνικής πλευράς.

Ανοιχτές συζητήσεις με το κοινό θα πραγματοποιήσουν οι προσκεκλημένοι του αφιερώματος, μεταξύ των οποίων και η Ναζάν Κεσάλ, πρωταγωνίστρια της ταινίας «Κύκλος», η οποία απέσπασε στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Άγκυρας τα βραβεία καλύτερης ταινίας, καλύτερου ανδρικού και γυναικείου ρόλου, και οι Μαχίρ Γκιούνσιράϊ και Σααντέτ Ισίλ Ακσόι, πρωταγωνιστές της ταινίας Sürgün, την οποία σκηνοθέτησε ο Ερόλ Οζλεβί.

Τέλος, στον χώρο της Ταινιοθήκης θα φιλοξενηθεί τις ημέρες του αφιερώματος έκθεση αφίσας με θέμα 100 χρόνια τουρκικού κινηματογράφου, μέσα από 40 αφίσες με τις πιο θρυλικές και χαρακτηριστικές δημιουργίες του τουρκικού κινηματογράφου ή αλλιώς του Γεσίλτσαμ (τουρκικό Χόλιγουντ), όπως αποκαλείται στην Τουρκία η χρυσή εποχή του τουρκικού κινηματογράφου από το 1950 έως 1970.

Ο όρος Γεσίλτσαμ που σημαίνει πράσινο πεύκο, είναι δάνειο από το όνομα της ομώνυμης οδού στην περιοχή Μπέγιογλου, στην Κωνσταντινούπολη, όπου είχαν τη βάση τους τα περισσότερα στούντιο, ενώ εκεί έμεναν ηθοποιοί, σκηνοθέτες, τεχνικοί και άλλοι επαγγελματίες της κινηματογραφικής βιομηχανίας της Τουρκίας.