Το Φεστιβάλ της Αβινιόν αυτό το καλοκαίρι «μιλά» και ελληνικά. Μέσα από τις παραστάσεις των έργων τριών ελλήνων σκηνοθετών. Οι Δημήτρης Καραντζάς, Γιάννης Μαυριτσάκης και Μανώλης Τσίπος εκπροσωπούν το σύγχρονο θέατρο «μιας χώρας που παρά την ασφυξία που της προκάλεσε η κρίση παραμένει δημιουργικά ζωντανή» διαβάζει κανείς στις κριτικές και στα δημοσιεύματα των γαλλικών εφημερίδων.

Ο «Κυκλισμός του τετραγώνου», το «Vitrioli» και «Νεκρή Φύση» είναι τα έργα τους που αυτές τις ημέρες παρουσιάζονται στη μεσαιωνική κωμόπολη της Γαλλίας στο διεθνές φεστιβάλ – θεσμό για τους δημιουργούς του θεάτρου.

«Οταν έφθασα στην Αθήνα το 2013, ύστερα από πρόσκληση του Εθνικού Θεάτρου για να σκηνοθετήσω το «Vitrioli», βρήκα μία χώρα κατεστραμμένη.

Αλλά βρήκα εξαιρετικό το ότι σε αυτήν τη χώρα υπάρχει ακόμη ενέργεια για να γίνεται θέατρο» δηλώνει στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Ολιβιέ Πι, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν και σκηνοθέτης της παράστασης που ανέβηκε από τις 10 έως τις 19 Ιουλίου.

Ο οποίος έφερε στην Αβινιόν και τους έλληνες δραματουργούς, σκηνοθέτες και ηθοποιούς των άλλων δύο έργων, για τους οποίους γράφουν η εφημερίδα «Λιμπερασιόν» και η τοπική έκδοση «Λα Προβάνς».

Ο 70χρονος Δημήτρης Δημητριάδης είναι για τον Ολιβιέ Πι «ο μεγαλύτερος εν ζωή έλληνας ποιητής». Ο «Κυκλισμός του τετραγώνου» ανέβηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι, στο θέατρο Οντεόν το 2010, σε σκηνοθεσία Τζόρτζιο Μπαρμπέριο Κορσέτι.

Στο Φεστιβάλ της Αβινιόν παρουσιάζεται (σήμερα η τελευταία παράσταση) η τρίωρη παραγωγή του έργου που σκηνοθέτησε ο 27χρονος Δημήτρης Καραντζάς και ανέβηκε τον περασμένο Οκτώβριο στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

«Ο Δημητριάδης είναι ένας από τους λίγους έλληνες συγγραφείς που ανανεώνει τη φόρμα της γραφής του και αφήνει ελεύθερο τον αναγνώστη ή τον ηθοποιό να τον ερμηνεύσει. Το κείμενό του για το συγκεκριμένο έργο με τους ήρωές του που πεθαίνουν κι επιστρέφουν δεν επιδιώκει τον ρεαλισμό.

Οι χαρακτήρες του αγωνίζονται να παραμείνουν ζωντανοί αλλά σαν η πλοκή του να μην είναι αληθινή» τονίζει στη συνέντευξή του στη «Λιμπερασιόν» ο έλληνας σκηνοθέτης.

Ενώ ο θεατρικός κριτικός της γαλλικής εφημερίδας θα υπογραμμίσει τη μαεστρία του σκηνοθέτη της αναφέροντας πως «εκείνοι που έχουν να χάσουν σε αυτήν την παράσταση είναι οι θεατές που εγκαταλείπουν την αίθουσα πριν από τη λήξη της, καθώς στον «Κυκλισμό του τετραγώνου» ο χρόνος είναι ένας ουσιαστικός παράγοντας. Οσο εξελίσσεται το θέαμα τόσο η πολυπλοκότητα και η έντασή του αποκαλύπτονται για να ηλεκτρίσουν και να μεταδώσουν πάθος στο κοινό. Ο «Κυκλισμός του τετραγώνου» είναι από τις καλύτερες παραστάσεις της Αβινιόν και η Ιστορία θα δικαιώσει τον σκηνοθέτη της. Οι έντεκα ηθοποιοί του που δεν εγκαταλείπουν ποτέ τη σκηνή αφήνουν τα σώματά τους ανοιχτά να τα διαπεράσει ο ηλεκτρισμός του κειμένου τού Δημητριάδη. Και να μας θυμίσουν ότι το επίπεδό τους είναι αντάξιο με εκείνο των ηθοποιών του πολωνού σκηνοθέτη Βαρλικόφσκι. Ακόμη κι όταν δε μιλάνε, ούτε ένα δευτερόλεπτο δεν σταματούν να παίζουν. Και είναι θαυμάσιοι».

Ο Μανώλης Τσίπος, ο νεώτερος δημιουργός της ελληνικής θεατρικής αντιπροσωπείας στην Αβινιόν και ιδρυτικό μέλος της ομάδας Nova Melancolia, παρουσίασε (9-12 Ιουλίου) το έργο του «Νεκρή Φύση» σε γαλλική παραγωγή. Με σκηνοθέτη τον Μισέλ Ρασκίν και ερμηνευτές τούς σπουδαστές της Σχολής Κωμωδίας του Σεντ Ετιέν, το έργο του έχει ως πλαίσιο μια εξεγερμένη πόλη που θα μπορούσε να είναι και η Αθήνα.