Ο Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν και ο Πολ Γουόκερ έχασαν τη ζωή τους εν μέσω κινηματογραφικών γυρισμάτων. Οι σκηνοθέτες και οι τεχνικοί των ταινιών τους όμως βρήκαν τη λύση. Υπήρχαν εξάλλου και άλλοι πρωταγωνιστές που στο παρελθόν ξαναζωντάνεψαν με την ανατριχιαστική βοήθεια της τεχνολογίας

Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν

Πέθανε πρόσφατα, ξαφνικά και εν μέσω των γυρισμάτων του «Hunger Games: Mockingjay –Part 2». Κάποιοι θαυμαστές του θρηνούν ακόμα, κάποιοι απλώς αναρωτιούνται τι θα γίνει με εκείνη τη σκηνή που υπολείπεται για να ολοκληρωθεί η ταινία. Σιγά να μην επηρεαζόταν όμως μια εταιρεία παραγωγής όπως η Lionsgate από μια απώλεια στο ανθρώπινο δυναμικό. Ο χαρακτήρας Πλούταρκ Χέβενσμπι, ο Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν δηλαδή, θα ανακατασκευαστεί ψηφιακά πολύ πριν από τον Νοέμβριο του 2015 όταν θα γίνει η πρεμιέρα. Οπως έλεγε βέβαια ο βετεράνος των κινηματογραφικών εφέ Ρομπ Λεγκάτο στο Hollywood Reporter, ενώ μια τέτοια αντικατάσταση είναι πλέον τεχνικά εφικτή, δεν ισχύει το ίδιο και για την υποκριτική ικανότητα του ηθοποιού.

Λόρενς Ολίβιε

Μια από τις εκκρεμότητες του Κέρι Κόνραν πριν από τα γυρίσματα του «Sky Captain: Ο κόσμος του αύριο» ήταν η επιλογή του ηθοποιού που θα ενσάρκωνε τον κακό της ταινίας. Ο σκηνοθέτης κατέληξε σε έναν από τους καλύτερους, υπήρχε όμως ένα πρόβλημα: ο Λόρενς Ολίβιε είχε πεθάνει πριν από δεκαπέντε χρόνια. Τελικά η παραγωγή επιστράτευσε αποσπάσματα από αρκετές παλιές εμφανίσεις του σερ Λόρενς, τα συνδύασε με τη φωνή ενός νεότερου ηθοποιού και το αποτέλεσμα συνοψίστηκε σε κάτι σαν ολόγραμμα. Το φιλμ βγήκε το 2004 και δεν τα πήγε εντελώς χάλια. Ο πρωταγωνιστής Τζουντ Λο εξάλλου δήλωσε ελαφρώς αστειευόμενος ότι το όνειρό του να συμπρωταγωνιστήσει με τον Ολίβιε έγινε πραγματικότητα.

Πίτερ Σέλερς

Ο επιθεωρητής Κλουζό ήταν ήδη ο διασημότερος χαρακτήρας του Πίτερ Σέλερς και αυτό το ήξεραν καλά οι παραγωγοί των ταινιών που τον ανέδειξαν. Τόσο, που θέλησαν να γυρίσουν και άλλη μία, παρότι ο πρωταγωνιστής είχε αποδημήσει εις Κύριον. Να χρησιμοποιούσαν άλλον; Αδύνατον. Καλύτερα να ανέσυραν τις κομμένες σκηνές της ταινίας «Ο Ροζ Πάνθηρ ξαναχτυπά» και ο Θεός βοηθός. Για να βγαίνει νόημα, φυσικά, αναγκάστηκαν να κινηματογραφήσουν και έναν άλλο ηθοποιό με το κεφάλι του γεμάτο επιδέσμους, κάτι που και τις σεναριακές ανάγκες εξυπηρετούσε και τον ίδιο κρατούσε κρυφό. Το τελικό αποτέλεσμα δεν ήταν σπουδαίο και ευτυχώς που η ταινία του Μπλέικ Εντουαρντς θα αφιερωνόταν «στον Πίτερ, τον έναν και μοναδικό επιθεωρητή».

Ολιβερ Ριντ

Το πρώτο μεγάλο πρόβλημα που είχε να αντιμετωπίσει η ομάδα ειδικών εφέ της ταινίας «Μονομάχος» με τον Ράσελ Κρόου ήταν η «ανοικοδόμηση» του Κολοσσαίου της Ρώμης. Το δεύτερο, ήταν η καρδιακή προσβολή που υπέστη ο ξακουστός Ολιβερ Ριντ, κατά τη διάρκεια διαλείμματος στο κινηματογραφικό πλατό. «Οταν πέθανε έπρεπε να κατορθώσουμε να φανεί λογικό ολόκληρο το φινάλε της ταινίας» έλεγε στο BBC ο καθ’ ύλην αρμόδιος Ρομπ Χάρβεϊ, εννοώντας αμέτρητα σβήσε γράψε και σκηνές που ο μακαρίτης ο Ριντ είχε προλάβει να γυρίσει: με τον συνδυασμό των παραπάνω και κυρίως με το ψηφιακό πρόσωπο του ηθοποιού να προσαρμόζεται με τη βοήθεια του μοντάζ σε αντικαταστάτη, η ομάδα του Χάρβεϊ τα κατάφερε τελικά, «όσο πιο καλαίσθητα γινόταν».

Ρόι Σάιντερ

«Είναι μια σκηνή μόνο και θα γυριστεί με φωτορεαλιστικές εικόνες του Ρόι» έλεγε στην «Ντέιλι Μέιλ» ο Τζος Νιούτον, σκηνοθέτης της ταινίας «Iron Cross». Οσα συνόψιζε η δήλωσή του, βέβαια, ήταν πιο περίπλοκα και πάλι καλά που τα είχε λύσει με τη βοήθεια της Λούις Λαζάρα, υπεύθυνης του τμήματος μακιγιάζ. Μαζί είχαν την ιδέα να χρησιμοποιήσουν μια μάσκα από λάτεξ, μέικ-απ και ειδικά εφέ, μαζί είχαν ζητήσει και την άδεια της Μπρέντα Σάιμερ. Η χήρα του ηθοποιού Ρόι Σάιντερ την έδωσε και η ταινία βγήκε τελικά το 2009. Ο πρωταγωνιστής της έχοντας υποκύψει στο μυέλωμα των οστών λίγο πριν από το τελευταίο «κατ», θα την… απολάμβανε από κάπου πολύ μακριά.

Μπρους Λι

Ηταν τόσο αγαπητός ώστε ο αναπάντεχος θάνατός του σόκαρε το κινηματογραφικό συνεργείο της ταινίας «Το παιχνίδι του θανάτου», όπως σόκαρε και τους θαυμαστές. Οι πρώτοι όμως είχαν και ένα πρότζεκτ να ολοκληρώσουν, αλλά το 1978 δεν διέθεταν τα τεχνολογικά επιτεύγματα που θα έλυναν το πρόβλημα στο άψε σβήσε. Ετσι, αντί για ειδικά, επιστρατεύτηκαν μάλλον χειροπιαστά εφέ που περιελάμβαναν από αντικαταστάτες με γνώσεις πολεμικών τεχνών, μέχρι ένα χαρτονένιο ομοίωμα του Μπρους Λι, που δεν περνάει απαρατήρητο στην ταινία. Ισως ως φόρος τιμής, η ταινία συμπεριέλαβε και σκηνές από την κηδεία του ηθοποιού, που ενσωματώθηκαν φυσικά στο σενάριο.

Μπράντον Λι

Το ημερολόγιο έγραφε 1993 και ο 28χρονος Μπράντον έπειτα από σκληρή δουλειά απομακρυνόταν επιτέλους από τη σκιά του πατέρα του. Η μοίρα του βέβαια είχε άλλη άποψη, παρότι το κακό μάλλον ήταν το ίδιο που έκανε «Το κοράκι» να μετρά και κάμποσα σκηνικά ατυχήματα εξαρχής. Οπως και να ‘χει, το επικρατέστερο σενάριο είναι ότι αντί σε μια σκηνή με πυροβολισμούς να χρησιμοποιηθούν κινηματογραφικά άσφαιρα, στα κοντινά πλάνα του όπλου προτιμήθηκαν άλλου τύπου βλήματα για περισσότερη αληθοφάνεια. Ενα από αυτά αρνήθηκε να… συνεργαστεί και ο Μπράντον σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, σχεδόν όπως και ο Μπρους. Η παραγωγή διακόπηκε για λίγο, αλλά ολοκληρώθηκε με τη βοήθεια των απέθαντων ψηφιακών εφέ.

Τζον Κάντι

Οταν ο συμπαθής ηθοποιός πέθανε από καρδιακή προσβολή στον ύπνο του, η ταινία «Από πού πάνε για την Αγρια Δύση παρακαλώ;» σχεδόν είχε ολοκληρωθεί. Τι να έκαναν λοιπόν οι παραγωγοί; Υπήρχαν φυσικά τα ειδικά εφέ, τα οποία και χρησιμοποιήθηκαν αρκούντως. Υπήρχε όμως και μια σκηνή που ήδη ο ηθοποιός είχε γυρίσει και που με την κατάλληλη κοπτορραπτική θα μπορούσε, σύμφωνα με τους υπευθύνους, να επαναληφθεί. Κάπως έτσι, ο Τζον Κάντι εμφανίστηκε να χύνει το περιεχόμενο ενός μπουκαλιού δύο φορές, σε διαφορετικό φόντο. Σιγά το πράγμα. Ο μακαρίτης θα ήταν πολύ περήφανος με τη διπλή ερμηνεία του όπως δήλωσε και ο σκηνοθέτης Πίτερ Μαρκλ, χωρίς πάντως να μπορεί να το αποδείξει.

Μάρλον Μπράντο

Για μια μερίδα του κοινού, η ερμηνεία του Μπράντο ως Τζορ-Ελ, ο μπαμπάς του Σούπερμαν δηλαδή, στην ταινία του Ρίτσαρντ Ντόνερ το 1978, ήταν η δημοφιλέστερη. Ο Μπράιαν Σίνγκερ μάλλον το ήξερε, για αυτό και όταν αποφάσισε να γυρίσει το «Superman Returns» θέλησε να υποβάλει τα σέβη του στον ηθοποιό (ή στο ταμείο), βάζοντάς τον να επαναλάβει το κατόρθωμα. Το ότι εκείνος είχε πεθάνει το 2004 ήταν λεπτομέρεια, καθώς ήδη η τεχνολογία CGI είχε αποδείξει τις παραισθησιογόνες ικανότητές της. Ανασύρθηκε βέβαια και παλαιότερο, ανεκμετάλλευτο υλικό και όλοι έμειναν ευχαριστημένοι. Το ότι το φιλμ αποδείχθηκε τελικά κάπως μέτριο, ήταν άλλο καπέλο.

Πολ Γουόκερ

«Εχουν προσλάβει τέσσερις ηθοποιούς που η σωματική τους διάπλαση μοιάζει πολύ με του Πολ» έλεγε η ανώνυμη πηγή της «New York Daily News» και συμπλήρωνε ότι «το πρόσωπο και η φωνή του θα προσαρμοστούν πάνω τους με τη βοήθεια του CGI». Προχθές ανακοινώθηκε ότι επιστρατεύτηκαν και τα δύο αδέρφια του ηθοποιού για να βοηθήσουν στα γυρίσματα της ταινίας «Μαχητές των δρόμων 7». Δύο ειδήσεις όχι ακριβώς αναπάντεχες και σίγουρα όχι όσο ο θάνατος του Γουόκερ σε αυτοκινητικό τον περασμένο Νοέμβριο. Η σειρά ταινιών «Μαχητές των δρόμων» πάντως έπρεπε να συνεχιστεί, αφού στο κάτω κάτω τα γυρίσματα είχαν αρχίσει πολύ προτού ο 40χρονος ηθοποιός επιδείξει τον απαράδεκτο αντιεπαγγελματισμό του.

Οντρεϊ Χέπμπορν

Στη δική της περίπτωση, το ψυχρό χέρι του ψηφιακού πολιτισμού την άγγιξε για τις διαφημιστικές ανάγκες της σοκολάτας Galaxy. Η τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε ήταν προηγμένα εφέ σε συνδυασμό με το γνωστό CGI και πρώτη ύλη παλαιότερες ταινίες της. Δεν ήταν αυτό το σχέδιο στην αρχή απλώς, η ψηφιακή επεξεργασία σε σωσία της δεν πολυπέτυχε. Παρότι τα γατίσια μάτια ή το χαρακτηριστικό χαμόγελό της δεν ήταν παιχνιδάκι για τους υπευθύνους, το πρότζεκτ τελικά ολοκληρώθηκε φέτος και επενδύθηκε με το τραγούδι «Moonriver» από το «Πρόγευμα στο Τίφανις». Το αποτέλεσμα υπάρχει στο YouTube, η «Χέπμπορν» είναι ελαφρώς αλλόκοσμη, η σοκολάτα όμως, δεν μπορεί, θα έχει ωραία γεύση.