Υπήρξε ένα ποπ (με την έννοια της διείσδυσης σε λαϊκό κοινό) περιοδικό. Καθρέφτισε τις τάσεις μιας ολόκληρης εποχής και, με τη σειρά του, τις καθόρισε. Το «Ρομάντσο» συνόψισε στις σελίδες του τη ζωή των ανθρώπων, έκανε μεγάλα νούμερα κυκλοφορίας (μεταπολεμικά και τη χρυσή δεκαετία του ’60 έφτασε τα 350.000 τεύχη εβδομαδιαίως) και συνέβαλε στη μεταβολή των συνηθειών των Ελλήνων.

Σήμερα που βιώνουμε μια στέρεη αναπόληση για τα μακρινά 60s ή και παλαιότερα (θυμηθείτε την επιτυχία της παράστασης «Θα σε πάρω να φύγουμε» με παλιά ελαφρά τραγούδια, στο θέατρο Μπάντμιντον) και τα vintage χρώματα τείνουν να γίνουν η κυρίαρχη τάση σε μουσική, θέατρο, θεάματα, φαίνεται πως η «επιστροφή» στο παρελθόν γίνεται και μέσω της επανανοηματοδότησης των πετυχημένων εγχειρημάτων των παλιών δεκαετιών και, άρα, αποτελούν πρόκληση για τους σύγχρονους γραφίστες για παράδειγμα το στήσιμο και η εικονογράφηση του περιοδικού «Ρομάντσο». Και αυτή η ευκαιρία για ξεφύλλισμα και πιο στοχαστική παρατήρηση (εν πολλοίς και σημειολογική) δίνεται στο ευρύ και νεότερο κοινό από αυτή την Κυριακή αφού «Το Βήμα» θα δίνει κάθε εβδομάδα συλλεκτικά τεύχη του ιστορικού και μακροβιότερου ελληνικού περιοδικού.

Η χειραφέτηση της γυναίκας και η θέση που διεκδικούσε στην κοινωνία. Η διαφήμιση που εισήλθε στον Τύπο δυναμικά τη δεκαετία του ’60. Ο καταναλωτισμός ως ανοδική τάση τα χρόνια μετά την αντιπαροχή, του Καραμανλή. Ολα αυτά περνούν από τις σελίδες ενός περιοδικού που υπήρξε φαινόμενο «μαζικής κουλτούρας», όπως επισημαίνει ο αρχισυντάκτης του «Βήματος» Νίκος Μπακουνάκης που είχε και την ιδέα της προσφοράς της εφημερίδας. Μάλιστα, το πρώτο τεύχος που θα δοθεί με το «Βήμα» θα είναι εκείνο της 30ής Απριλίου 1963, με εξώφυλλο την Αλίκη Βουγιουκλάκη που ήταν πάντα «ιστορικό πρόσωπο» για το περιοδικό λόγω των κυκλοφοριών που αυξάνονταν όταν εκείνη κοσμούσε τα εξώφυλλά του.

«Εγώ δεν ήμουν σταρ, ήμουν μια νέα ηθοποιός που είχα βγει βέβαια, αλλά έκανα δύο εξώφυλλα που συνοδεύονταν από συνεντεύξεις με δύο αφορμές: την ταινία «Ο Ανθρωπος με το Γαρύφαλλο» του Νίκου Τζίμα και το φιλμ «Οι δρόμοι της αγάπης» της Φρίντας Λιάππα, για το οποίο μάλιστα τότε είχα βραβευθεί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το «Ρομάντσο» ήταν ένα περιοδικό μεγάλης κυκλοφορίας, το διάβαζαν παντού, στα κομμωτήρια ας πούμε, αλλά ήταν κλασικό έντυπο με υπέροχα ευθυμογραφήματα, ενώ δεν είχε κουτσομπολιά αλλά καλλιτεχνικές ειδήσεις», λέει στα «ΝΕΑ» η ηθοποιός Μίρκα Παπακωνσταντίνου. Και όντως, το «Ρομάντσο» είχε κάτι από μια κοσμική δημοσιογραφία με μέτρο πολύ πριν από τη διάχυση των πικάντικων πληροφοριών στον ωκεανό του Ιντερνετ.

Το περιοδικό εκδόθηκε για πρώτη φορά στις 17 Νοεμβρίου 1934 από τον μικρασιάτη δάσκαλο Νίκο Θεοφανίδη και συνιδρυτή τον Σπύρο Λαμπαδαρίδη. Ο Θεοφανίδης το κράτησε με όλες τις αλλαγές και τους μετασχηματισμούς μέχρι και το 1984, ενώ σήμερα το αρχείο του περιοδικού και ο τίτλος του ανήκουν από το 1987 (μαζί με το «Πάνθεον» και τη «Βεντέτα») στον Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη.
Στην πρώτη του περίοδο το «Ρομάντσο» ήταν ένα βιβλιοπεριοδικό, ένα ελληνικό pulp και σε κάθε τεύχος δημοσίευε ένα μυθιστόρημα μικρής φόρμας. Τα πράγματα αλλάζουν και οριστικοποιούνται νέα δομή και σχήμα το 1942, όταν και πλέον μπορεί να περιγραφεί ως περιοδικό ποικίλης ύλης. Ο άνθρωπος που άλλαξε την ταυτότητά του ήταν ο γνωστός από την έκδοση της «Μάσκας», Απόστολος Μαγγανάρης.
Τον διαδέχθηκε ύστερα από δύο χρόνια στη διεύθυνση ο Μιχάλης Χανούσης, ενώ με την υποτίμηση της δραχμής το 1956, η τιμή του μειώθηκε από τις έξι δραχμές στις τρεις και η κυκλοφορία του εκτοξεύθηκε. Σύντομα το «Ρομάντσο» άγγιξε τα 350.000 τεύχη εβδομαδιαίως, αριθμός άπιαστος για οποιοδήποτε άλλο «συγγενές» περιοδικό.

Βασική ύλη του υπήρξαν τα αυτοτελή ή σε συνέχειες αναγνώσματα και μάλιστα από πένες όπως οι Νίκος Τσιφόρος, Νίκος Μαράκης, Ασημάκης Γιαλαμάς, Πολύβιος Βασιλειάδης, Δημήτρης Ψαθάς. Κυρίως όμως η τεράστια τηλεοπτική επιτυχία του Νίκου Φώσκολου «Αγνωστος πόλεμος», σε έντυπες συνέχειες, όπως και ραδιοφωνικές επιτυχίες του στυλ «Το σπίτι των ανέμων» με τον Αστυνόμο Λαμπίρη σε φωτορομάντσα.

Στις ίδιες σελίδες στεγαζόταν και η πρώτη Ελληνίδα των αισθηματικών μυθιστορημάτων Ιωάννα Μπουκουβάλα-Αναγνώστου. Επίσης, εδώ υπήρξε ως συνταγή της επιτυχίας, οι μόνιμες και μακροχρόνιες στήλες ή σελίδες που διαμόρφωναν ένα συμπαγές κοινό (όχι απαραίτητα γυναικείο), ενώ στις σελίδες του παρέλαυναν και υπογραφές ξένων μεγάλων συγγραφέων όπως Ερνεστ Χέμινγουεϊ, Αμβρόσιος Μπιρς και Πίτερ Τσέινι. Μεγάλο κεφάλαιο ήταν οι γελοιογραφίες και μετρ του είδους πέρασαν από εδώ όπως ο Αρχέλαος, ο Χριστοδούλου, ο Πολενάκης και άλλοι.

Οι σελίδες του περιοδικού προσέφεραν και εγκυκλοπαιδικές γνώσεις, κείμενα με ιατρικές συμβουλές και χρονογράφημα. Την ίδια εποχή που ο σπουδαίος Παύλος Παλαιολόγος υπέγραφε χρονογράφημα στην πρώτη σελίδα του «Βήματος», παράλληλα έγραφε κάθε εβδομάδα για το «Ρομάντσο».

Στα εξώφυλλα εμφανίζονταν αγαπημένα αστέρια της εποχής όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη, η Τζένη Καρέζη, η Ζωή Λάσκαρη, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, ο Τόλης Βοσκόπουλος και τόσοι άλλοι. Και σήμερα, από την απόσταση του χρόνου, τα τεύχη του «Ρομάντσου» είναι ντοκουμέντα μιας εποχής. Ενα χάρτινο καλειδοσκόπιο προς την καθημερινή Ιστορία.

INFO

Με το «Βήμα της Κυριακής» κυκλοφορεί μεθαύριο το ανατυπωμένο συλλεκτικό «Ρομάντσο» της 30ής Απριλίου του 1963 με εξώφυλλο την Αλίκη Βουγιουκλάκη,ενώ η προσφορά θα συνεχιστείτις επόμενες εβδομάδες