Δυο-τρία μαγιό, σορτσάκια, μπλουζάκια, αντηλιακό κι έτοιμη η βαλίτσα για τις διακοπές. Για τους περισσότερους. Οι έλληνες συλλέκτες όμως, αντί για αυτά, γεμίζουν τις αποσκευές τους με έργα τέχνης, διαλέγουν δημοφιλείς ή πιο ξεχωριστούς προορισμούς και απλώνουν δίπλα στις παραλίες καμβάδες, χρώματα και δημιουργίες της αφρόκρεμας της ελληνικής εικαστικής σκηνής, που για καιρό μένουν κλεισμένες σε αποθήκες, και τα «μοιράζονται» με όσους θέλουν να ξεκουράσουν το καλοκαίρι όχι μόνο το σώμα, αλλά και το βλέμμα τους.

Εξόρμηση στο Ναύπλιο και στη Σπάρτη –στα παραρτήματα της Εθνικής Πινακοθήκης –ετοιμάζει από σήμερα και έως τα μέσα Οκτώβρη ο συλλέκτης Σωτήρης Φέλιος με περισσότερα από 80 έργα. Κάποια από αυτά θα κάνουν ντεμπούτο στις δύο εκθέσεις, κάποια άλλα κουβαλούν άρωμα αιώνιας πόλης, καθώς συμμετείχαν στην έκθεση της συλλογής στο Μουσείο Βιτοριάνο της Ρώμης τον περασμένο Δεκέμβριο.

Για το ερωτικό Ναύπλιο επέλεξε να δείξει 19 έργα με πρωταγωνιστή το ανθρώπινο σώμα, εξού και ο τίτλος «Σωματογραφίες». Στον Νότο της Πελοποννήσου, πάλι, αποφάσισε να στείλει διακοπές τους ζωγράφους της «γενιάς του ’80» μέσα από 63 δημιουργίες τους. Την ίδια ώρα ο Αντώνης και η Αζια Χατζηιωάννου σαλπάρουν για Κυκλάδες και θα πιάσουν λιμάνι στη Σύρο μαζί με 35 σημαντικούς καλλιτέχνες που έχουν δημιουργήσει ισάριθμα έργα στα οποία κυριαρχεί η ανθρώπινη φιγούρα.

Για ποιο λόγο –και μάλιστα σε περίοδο κρίσης –οι συλλέκτες επιλέγουν να μπουν στα έξοδα και εκθέτουν τα έργα που έχουν στην κατοχή τους εκτός των τειχών; «Πιστεύω πως δεν έχει νόημα να κρατάς τα έργα κάπου κλεισμένα και να τα βλέπεις μόνο εσύ», λέει στα «ΝΕΑ» ο Σωτήρης Φέλιος. «Πρέπει να δίνεις τη δυνατότητα στον κόσμο να βλέπει τι παράγεται αυτή τη στιγμή που μιλάμε από έλληνες καλλιτέχνες». Και για τον λόγο αυτό άλλωστε επέλεξε να παρουσιάσει πολύ πρόσφατα αποκτήματά του, όπως η «Ανδρονίκη» του Γιώργου Ρόρρη και μια ολοκαίνουργια χωρίς τίτλο δημιουργία του Μιχάλη Μανουσάκη.

Το κριτήριο για να επιλέξει τα έργα των δύο εκθέσεων ήταν «εκείνα που θα τραβήξουν το βλέμμα», λέει ο δικηγόρος – συλλέκτης, που επέλεξε τα παραρτήματα της Εθνικής Πινακοθήκης ως «το ελάχιστο αντίδωρο» προς το μουσείο. Γιατί όμως δεν εκθέτει τη συλλογή του σε ένα νησί; «Μα υπάρχει μεγαλύτερο νησί στη Μεσόγειο από την Πελοπόννησο;», απαντά ο εξ Αρκαδίας ορμώμενος συλλέκτης.

Τον τόπο καταγωγής τού πατέρα του, τη Σύρο, επέλεξε και ο επίσης δικηγόρος Αντώνης Χατζηιωάννου για την καλοκαιρινή εξόρμηση της δικής του συλλογής με ανθρωποκεντρικές δημιουργίες σύγχρονων ελλήνων καλλιτεχνών υπό τον τίτλο «Περιστατικά Δ». «Στην έκθεση παρουσιάζουμε έργα που αποδίδουν μικρά στιγμιότυπα όπως τα είδαν 35 καλλιτέχνες μέσα από τον χρωστήρα τους την τελευταία 15ετία. Μερικά έργα μάλιστα είναι τόσο πρόσφατα –όπως για παράδειγμα του Δημήτρη Σαρασίτη –που δεν έχουν προλάβει καν να στεγνώσουν ακόμη τα χρώματα», δίνει το στίγμα της έκθεσης ο Αντώνης Χατζηιωάννου. «Είναι χαρά να δείχνουμε τα έργα μας, διότι πιστεύω ότι δεν ανήκουν ούτε σε εμάς ούτε στους καλλιτέχνες, αλλά σε όλο τον κόσμο», καταλήγει.