Aπόψε το τραγούδι «Η Μαύρη Φορντ» του Μάνου Χατζιδάκι θα ντύσει την πιο παράξενη εικόνα αφού μερικά… πλέιμομπιλ, μπόλικη φαντασία και η μέθοδος του stop motion θα είναι τα υλικά της ταινίας animation «Μαύρη Φορντ» (διάρκειας περίπου 3 λεπτών), που θα προβληθεί στο πλαίσιο του 8ου Διεθνούς Φεστιβάλ Αnimation της Αθήνας στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

«Επιχείρησα να επενδύσω κάποιον αγαπημένο ήχο με κινούμενη εικόνα. Για την ακρίβεια, προσπάθησα να πω την ιστορία του στίχου πιο χιουμοριστικά με τη μέθοδο του stop motion και με τη βοήθεια μερικών παιχνιδιών πλέιμομπιλ. Η μέθοδος stop motion είναι όταν σε άψυχα αντικείμενα δίνεις κίνηση, τα κουνάς, τα φωτογραφίζεις και βάζεις τα καρέ στη σειρά δίνοντας την εντύπωση της κινούμενης εικόνας», λέει στα «ΝΕΑ» η 23χρονη σκηνοθέτις Εύα Μπαλάση, λάτρις του Χατζιδάκι και φοιτήτρια στο Τμήμα Τεχνών Ηχου και Εικόνας του Ιόνιου Πανεπιστημίου.

«Anima» σημαίνει «εμψυχώνω» αντικείμενα. Και animation σημαίνει ταχεία προβολή εικόνας (δισδιάστατης ή τρισδιάστατης μακέτας) ή θέσεων ενός μοντέλου που φτιάχνει την ψευδαίσθηση της κίνησης. Και σήμερα, που το 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Αnimation της Αθήνας φτάνει στην τελευταία ημέρα του, ταυτόχρονα αποκρυσταλλώνεται μια ολόκληρη τάση που θέλει δεκάδες ανθρώπους από 16 έως 38 ετών να επιδίδονται στην περιπέτεια της κινούμενης εικόνας.

Με όπλα ένα κομπιούτερ, μια απλή εφαρμογή software, μια ψηφιακή κάμερα ή μια φωτογραφική μηχανή και βέβαια αντικείμενα όπως τενεκέδες, πλαστελίνη, φασόλια, το animation λαμβάνει τη θέση του πλάι στις λοιπές τέχνες και φαίνεται να διεκδικεί το πεδίο του και στη χώρα μας. Δεν είναι μόνο το εν λόγω φεστιβάλ αλλά και εκείνο της Σύρου, το πιο πρόσφατο της Κέρκυρας αλλά και οι ιδιωτικές σχολές, τα τμήματα ΤΕΙ, η Σχολή Καλών Τεχνών, ακόμη και τμήματα ΑΕΙ όπως το Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου (με έδρα τη Μυτιλήνη). Μάλιστα, ομάδα φοιτητών συμμετέχει στο φετινό φεστιβάλ με την ταινία «Midsummer Night’s Dream».

«Υπάρχει τώρα μια άνθηση με τον υπολογιστή αλλά δεν αρκεί αυτό, πρέπει να έχεις ταλέντο, ρυθμό, γνώση.

Το animation έχει διάφορες τεχνικές και αυτό αποτυπώνεται κάθε φορά στο φεστιβάλ. Για παράδειγμα, υπάρχει το κλασικό κινούμενο σχέδιο (καρτούν) με μολύβι, ρυζόχαρτο όπου φτιάχνεις καρέ καρέ τον χαρακτήρα. Υπάρχει η τεχνική με την πλαστελίνη. Υπάρχει βέβαια το 3D animation, ενώ έχουμε και το 2D (δισδιάστατο) που γίνεται εξ ολοκλήρου στον υπολογιστή». Ο Αρίσταρχος Παπαδανιήλ συμμετέχει στο φετινό φεστιβάλ animation με μια πρωτότυπη ταινία περίπου πέντε λεπτών. Το «Ανδρέας και Χριστίνα» είναι ένα wedocumentary, μια ταινία που αφορά ένα πραγματικό ζευγάρι νιόπαντρων που μάλιστα του ανέθεσαν να μετουσιώσει σε σεναριακή ιδέα τον κοινό τους βίο.

«Στην πραγματική ιστορία των παιδιών, πρόσθεσα κι εγώ κάποια χιουμοριστικά γκανγκς. Το ιδιαίτερο που έχει είναι πως ολοκληρώθηκε μια ταινία μικρού μήκους, η οποία αποτυπώνει έναν ιδιαίτερο υβριδικό τρόπο κινηματογράφησης που συνδυάζει το ντοκιμαντέρ, το animation και τη μυθοπλασία», λέει στα «ΝΕΑ» ο σκηνοθέτης.

«Εκανα ντοκιμαντέρ τη ζωή δύο ανθρώπων, όπου με υποκειμενικό τρόπο αναδεικνύεται ο χαρακτήρας τους». Ο Αρίσταρχος Παπαδανιήλ είναι επίσης η ψυχή και ο σκηνοθέτης της πρώτη εκπαιδευτικής σειράς κινουμένων σχεδίων σε σενάριο της Σοφίας Μαντούβαλου που προβάλλεται στην ΕΤ1.

Το «Ενα γράμμα μια Ιστορία» που προβάλλεται επίσης σε διαδραστικό περιβάλλον μάθησης σε σχολεία, πρόσφατα διακρίθηκε στο Media Awards στις Βρυξέλλες και υπήρξε ένα στοίχημα για τον 34χρονο σκηνοθέτη, που επίσης ασχολείται με τη γραφιστική και τα κόμικς.

Στο φόντο της κρίσης, οι τεχνικές animation φαίνεται να είναι η νέα γλώσσα για δεκάδες νέους και στη χώρα μας, όπου δεν υπάρχει πια η δυνατότητα για καμία κρατική πριμοδότηση αφού το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αλλά και η ΕΡΤ που μέχρι πρότινος χρηματοδοτούσαν έστω από μία ταινία animation, φέτος δεν τον έκαναν. Ετσι, οι νέοι σκηνοθέτες με χρήματα από την τσέπη τους και με τον δικό τους εξοπλισμό συναρμολογούν τα δικά τους σενάρια, τις δικές τους εικόνες, τις δικές τους ταινίες. Ο χάρτης του animation στην Ελλάδα για τις νέες δυνάμεις διαγράφεται με μπόλικο αυτοσχεδιασμό, αλλά και με μπόλικο μεράκι και θυσία από τον προσωπικό χρόνο των δημιουργών.

Φέτος, το 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Animation της Αθήνας συγκεντρώνει 33 χώρες (Εκουαδόρ, Ισπανία, Βραζιλία, Καζαχστάν είναι μερικές ενδεικτικά), 55 σπουδαστικές ταινίες, 24 ελληνικές που συμμετέχουν στο διαγωνιστικό τμήμα, 64 γαλλικές σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο, πολωνικές και αφιέρωμα στον ρώσο δημιουργό Βλάντισλαβ Στάρεβιτς.

Μάλιστα, ανάμεσα στις 24 ελληνικές ταινίες διαγωνίζονται και δύο από σχολεία με δημιουργούς 16χρονους μαθητές: η μία από το 6ο Γυμνάσιο Πάτρας και η άλλη από το Γυμνάσιο Αριδαίας. «Εδώ χτυπάει η καρδιά του animation. Υπάρχει τάση τα τελευταία χρόνια από τη νεολαία. Στην Ευρώπη, βασίλισσα είναι η Γαλλία. Εκεί γίνεται και το μεγαλύτερο φεστιβάλ στον κόσμο, στην πόλη Ανεσί», λέει ο Βασίλης Μπούτος από το Αnimation Center που είναι και ο διοργανωτής του 8ου Διεθνούς Φεστιβάλ Animation στην Αθήνα.