Μια νέα γενιά δημιουργών, σχεδιαστών, εικαστικών και επιχειρήσεων αποφάσισε ότι η υπόθεση των ελληνικών σουβενίρ παραείναι σοβαρή για να την αφήσει στην επικράτεια του φολκλόρ. Με ευφάνταστες και καλαίσθητες προτάσεις σχεδιάζει αλλιώς τα σύμβολα της πολιτισμικής μας κληρονομιάς, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη διαμόρφωση θετικού αποτυπώματος στο εξωτερικό.

Η έκθεση «It’s all, oh so souvenir to me! Vol 4» είναι το κοινό πεδίο συνεύρεσης και συνάντησης για πάνω από 60 έλληνες σχεδιαστές που επαναπροσδιορίζουν τον σχεδιασμό και τις έννοιες του ελληνικού σουβενίρ. Το ραντεβού φέτος θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη (κατόπιν θα κατηφορίσει στην Αθήνα) δίνοντας την ευκαιρία να λάβουν μέρος 25 δημιουργοί της πόλης σε σύνολο 70 συμμετοχών. Εκεί θα είναι ο Τάσος ο τσολιάς (εμβληματική φιγούρα από τα βλάχικα της Βάρης σε διαστάσεις κούκλας), η Αφροδίτη της Μήλου σε γλειφιτζούρι, ο γευστικός Λευκός Πύργος, ο αρχαιοελληνικός μαίανδρος ως αξεσουάρ διττής χρήσης –αναδευτήρι για κοκτέιλ και σελιδοδείκτης -, το χαρτί περιτυλίγματος ιχθυοπωλείου αναβαθμισμένο σε τσάντα αλλά και παρεό, τρεις εφημερίδες –ανάλογα με τα γούστα (ειδήσεις, σινεμά, σπορ) –καπέλα για τον ήλιο και τη βροχή, σημειωματάρια με ανάγλυφο τον αστικό ιστό της Αθήνας για εξώφυλλο, το κεφάλι του –εμβληματικού –ελληνικού γαϊδάρου ως ξύλινο συναρμολογούμενο επιτοίχιο διακοσμητικό και πάμπολλα άλλα αντικείμενα. Είναι όλες δημιουργίες, σχεδιασμένες και κατασκευασμένες στην Ελλάδα, τονίζει ο Σέργιος Φωτιάδης της We Design, που μετέχει εκ συστάσεως του θεσμού στην έκθεση και τώρα δίνει το «παρών» με μια σειρά προϊόντων εμπνευσμένη από την ελληνική μυθολογία, τη φύση, την ιστορία και την καθημερινότητα.

ΧΑΡΤΙ ΙΧΘΥΟΠΩΛΕΙΟΥ. Οι προτάσεις της δημιουργικής φίρμας καλύπτουν ένα ευρύ οικονομικό φάσμα με αναμνηστικά όπως οι παραλλαγές σουβενίρ με το χαρτί ιχθυοπωλείου, ένα χωνί – κανάτι, φλιτζάνια του ελληνικού καφέ με λαβές τα αρχιγράμματα που αντιστοιχούν στον σκέτο, τον μέτριο, τον γλυκό και τον βαρύ. «Η προσπάθειά μας δεν εστιάζει μόνο σε εκείνους που έρχονται για διακοπές, αλλά και στους ξένους που δεν έτυχε να εντάξουν –για την ώρα –την Ελλάδα στους προορισμούς τους, χωρίς να εξαιρούνται οι Ελληνες, με σκοπό να «αγκαλιάσουν» το σουβενίρ και να το βάλουν στην καθημερινότητά τους» λέει ο Φωτιάδης.

«Είναι ελπιδοφόρο το γεγονός ότι νέοι άνθρωποι εκτιμούν το σύγχρονο ελληνικό σουβενίρ όπως το προβάλλουμε» συμπληρώνει η Μαριάννα Κέλαλη, η οποία συμμετέχει στην έκθεση ως Busy Bee. Μια από τις νέες προτάσεις της είναι ο έλληνας ιερέας που έρχεται να συμπληρώσει τη σειρά από χειροποίητες κούκλες, η οποία απαρτίζεται από τον Τάσο της Βάρης, τον Σήφη της Κρήτης (αγαπημένο του φαγητό οι χοχλιοί –μόνο οι μπουμπουριστοί), τον Δία, τον Ποσειδώνα. Ο παπάς της θα είναι μια σκοτεινή –λόγω ράσου –φιγούρα, έχει όμως επιρροές από τις μελλοντολογικές ταινίες του Τζορτζ Λούκας. «Το design στην Ελλάδα είναι σε άνθηση και καλύτερο από πολλά άλλα. Το καλό με τη νέα γενιά σχεδιαστών είναι ότι έχει προσβληθεί από το μικρόβιο να κάνουμε το πιο ωραίο σουβενίρ» λέει η Busy Bee.

Στους πρωτοεμφανιζόμενους του θεσμού συγκαταλέγεται ο βιομηχανικός σχεδιαστής Δημήτρης Σταμάτης που μας συστήνεται μέσα από την ομάδα Leaven Lab. Προτείνει αναμνηστικά εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία και θέμα «Αναμνηστικά από τον Αδη». Στη μυθική (και αρχαία) Ελλάδα μπορούσες να πεθάνεις με διάφορους ευφάνταστους τρόπους, μεταξύ άλλων να γίνεις το γεύμα ενός πεινασμένου Κύκλωπα, να μεταμορφωθείς σε πέτρα, να «φύγεις» από κεραυνό του Δία, να διαπιστώσεις ότι δεν ήσουν τελικά αθάνατος ή απλώς να «φας» μια χελώνα στο κεφάλι (όπως θρυλείται ότι πέθανε ο Αισχύλος). «Αν οι κάτοικοι του Αδη μπορούσαν να μας θυμίσουν κάτι, αυτό θα ήταν να ζήσουμε όσο καλύτερα μπορούμε αυτή τη σύντομη ζωή, γιατί στ’ αλήθεια δεν ξέρεις αν αύριο εκνευρίσεις τον Δία, ή καταλήξεις πρωινό για Κύκλωπες» εξηγεί ο νεαρός ντιζάινερ, οι δημιουργίες του οποίου αποπνέουν διακριτικά το χιούμορ του.

info

«It’s all, oh so souvenir to me!

Vol 4», έκθεση για το ελληνικό σουβενίρ, 16 Ιουνίου έως

10 Ιουλίου, στον χώρο τέχνης Ρω (Ρωμανού 5, Θεσσαλονίκη,

τηλ. 2310-226.552,

www.ohsosouvenir.com)