«Παράλλαξη»: Οι σινεφίλ

To free press κλείνει 25 χρόνια
Το πρώτο τεύχος κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 1989 με στόχο να υποστηρίξει τη δραστηριότητα των φίλων του κινηματογράφου. Εξελίχθηκε σε περιοδικό πόλης με δεκάδες συνεργάτες και αρθρογράφους ειδικευμένους στους τομείς τους και παρεμβατικό στυλ γραφής. Ιδέα του Γιώργου Τούλα και του Τάσου Ρέντζιου ήταν η έκδοση με τη μορφή free press στα τέλη της δεκαετίας, όταν η έννοια ήταν σχεδόν άγνωστη. «Οταν αρχίζαμε νόμιζα ότι είχα όλο τον κόσμο στα χέρια μου και πως θα μπορούσαμε να αλλάξουμε την πόλη. Αν με ρωτήσετε σήμερα θα σας πω ότι η κούραση δεν με αφήνει να σκεφτώ αισιόδοξα» έγραψε ο Γ. Τούλας στο μάλλον μελαγχολικό σημείωμά του στο τεύχος των 20 ετών της «Παράλλαξης».
Σήμερα το περιοδικό διατηρεί το δικό του ξεχωριστό στυλ, κυκλοφορεί σε 15.000 αντίτυπα και συνεχίζει την παρεμβατική δράση του. Παράδειγμα; Η δημιουργία, μέσω του περιοδικού, του αστικού πειράματος Θεσσαλονίκη Αλλιώς όπου συμμετείχαν 1.000 άτομα από 120 φορείς. Η εθελοντική ομάδα συνέχισε με δράσεις για το λιμάνι, το μέλλον της πόλης, τους δημόσιους χώρους, το βιβλίο, τη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης, ενώ στον προγραμματισμό περιλαμβάνεται και έρευνα στην περιοχή Ξυλάδικα σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, σύμφωνα με την εκδότρια Κατερίνα Καραμφυλίδου.

dot2dot: Οι ξεναγοί

Περιήγηση στον βιομηχανικό ιστό

Ισχυρές δόσεις φαντασίας πρόσθεσε στον τομέα της ξενάγησης η νεοσύστατη και αμιγώς γυναικεία πενταμελής ομάδα, με έδρα το ισόγειο της Γεωργίου Σταύρου 6. Παλαιές φωτογραφίες των μνημείων της πόλης εμπλουτισμένες με περιεκτικές λεζάντες ή μαρτυρίες περιηγητών, προβολές βίντεο, διηγήσεις επαγγελματιών ή κατοίκων, εικαστικά εργαστήρια και διαδραστικά παιχνίδια περιλαμβάνουν οι πολιτιστικές διαδρομές της ομάδας. Παράδειγμα, η επόμενη διαδρομή «Από μηχανής ιστορίες» στη Δυτική Θεσσαλονίκη με επίκεντρο τη βιομηχανική κληρονομιά της πόλης, που θα εμπλουτιστεί με μίνι συναυλία από γκρουπ ειδικευμένο στον industrial ήχο. Οι Βάσω Καρτσιακλή, Μαρία Τρυφινοπούλου, Νικολίνα Μανώλη, Τάνια Βλαχομήτρου και Χριστίνα Βρακά γεννούν συνεχώς νέες ιδέες. Εκ των βασικών αρχών τους είναι η εξής: «Οι διαδρομές μας είναι σχεδιασμένες μουσειολογικά και βασίζονται στην αρχή ότι τα μνημεία και τα έργα τέχνης δεν “μιλούν” από μόνα τους. Εμείς τους δίνουμε “φωνή”. Ετσι, αναδεικνύουμε τις ιστορίες που υπάρχουν πίσω από κάθε μνημείο».Σε όσους επιλέξουν τη διαδρομή με επίκεντρο τη βυζαντινή Θεσσαλονίκη, τη δική του ιστορία αφηγείται στο κατάστημά του στην οδό Κλεισούρας ο εκ των τελευταίων χαλκωματάδων της Θεσσαλονίκης, ο οποίος συνδέει την ιστορία ενός χάλκινου μπρικιού με την ονοματοδοσία της εκκλησίας της Παναγίας Χαλκέων.

dolphins: Οι ντιζάινερ

Το διεθνές πρόσωπο της εικονογράφησης

Η πρώτη γραφιστική δουλειά που ανέλαβε ο Θανάσης Τσαμπούκας ήταν η εικονογράφηση στα εξώφυλλα των κασετών με εναλλακτικό ροκ των εφηβικών του χρόνων. Ο Βασίλης Παπαδόπουλος εξέφραζε την κλίση του στη γραφιστική αποτυπώνοντας τις απόψεις του στα τετράδια του Λυκείου, χρησιμοποιώντας καλλιτεχνικές γραμματοσειρές. Το ταλέντο και το χόμπι τους πήραν στη συνέχεια τη μορφή σπουδών. Οταν κάποια στιγμή βρέθηκαν τυχαία στο κέντρο της πόλης πιο κατασταλαγμένοι, αποφάσισαν να υλοποιήσουν μια παράτολμη φοιτητική σκέψη: να στήσουν ένα δικό τους δημιουργικό γραφείο. Προτίμησαν το δελφίνι ως έμβλημά τους λόγω του επικοινωνιακού χαρίσματος του θηλαστικού και της δικής τους αγάπης για τη θάλασσα. Πλέον, ο κατάλογος αιτούντων για συνεργασία είναι μακρύς και πολυδιάστατος. «Μακριά είναι και η λίστα με τα βραβεία του δημιουργικού γραφείου dolphins (ξεχωρίζουν τα ΕΒΓΕ 2013, European Design Awards, 2012). Ο Θανάσης Τσαμπούκας θα ήθελε «να γίνουν οι Ελληνες ευγενικοί άνθρωποι και να αποκτήσουν συλλογική συνείδηση», ενώ η αντίληψη του Βασίλη Παπαδόπουλου έχει τον εξής πυρήνα: «Κάθε άνθρωπος να αναλάβει τις υποχρεώσεις του και να μην κοιτάζει μόνο τι δικαιώματα έχει».

Αµερικανική Γεωργική Σχολή: Οι καινοτόμοι

Το στρατηγείο των «ψηφιακών αγροτών»

Οι αγρότες της νέας ψηφιακής εποχής εκπαιδεύονται στο Perrotis College της Αµερικανικής Γεωργικής Σχολής. Οι σπουδαστές του κολεγίου διδάσκονται τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας µε στόχο τη µείωση του κόστους καλλιέργειας, την καλύτερη ποιότητα προϊόντων και την προστασία του περιβάλλοντος. Οι νεαροί υποψήφιοι αγρότες εξοικειώνονται µε τη χρήση του Παγκόσµιου Συστήµατος Εντοπισµού Γεωγραφικής Θέσης (Global Positioning System-GPS), αισθητήρων µέτρησης διαφόρων ιδιοτήτων του εδάφους και των φυτών, είτε µε φυσική επαφή είτε µε τηλεπισκόπηση, και των Συστηµάτων Γεωγραφικών Πληροφοριών (Geographic Information Systems-GIS). Στη συνέχεια δηµιουργούν ψηφιακό χάρτη της έκτασης και αξιοποιώντας τα στοιχεία της αξιολόγησης εκτελούν τις γεωργικές εργασίες (λίπανση, άρδευση, φυτοπροστασία) µε απόλυτη ακρίβεια. Ηδη απόφοιτοι του κολεγίου κάνουν τη θεωρία πράξη σε εκτάσεις στους Νοµούς Δράµας, Εβρου και Λάρισας, ενώ άλλη απόφοιτος εργάζεται στον τοµέα της ειδικότητάς της στη µεγαλύτερη παγκοσµίως εταιρεία γεωργικών ελκυστήρων στην Ελβετία. «Τα τελευταία χρόνια υπάρχει και στην Ελλάδα ξαφνική “έξαρση” σε εφαρµογές κάποιας µορφής γεωργίας ακριβείας και πάντως όχι ακόµη µε κάποιο ολοκληρωµένο σύστηµα και µε άµεσα αποτελέσµατα σε επίπεδο παραγωγού, όπως συµβαίνει στις Ηνωµένες Πολιτείες, στην Αυστραλία και σε άλλες χώρες», λέει ο καθηγητής του Perrotis College Αθανάσιος Γκέρτσης. «Πιστεύω ότι το 2015 αρκετοί παραγωγοί θα εφαρµόζουν στις καλλιέργειές τους ολοκληρωµένα συστήµατα γεωργίας ακριβείας». Το Perrotis College αναµένεται εντός των προσεχών µηνών να αποκτήσει εξελιγµένο τεχνολογικό εξοπλισµό, προκειµένου να αυξηθεί ο δείκτης ταχύτητας των εφαρµογών γεωργίας ακριβείας. Στην παρούσα φάση, περίπου 75 νέοι υποψήφιοι «ψηφιακοί αγρότες» διδάσκονται γεωργία ακριβείας, ενώ από εδώ και πέρα αναµένεται να αποφοιτούν περί τους 20 σπουδαστές κάθε έτος.

Ραχήλ Τσελεπίδου: Η φωνή της σόουλ

Από το Ντύσελντορφ στη ροκ όπερα

Το στοιχείο της δημιουργίας κυριαρχεί στην επαγγελματική ζωή της Ραχήλ Τσελεπίδου και στο χόμπι που ασκεί με επαγγελματισμό και τελευταία, με ρυθμούς της απόλυτης επιλογής της. Από τα νέα ονόματα της μουσικής σκηνής έγινε γνωστή σε πανελλήνιο επίπεδο ως μέλος των Εμιγκρέ. Πού να φανταζόταν η ερμηνεύτρια που γεννήθηκε σε ένα χωριό έξω από το Ντύσελντορφ της Γερμανίας και μεγάλωσε στην Πολίχνη της Θεσσαλονίκης ότι η ερμηνεία του «We are the world» στη σκηνή του δημοτικού σχολείου θα ήταν η αρχή μιας πορείας γεμάτης συναισθήματα στον κόσμο της μουσικής. Οι ρυθμοί του συγκροτήματος Lifelike portrait, στο οποίο προστέθηκε το 2012, της επιτρέπουν να συνδυάσει το επάγγελμα με το χόμπι. «Το γκρουπ δεν βιάζεται να κάνει πράγματα, απλώνει τον χρόνο, είναι φίλος με τον χρόνο, δεν τον πιέζει» παρατηρεί. «Αλλωστε, μέσω της μουσικής δεν θέλω να κυνηγώ κάτι, θέλω να εκφράζω τον εαυτό μου, να γεμίζω την ψυχή μου» προσθέτει. Το μουσικό βιογραφικό της Ραχήλ περιλαμβάνει δύο δίσκους και πολλές συναυλίες με τους Εμιγκρέ, τρία προσωπικά σινγκλ, ενώ το νέο μουσικό κίνητρό της είναι η συμμετοχή της στους Lifelike portrait. Σημαντικός σταθμός στη μουσική πορεία της ήταν η ερμηνεία του ρόλου της Ρωξάνης στη μουσική παράσταση Αλεξάντερ Ροκ Οπερα. «Ηταν συγκλονιστική η εμπειρία» λέει για τις εμφανίσεις στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Ευχάριστο, όμως, είναι και το οκτάωρο της Ραχήλ υπό την ιδιότητα της αργυροχρυσοχόου. Στη στοά Κολόμβου συνεχίζει την οικογενειακή επαγγελματική παράδοση. «Εδώ είναι η πραγματική ζωή: να ξυπνάς νωρίς, να έρχονται οι ηλικιωμένοι και να ακούς τις ιστορίες τους» λέει.

Θεοδόσης Σαπουνίδης:Ο ερευνητής

Προγραμματισμός για τρίχρονα!

H εφαρμογή διατριβής του διδάκτορα του Τμήματος Πληροφορικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου δίνει τη δυνατότητα σε μικρά παιδιά να εξοικειωθούν με τον προγραμματισμό, θέτοντας σε κίνηση ένα ρομπότ, σαν παιχνίδι. Η εφαρμογή Cubes Coding βραβεύθηκε σε διαγωνισμό που διοργανώθηκε με την υποστήριξη της ΕΕ. Το επόμενο βήμα είναι να αξιοποιηθεί εμπορικά και να βγει προς πώληση. «Η ιδέα γεννιέται από την παρατήρηση ότι δεν υπάρχουν παρόμοια εργαλεία για παιδιά. Τα υπάρχοντα προορίζονται για μεγαλύτερα παιδιά και απαιτούν τη χρήση υπολογιστή» εξηγεί ο Θ. Σαπουνίδης. Η εφαρμογή κατατέθηκε στον διαγωνισμό Open Education Challenge με θέμα την καινοτομία στην εκπαίδευση και διαγωνίστηκε στα μέσα Ιουλίου στον τελικό της Βαρκελώνης, όπου επιτροπή ειδικών την κατέταξε μεταξύ των εννέα καλύτερων προτάσεων. Στον παγκόσμιας εμβέλειας διαγωνισμό κατατέθηκαν περίπου 600 προτάσεις από 77 χώρες. Με το χρηματικό έπαθλο της βράβευσης, ο θεσσαλονικιός επιστήμονας θα συστήσει μαζί με τους συνεργάτες του Αναστάσιο Τσίμπλινα και Δανάη Σκουρνέτου εταιρεία για την προώθηση της εφαρμογής. O διδάκτορας του ΑΠΘ έκανε την πρώτη πειραματική δοκιμή της εφαρμογής παίζοντας με την κόρη του, ενώ ακολούθως κατέγραψε τις αντιδράσεις μαθητών σχολείων του Νομού Θεσσαλονίκης.

Γιώργος Κορδοµενίδης:Ο εκδότης

Το περιοδικό των ποιητών

Γενεσιουργός αιτία της έκδοσης του περιοδικού «Εντευκτήριο», πριν από 27 χρόνια, ήταν η ανάγκη έκφρασης του Γιώργου Κορδοµενίδη. «Εκείνη την εποχή κάτι έπρεπε να κάνω για να κρατήσω το κεφάλι µου έξω από το νερό, να υπάρξω ως άνθρωπος που σκέπτεται και θέλει να δηµιουργήσει. Το “Εντευκτήριο” ήταν καθαρά προσωπική, δική µου ανάγκη, για να κάνω κάτι που θα ήλεγχα απολύτως», θυµάται ο ίδιος. Στην πορεία, το λογοτεχνικό περιοδικό πήρε τον δρόµο του, απέκτησε δυναµική, πιστούς συνδροµητές και παράλληλα αγκαλιάστηκε από τους συγγραφείς.

Σήμερα το «Εντευκτήριο» αποτελεί σημείο αναφοράς σε πανελλαδικό επίπεδο. Μάλιστα, ξεπερνά και τον κάβο της κρίσης, καθώς εγγράφονται νέοι συνδρομητές (περίπου 500 συνολικά, στην παρούσα φάση). Παράλληλα, στα σημεία πώλησης καταγράφεται – έστω μικρή – αυξητική τάση στις πωλήσεις. Το περιοδικό έχει συνήθως 176 σελίδες και κυκλοφορεί τέσσερις φορές τον χρόνο.

«Τελικά αποδείχθηκε ότι η δική μου ανάγκη έβρισκε απήχηση, συναντούσε κι άλλους ανθρώπους», προσθέτει ο Γ. Κορδομενίδης για τη δημιουργία του, που δεν είχε σκοπό να επικεντρωθεί στους εκ Θεσσαλονίκης συγγραφείς. «Το “Εντευκτήριο” ούτε ήθελε να εκφράζει εδώ τη λογοτεχνία της Θεσσαλονίκης ούτε και να είναι στην Αθήνα ο πρεσβευτής της λογοτεχνίας της Θεσσαλονίκης», εξηγεί. Δικαίως υπερηφανεύεται για την ποιότητα των κειμένων που δημοσιεύθηκαν κατά καιρούς στο περιοδικό και τα αφιερώματα σε μεγάλα ονόματα όπως ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Μανόλης Αναγνωστάκης, ο Ντίνος Χριστιανόπουλος, η Κική Δημουλά και πολλοί άλλοι. Τακτικά τα αφιερώματα συνοδεύονται από πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό. Το ποιοτικό επίπεδο του «Εντευκτηρίου» και η προσφορά του επιβραβεύτηκαν από τους αναγνώστες που υποστηρίζουν την κυκλοφορία του επί 27 χρόνια.