Την εκτίμηση ότι η ποιότητα των υπηρεσιών του Δημοσίου μπορεί να βελτιωθεί δίχως απολύσεις διατυπώνει στα «ΝΕΑ» η Ολγα Γεροβασίλη. Η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης αποκρούει τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για προσλήψεις «ημετέρων» στο Δημόσιο, υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν έχει να κρύψει κάτι και αντιθέτως επιδιώκει τη διαφάνεια μέσω του ΑΣΕΠ, ενώ προαναγγέλλει πλήρη «χαρτογράφηση» των συμβασιούχων και αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων με αντικειμενικά κριτήρια.

Υποστηρίζει ακόμη ότι δεν είναι ο ΣΥΡΙΖΑ που επιδιώκει στροφή στην Κεντροαριστερά, αλλά το ΠΑΣΟΚ που εγκατέλειψε τον χώρο «για να συναντήσει τον νεοφιλελευθερισμό της ΝΔ». Για την αξιωματική αντιπολίτευση, εξάλλου, αναφέρει πως «η ακροδεξιά στροφή» είναι στρατηγική επιλογή «που αδικεί την ιστορία της». Χαρακτηρίζει επίσης «σενάρια και εικασίες» την ενδοκυβερνητική ένταση με τους ΑΝΕΛ και τον Πάνο Καμμένο, προεξοφλεί πως η τρίτη αξιολόγηση δεν θα φέρει νέα μέτρα και εκτιμά πως οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας.
Τι αλλάζει η Εθνική Στρατηγική Διοικητικής Μεταρρύθμισης, για την παρουσίαση της οποίας χρειάστηκε να επιστρατευθεί ο Πρωθυπουργός;

Η Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019 αποτυπώνει την πολιτική της κυβέρνησης για τη διοικητική ανασυγκρότηση, ώστε αυτή να αποτελέσει πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, υποστηρίζοντας την επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά. Σε όλες τις προηγμένες δυτικές κοινωνίες, ένα επιτελικό κράτος στέκεται αρωγός της πραγματικής οικονομίας, καθώς εγγυάται την υποστήριξη της παραγωγικής διαδικασίας, αλλά και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος πιο φιλικού σε μελλοντικές επενδύσεις.

Αυτό επιχειρούμε να κάνουμε πράξη και στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, εξοικονομώντας σημαντικούς πόρους από την απλούστευση των διαδικασιών, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της αποδοτικότητας της Δημόσιας Διοίκησης μέσα από την επέκταση της χρήσης των νέων τεχνολογιών. Γιατί η μείωση του λειτουργικού κόστους του Δημοσίου γίνεται και με άλλους τρόπους εκτός από τις οριζόντιες απολύσεις, χωρίς να συνεπάγονται πτώση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Γιατί η λέξη «αξιολόγηση» προκαλεί… αλλεργία στο Δημόσιο; Ποια θα είναι τα επόμενα βήματά σας για να κλείσετε με επιτυχία αυτό το κεφάλαιο;

Γιατί πολλές φορές το αλλεργικό σοκ προκαλεί αιφνίδιο θάνατο που κάποιοιδημόσιοι υπάλληλοι τον βίωσαν τα προηγούμενα χρόνια, όταν ξαφνικά απολύθηκαν. Απολύθηκαν γιατί θεωρήθηκαν βαρίδια που έπρεπε να αφαιρεθούν από το αερόστατο, προκειμένου οι επιβάτες της πολιτικής να ανεβαίνουν στην εκτίμηση της νεοφιλελεύθερης ελίτ της Ευρώπης. Αρα ο όποιος φόβος ελλοχεύει στο προσωπικό της Δημόσιας Διοίκησης είναι απολύτως κατανοητός, αφού βασίζεται σε τραυματικές εμπειρίες.

Επίσης, η διαστρέβλωση του όρου «αξιολόγηση» για να εξυπηρετηθούν σκληρές, συντηρητικές πολιτικές δεν σημαίνει ότι θα σταματήσουμε την προσπάθεια να αποδώσουμε στις λέξεις το πραγματικό τους νόημα.

Εισάγουμε μια διαδικασία βελτίωσης της απόδοσης του κάθε υπαλλήλου, στην οποία για πρώτη φορά με συγκεκριμένα, αντικειμενικά κριτήρια αξιολογούνται όλοι. Ο υφιστάμενος από τον προϊστάμενο και αντίστροφα, το κάθε τμήμα ομαδικά, και προβλέπεται η δυνατότητα θεραπείας των όποιων αδυναμιών των υπαλλήλων μέσω της συμβουλευτικής συνέντευξης. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι εμείς εισάγουμε ένα σύστημα πραγματικής αξιολόγησης και όχι έναν αλγόριθμο απολύσεων και άλλων περικοπών στο ανθρώπινο δυναμικό.
Οι προσδοκίες από την επικείμενη επίσκεψη Μακρόν είναι υψηλές στην κυβέρνηση. Προσδοκάτε και εσείς σε γαλλική βοήθεια για τη Δημόσια Διοίκηση;

Η διοικητική ανασυγκρότηση θα απασχολήσει το πρόγραμματου προέδρου της Γαλλικής Δημοκρατίας στην Ελλάδα, γιατί ακριβώς αποτελεί αναπόσπαστο κρίκο της αναπτυξιακής αλυσίδας της χώρας.Εξάλλου, οι αλλαγές που προωθούμε στη Δημόσια Διοίκηση στέλνουν ένα ακόμη μήνυμα ισχυρής μεταρρυθμιστικής βούλησης της κυβέρνησης, καθώς αποδεικνύουμε ότι είναι εφικτό να υλοποιούμε διαρθρωτικές αλλαγές και ριζικές τομές χωρίς να χάνουμε τον κοινωνικό μας προσανατολισμό.

Η Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019, την οποία παρουσιάσαμε, είναι αποτέλεσμα αγαστής συνεργασίας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, όπως τα υπουργεία Ψηφιακής Πολιτικής, Εσωτερικών και Δικαιοσύνης, με τη συνδρομή σε ορισμένα πεδία και της τεχνικής γαλλικής βοήθειας Expertise France.Από την πλευρά μας, εξετάζουμε την εμβάθυνση της συνεργασίας μας με την ανταλλαγή τεχνογνωσίας ανάμεσα στη γνωστή γαλλική σχολή δημόσιας διοίκησης ΕΝΑ και το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, προκειμένου τα στελέχη του ελληνικού Δημοσίου να διαθέτουν τα πλέον σύγχρονα εργαλεία και μεθόδους διοίκησης.
Η αντιπολίτευση σας εγκαλεί για προσλήψεις «ημετέρων» και για σκόπιμη σύγχυση γύρω από τα πραγματικά στοιχεία, ενώ ο Πρωθυπουργός υπόσχεται νέες προσλήψεις…

Θα μπορούσα να σας απαντήσω «κοίτα ποιος μιλάει!». Οι αρχιτέκτονες του πελατειακού κράτους, που επί δεκαετίες αντιμετώπισαν τη Δημόσια Διοίκηση ως πεδίο μικροπολιτικών τους διευθετήσεων. Δεν θα το κάνω. Ξέρετε γιατί; Γιατί δεν είμαστε όλοι ίδιοι, δεν διακατεχόμαστε όλοι από κουλτούρα παρασιτισμού, δεν είναι για όλους μας δεδομένο ότι η πολιτική συναρτάται από εξυπηρετήσεις και μηχανισμούς. Οσο για τους αριθμούς, δεν είμαστε εμείς οι εμπνευστές των Greek statistics, ούτε θα γίνουμε. Δεν κρύβουμε τους «ημέτερους» κάτω από το χαλί γιατί δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε. Είναι τόσο ξεκάθαρο.

Αντίθετα, θέλουμε διαφανείς διαδικασίες πρόσβασης στο Δημόσιο για όλους, με αδιάβλητο τρόπο και υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Οσο για τις «στρατιές ημετέρων» που δήθεν έχουμε προσλάβει, είναι μια από τις γνωστές πια κατασκευές των «έγκριτων» ΜΜΕ, μετά τα «επιδόματα» σφραγίδας και αξιολόγησης. Για εμάς η υγεία και η παιδεία αποτελούν σταθερά υψηλές προτεραιότητες και έχουμε ήδη κάνει πράξη την ενίσχυσή τους με σειρά πρωτοβουλιών μας.
Κυβερνητικά στελέχη μίλησαν κατ’ επανάληψη για μονιμοποίηση συμβασιούχων που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Παραμένουν ισχυρές αυτές οι δεσμεύσεις;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Επί δεκαετίες, χιλιάδες εργαζόμενοι ως συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, μισθοδοτούνταν από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά εξαρτούσαν τη θέση εργασίας τους από τον κάθε φορά αιρετό. Ετσι παρέμειναν στα αλήθεια όμηροι επί χρόνια άνθρωποι αξιοπρεπείς χωρίς να ευθύνονται, γιατί τα πολιτικά κόμματα συντηρούσαν τις δεξαμενές της εκλογικής τους πελατείας και παράλληλα έκλειναν το μάτι και σε όσους ιδιώτες επιθυμούσαν ανάθεση τέτοιων έργων.

Εμείς είπαμε ως κυβέρνηση ότιοι συμβασιούχοι που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες θα πρέπει να εργάζονται σταθερά και με αξιοπρεπείς μισθούς και ειδικά στην περίπτωση των δήμων, επειδή πρόκειται για μεγάλο αριθμό, το κόστος μισθοδοσίας να καλύπτεται από τα ανταποδοτικά τέλη. Επιχειρώντας μάλιστα να δοθεί ουσιαστική λύση, προχωρούμε ως υπουργείο στη χαρτογράφηση των συμβασιούχων του Δημοσίου προκειμένου να εκλείψουν σε έναν ορίζοντα χρόνου οι διαφορετικές ταχύτητες εργαζομένων στον δημόσιο τομέα.
Ο Πρωθυπουργός μιλά για έξοδο από τα Μνημόνια και την επιτροπεία το επόμενο καλοκαίρι. Είναι εφικτός αυτός ο στόχος;

Προφανώς, γιατί η συμφωνία που πετύχαμε με τους δανειστές και τέθηκε στην κρίση του ελληνικού λαού σχεδόν δύο χρόνια πριν προέβλεπε τον οδικό χάρτη για την οριστική έξοδο από την επιτροπεία.

Εμείς βαδίζουμε με αυτόν τον χάρτη αποφασιστικά και βήμα βήμα έχουμε ολοκληρώσει με επιτυχία δύο αξιολογήσεις, βλέπουμε μέρα με τη μέρα τους δημοσιονομικούς δείκτες να ανακάμπτουν, τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης να αναβαθμίζουν την πιστοληπτική ικανότητα της ελληνικής οικονομίας και τις επιχειρήσεις να αποκτούν σταδιακά πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό.
Ποιες παγίδες κρύβει για την κυβέρνηση η τρίτη αξιολόγηση; Υπάρχει κίνδυνος για νέα μέτρα, παρά την υπερφορολόγηση, ή να «παγώσουν» τα αντίμετρα της περιόδου 2019-2020;

Το έχω, ξέρετε, ξαναβιώσει. Κάθε φορά πριν από την αξιολόγηση προηγείται ένα μπαράζ δημοσιευμάτων του εγχώριου και όχι μόνο Τύπου που περιγράφουν με πηχιαίους τίτλους «παγίδες», «μέτρα-σοκ» και διαπραγματευτικά «ναυάγια», προεξοφλώντας την αποτυχία της διαπραγμάτευσης.

Οσο για τα έσοδα και τη σχέση τους με τα αντίμετρα που με ρωτάτε, όλοι αντιληφθήκαμε, για παράδειγμα, το ρεκόρ τουριστών το φετινό καλοκαίρι. Ας μην προεξοφλούμε, λοιπόν, την πορεία των εσόδων μόνο και μόνο για να δημιουργηθούν εντυπώσεις.
Η κυβερνητική συνεργασία σας με τους ΑΝΕΛ εξακολουθεί να μοιάζει ετερόκλητη και να προκαλεί αναταράξεις. Ποια είναι η δική σας εικόνα;

Εχοντας υπάρξει κυβερνητική εκπρόσωπος, αντιλαμβάνομαι πλήρως την αγωνία συναδέλφων σας να παρουσιάσουν έναενδιαφέρον δημοσιογραφικό θέμα, κάποιες φορές εφευρίσκοντάς το.

Δυστυχώς για τους λίγους αυτούς συναδέλφους σας, η πραγματικότητα απέχει παρασάγγας από τα σενάρια και τις εικασίες.
Ανήκετε στα στελέχη που υποστηρίζουν ότι ένας ανασχηματισμός είναι απαραίτητος για να επιταχυνθεί το κυβερνητικό έργο; Είστε ικανοποιημένη από τη συνεργασία με τους συναδέλφους σας και τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου;

Μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, ο Πρωθυπουργός ζήτησε να επιταχύνουμε το έργο μας. Και αυτό πράττουμε σε κάθε χαρτοφυλάκιο.Η σύνθεση του Υπουργικού Συμβουλίου είναι ευθύνη του Πρωθυπουργού, ο οποίος αξιολογεί και κρίνει τη συνολική πορεία του κυβερνητικού έργου.

Οσον αφορά το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, η συνεργασία του με τα άλλα υπουργεία είναι άψογη και –όπως σας ανέφερα και παραπάνω με αφορμή τηνπαρουσίαση της Εθνικής Στρατηγικής για τη Μεταρρύθμιση της Δημόσιας Διοίκησης –υπάρχει πλήρης σύμπνοια, συνεννόηση και στήριξη.
Πώς αντιμετωπίζετε τις εξελίξεις στην Κεντροαριστερά; Υπάρχει πράγματι προσπάθεια «εισπήδησης» του ΣΥΡΙΖΑ στον χώρο;

Εδώ γίνεται, εσκεμμένα κατά τη γνώμη μου, ένα στρατηγικό λάθος στην πολιτική ανάλυση. Δεν πρόκειται για «εισπήδηση» του ΣΥΡΙΖΑ σε κάποιον άλλο πολιτικό χώρο. Αντίθετα, πρόκειται για εγκατάλειψη σοσιαλιστικών αρχών και ιδεών από το ΠΑΣΟΚ στην πολυετή διαδρομή του, γεγονός που το κατέστησε ιδεολογικά ανοίκειο στους παραδοσιακά προοδευτικούς ψηφοφόρους του. Οταν ο ΣΥΡΙΖΑ, ένα κόμμα της ριζοσπαστικής Αριστεράς ήρθε στο προσκήνιο, εξηγώντας το πρόγραμμα και το πλαίσιο αρχών του, οι ίδιοι αυτοί άνθρωποι αισθάνθηκαν οικεία λόγω των αξιακών πολιτικών καταβολών τους. Δεν έφυγαν, συνεπώς, οι ψηφοφόροι. Το ΠΑΣΟΚ έφυγε. Εφυγε για να συναντήσει τον νεοφιλελευθερισμό της Νέας Δημοκρατίας.
Συμμερίζεστε την άποψη που διατυπώνουν αρκετοί στον ΣΥΡΙΖΑ ότι η ΝΔ επιχειρεί ακροδεξιά στροφή;

Δεν πρόκειται για μια αθώα στροφή, αλλά για ευθεία πολιτική πορεία και καθαρή επιλογή. Αδικώντας τη μεταπολιτευτική της ιστορία, η ΝΔ υιοθέτησε στα χρόνια των Μνημονίων μια ρητορική που σε τίποτα δεν θυμίζει τον κοινωνικό φιλελευθερισμό του ιδρυτή της Κωνσταντίνου Καραμανλή. Η ηγετική της ομάδα αποδεικνύεται μέρα με τη μέρα οπαδός της ακροδεξιάς υστερίας και προβάλλειτον ΣΥΡΙΖΑ ως εσωτερικό εχθρό, με την ελπίδα ότι θα κερδίσει τις εκλογές του 2019 με λεξιλόγιο του 1949. Δεν είμαι καθόλου σίγουρη αν η αξιωματική αντιπολίτευση προλαβαίνει, στα δύο χρόνια που απομένουν ώς τις εκλογές, να επανέλθει στον 21ο αιώνα.
Οι εκλογές θα γίνουν πράγματι το 2019;

Βρισκόμαστε στο μέσο της κυβερνητικής μας θητείας και έχουμε ήδη επιτύχει πολλά. Εργαζόμαστε αποφασιστικά για να πετύχουμε ακόμη περισσότερα, να κάνουμε τομές και αλλαγές με ουσία. Μια τέτοια τομή είναι, θεωρώ, και η διοικητική ανασυγκρότηση. Με ορίζοντα το 2019, η κυβέρνηση θα εξαντλήσει τη θητεία της, υλοποιώντας το πρόγραμμα για το οποίο την εμπιστεύτηκε ο ελληνικός λαός.